اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : تحول عمرانی در شهر زیرزمینی
کد خبر : ۱۶۱۱۹
تعداد بازدید : ۳۶
متن کامل خبر

سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین به همت شهرداری شیراز عملیات حفاری مکانیزه خط سوم قطار شهری آغاز شد. عملیات حفاری خط ۳ مترو شیراز به طول ۱۲ کیلومتر با دستگاه حفار مکانیزه تی‌بی‌ام با قطر ۹ متر به صورت تک تونل و اعتباری بالغ بر ۳۱۰۰میلیارد تومان آغاز شد. این مراسم صبح چهارشنبه 18 بهمن‌ماه در آستانه مبعث رسول اکرم(ص) هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز و جمعی دیگر از مقامات مسئول و مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه در محل پروژه برگزار شد. ریل‌گذاری برای کسب رضایتمندی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین اظهار کرد: شهرداری شیراز در مسیری قرار گرفته که زمینه رضایتمندی مردم را فراهم کرده است. سید ابراهیم حسینی به نمایندگی از شورای اسلامی شهر شیراز از برنامه‌ریزی و اجرای ۴۵۶ پروژه قابل‌افتتاح و کلنگ‌زنی شهرداری شیراز تقدیر کرد و گفت: اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در دو موضوع ارتباط خود را با شهرداری خلاصه کرده‌اند؛ یکی نگاه بلند و دیگری انجام کارهای بزرگ که خوشبختانه آثار آن، امروز در شهر مشاهده می‌شود. وی ادامه داد: بنای شورای اسلامی شهر شیراز همکاری و همراهی با شهردار و مدیریت شهری بر این است تا شیراز به جایگاه واقعی خود به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) دست یابد؛ چراکه شیراز همیشه در مسیر تمدن‌سازی نقش اصلی و اساسی داشته و باید زمینه تمدن‌سازی شیراز در چهل‌ساله دوم انقلاب فراهم شود و در همه عرصه‌ها به جایگاهی برسد که در دنیا به عنوان یک الگو مطرح شود. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: آنچه امروز در شیراز اتفاق افتاده، حاصل هم‌افزایی، همراهی، تعامل شورای اسلامی شهر، شهرداری و مدیریت ارشد استان بوده است. پیشتازی شیراز در جبهه قطار شهری شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در این مراسم با تبریک مبعث پیامبر مکرم اسلام(ص)، با بیان اینکه امروز شهرداری شیراز در زمینه قطار شهری از اکثر کلان‌شهرها پیشی گرفته است، گفت: خط یک مترو شیراز با طول حدود ۲۵ کیلومتر، طی سال‌های اخیر جابه‌جایی مسافر را انجام می‌دهد. محمدحسن اسدی ادامه داد: خط ۲ مترو نیز با سه ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و دو ایستگاه دیگر در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود. وی با بیان اینکه ایستگاه استقلال در خط ۲ مترو شیراز هم به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: متأسفانه مشکل تأمین واگن داریم و این مهم به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. شهردار شیراز خاطرنشان کرد: ادامه عملیات اجرایی خط ۲ مترو از میدان امام حسین(ع) تا میدان گلستان (کلبه سعدی) به خوبی پیش می‌رود. اسدی در خصوص خط ۳ مترو شیراز هم گفت: دو سال و نیم پیش این خط در ورودی شهرک گلستان کلنگ‌زنی شد و پس از آن چند مرتبه تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد، اما بدون نتیجه ماند. نهایتاً ۱۷ اسفندماه سال گذشته با حضور مقامات استانی، عملیات اجرایی خط ۳ آغاز شد. وی اضافه کرد: باید با یک پیمانکار کار را شروع می‌کردیم که بتواند مالک دستگاه حفار باشد یا توانایی اجاره داشته باشد ‌که خوشبختانه شرکت مهندسی شمس عمران همت کرد و دستگاه تی‌بی‌ام با قطر ۹ متر را که در کشور بهترین است، خریداری کرد و این دستگاه منحصر به فرد در چند ماه گذشته به شیراز منتقل و امروز حفاری از سمت شهرک گلستان آغاز شد. متروی شیراز، بی‌نظیر در کشور شهردار شیراز اعلام کرد: برای این خط ۸ ایستگاه تعریف شده که یکی از ایستگاه‌های آن در زیر رودخانه در حال ساخت است که در کشور بی‌نظیر است. اسدی با اشاره به توسعه غربی شیراز، اهمیت این خط را از خط یک هم مهم‌تر توصیف و اضافه کرد: در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس، قول مساعد داده شد که مترو شیراز از این مکان به صدرا متصل شود. اسدی همچنین اضافه کرد: کلنگ‌زنی خط ۴ هم انجام شده و اتصال خط یک به ۴ هم در دست اجرا قرار دارد. وی با بیان اینکه در پروژه خط ۳ مترو مهندسی ارزش انجام شده است، افزود: اقدامات اجرایی این خط (دستگاه حفار) اعم از حمل، مونتاژ و ترابری توسط متخصصان داخلی انجام شده است. حفاری قلب زمین با دستگاه‌های پیشرفته رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: حفاری خطوط ۱ و ۲ مترو شیراز با دستگاه تی‌بی‌ام‌های ۶متری متعلق به شهرداری انجام شد. امیر یقطین با بیان اینکه تی‌بی‌ام‌های ۶متری به صورت دوقلو فعالیت می‌کردند، عنوان کرد: برای نخستین بار تی‌بی‌ام ۹متری در شیراز و در خط ۳ به‌کارگیری خواهد شد و حجم خاک‌برداری تی‌بی‌ام ۹متری در مقایسه با دو تی‌بی‌ام شش‌متری، ۱۲ درصد بیشتر است. وی ادامه داد: با توجه به گرانی عملیات حفاری، استفاده از تونل ۹متری برای کارفرماها به‌صرفه‌تر خواهد بود. رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: تأثیر تونل ۹متری بر ساختمان اطراف کمتر از دو تونل ۶متری است.یقطین گفت: با توجه به اینکه تی‌بی‌ام بر اساس فشار تنظیم شده حرکت می‌کند، گفت: انتظار نشست در مسیر مترو بسیار کم است و امید است بدون هیچ آسیبی از مسیرها عبور کنیم. رکورد سازندگی در هم شکست مدیرعامل شرکت شمس عمران مجری خط ۳ مترو شیراز نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شرکت پرداخت و با اشاره به مراحل انتقال و مونتاژ دستگاه تی‌بی‌ام از شهرک صنعتی در استان قزوین و مدت‌زمان انتقال ۳ماهه و مونتاژ ۲ماهه آن با حضور ۱۲۰ نفر تکنسین و ۵۰ کارشناس این شرکت اشاره کرد. بابایی گفت: ما توانستیم جرثقیل ۷۰تنی را با یک رکورد ظرف ۴۵ روز راه‌اندازی و در این مدت ۴۵هزار مترمکعب خاک‌برداری و ۵هزار تن بتن‌ریزی در پروژه انجام و کارخانه تولید سگمنت لپویی را راه‌اندازی کنیم. وی بیان کرد: در راستای کاهش هزینه و افزایش سرعت و کیفیت کار پروژه یک کارگاه تولید سگمنت هم در کنار این پروژه در حال اجراست که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. دانش‌آموزان شاهد تکاپوی مدیریت شهری بر اساس این گزارش، گفتنی است عملیات حفاری خط ۳ مترو شیراز به طول ۱۲ کیلومتر با دستگاه حفار مکانیزه تی‌بی‌ام در قطر ۹ متر به صورت تک‌تونل با اعتباری بالغ بر ۳۱۰۰میلیارد تومان با حضور مسئولان ملی، استانی و شهری و همچنین جمعی از دانش‌آموزان آغاز شد.