اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : برای کاهش وزن چند وعده غذا در روز بخوریم
کد خبر : ۱۷۶۴۶
تعداد بازدید : ۱۸۰
متن کامل خبر

خبر خوش برای طبیعت ریزه‌خوار شما: خوردن گاه و بیگاه غذا مساوی است با کاهش وزن. طبق مطالعات اخیر که در مجله‌ انجمن بررسی مواد مغذی و رژیم‌های غذایی به چاپ رسید، مشخص شد افرادی که روزانه ۶وعده‌ غذایی کوچک میل می‌کنند، مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند و توده‌ بدنی آنها نسبت به افرادی که روزانه ۴وعده‌ غذا می‌خورند، کوچک‌تر است. محققان در مطالعات خود آورده‌اند که احتمالاً عوامل متعددی در این امر دخیل است، از جمله ترشح هورمون‌های مختلف و مخابره‌ سیگنال‌های دریافت مواد مغذی در بدن که با افزایش وعده‌های غذایی به وقوع می‌پیوندد که اشتهای کاذب را سرکوب و در نتیجه منجر به جذب انرژی (کالری) کمتر شده و تخلیه‌ معده را به تعویق می‌اندازد، سپس تا ساعت‌ها مانع احساس گرسنگی می‌شود. گرچه برخی از متخصصان متعقدند وعده‌های غذایی متعدد یا خوردن اسنک و میان‌وعده تأثیر معکوسی دارد و به عنوان نمونه موجب افزایش شاخص قند خون شده، ترشح انسولین را افزایش داده و زمینه‌ ذخیره‌ چربی را بیشتر می‌کند، اما دکتر جن مک‌دانیل سخنگوی انجمن بررسی مواد مغذی و رژیم غذایی بر این باور است که برای بهره‌گیری از فواید وعده‌های غذایی متعدد، رعایت حد فاصل متناوب ضروری است. مک‌دانیل معتقد است برای افرادی که شاخص قند خون آنها در حد عادی است، خوردن ۶وعده‌ غذایی کوچک هر ۳ تا ۴ساعت یک بار به هیچ وجه موجب افزایش ترشح انسولین نمی‌گردد. در واقع بدین ترتیب شاخص قند خون آنها ثابت مانده و احتمال پرخوری کاهش می‌یابد یا مانع هوس‌های بی‌جا می‌گردد. تحقیقات نکته‌ دیگری را نیز در باب کمک به کاهش چربی‌ها افشا می‌کند: احتمال کاهش وزن در افرادی که صبح‌ها کالری بیشتر و شب‌ها کالری کمتری دریافت می‌کنند، زیاد است. مک‌دانیل می‌گوید دریافت کالری‌ بیشتر در هنگام صبح، انرژی بیشتر را درست در هنگامی که به آن نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد تا آن را به عنوان سوخت و ساز بدن مصرف کنید. گاهی افراد تمایل دارند شب‌هنگام چیزی بخورند. تا به حال هنگام تماشای سریال یک ظرف بزرگ پاپکورن خورده‌اید؟ مطمئنیم چنین کرده‌اید. چطور می‌توان ۶وعده‌ کوچک، هر ۳ساعت یک بار میل نمود اما کالری زیادی دریافت و جذب نکرد؟ در اینجا مک‌دانیل به طور خلاصه و فهرست‌وار روشی سالم بر اساس دریافت ۱۸۰۰کاالری در روز را به ما توصیه می‌نماید. وعده‌ اول: ۴۰۰ کالری وعده‌ دوم: ۲۰۰ کالری وعده‌ سوم: ۴۰۰ کالری وعده‌ چهارم: ۲۰۰ کالری وعده‌ پنجم: ۵۰۰ کالری وعده‌ ششم: ۱۰۰ کالری شما می‌توانید کالری مواد غذایی را به راحتی به دست آورید. مک دانیل در انتها خاطرنشان می‌سازد لزومی بر پیروی مطلق از این برنامه نیست. چنانچه با مصرف ۳وعده در روز اندام متناسبی دارید و در عین حال پرانرژی هستید، به روش خودتان عمل کنید. فقط کافی است قلق کار دستتان بیاید. وی در ادامه می‌گوید که این برنامه قطعاً یک الگوی ثابت برای همه نخواهد بود.