اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : سیاه ‌چاله‌‌ها باعث انبساط کیهان می‌‌شوند
کد خبر : ۵۲۶۸
تعداد بازدید : ۱۴۶
متن کامل خبر

سیناپرس/ یک مطالعه جدید پیشگامانه می‌‌تواند در نهایت پاسخی به یکی از گیج‌ کننده‌‌ترین اسرار اخترفیزیک بدهد. فیزیکدانان معتقدند: سیاه‌چاله‌ها می‌توانند حاوی شکل عجیبی از انرژی باشند که انبساط کیهان را تسریع می‌کند. ستاره شناسان از اواخر دهه ۱۹۲۰ می‌دانستند که جهان در حال انبساط است و برای دهه‌ها فرض بر این بود که سرعت این انبساط در طول زمان کاهش می‌یابد. اما در دهه ۱۹۹۰، اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی‌هابل به کشف غیرمنتظره‌ای دست یافتند. هر چه یک شیء از نقطه دید ما دورتر بود، به نظر می‌رسید سریع‌تر از ما دور می‌شود که نشان می‌دهد انبساط جهان در طول زمان شتاب می‌گیرد. ستاره شناسان از آن زمان به دنبال نشانه‌هایی از این انرژی تاریک بوده‌اند و در یک مطالعه جدید، یک تیم بین‌‌المللی از دانشمندان ادعا می‌‌کنند که شواهدی پیدا کرده‌‌اند که نشان می‌دهد انرژی تاریک ممکن است در سیاه‌چاله‌ها پنهان شده باشد. محققان معتقدند: برخلاف آنچه ما فکر می‌کنیم، نوسانات کوانتومی ‌تصادفی چیزی را تولید می‌کند که به عنوان انرژی خلاء شناخته می‌شود که فشاری به بیرون اعمال می‌کند و می‌تواند بر خلاف گرانش عمل کرده و انبساط جهان را هدایت کند. در برخی مدل‌ها، انرژی خلاء را می‌‌توان در سیاه‌چاله‌ها یافت و در مطالعه جدید، تیم پژوهشی اولین شواهد رصدی این موضوع را پیدا کرده است. ستاره شناسان با مطالعه تکامل سیاه‌چاله‌های پرجرم در مراکز کهکشان‌ها در طول نه میلیارد سال گذشته دریافتند این سیاه‌چاله‌ها بیشتر با بلعیدن غبار، گاز، ستارگان و سایر سیاه‌چاله‌ها جرم پیدا می‌کنند، اما در برخی کهکشان‌ها که به نام کهکشان‌های بیضوی غول پیکر شناخته می‌شوند، این ماده اولیه خشک می‌شود. در این صورت باید انتظار داشت که سیاه‌چاله‌های پرجرم در کهکشان‌های بیضوی از رشد بازمانند. محققان توده‌های این سیاه‌چاله‌ها را در کهکشان‌های بیضوی دوردست با آن‌هایی که در فضا و زمان به ما نزدیک‌تر بودند، مقایسه کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌های پرجرم می‌توانند از طریق مکانیسم دیگری نیز جرم بگیرند و اگر حاوی انرژی خلاء باشند، هم به انبساط کیهان کمک می‌کنند و هم از این فرایند، در پدیده‌ای به نام جفت شدن کیهانی، جرم به دست می‌آورند. تیم تحقیقاتی می‌گوید این اولین شواهد رصدی است که نشان می‌دهد سیاه‌چاله‌ها حاوی انرژی خلاء هستند و پژوهشگران دریافتند که این موضوع می‌‌تواند میزان انرژی تاریکی را که امروزه در کیهان اندازه‌ گیری می‌شود، توضیح دهد. شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی The Astrophysical Journal منتشر شده است.