اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
آموزشگاههای بازیگری هنرجویانشان را فریب میدهند
متن کامل خبر
بازیگر سریال «آئینه» گفت: متأسفانه بسیاری از آموزشگاههای بازیگری هنرجویانشان را فریب و به آنها وعدههای سرخرمن بسیار پوچ میدهند و از آنها سوءاستفاده میکنند.
صفا آقاجانی در گفتوگو با ایرنا و در توضیح این موضوع که کدام عوامل(اشتیاق و علاقه، استعداد ذاتی، رفتن به دانشگاه یا آموزشگاه بازیگری) بهعنوان خاستگاه شکلگیری یک بازیگر مؤثرند، بیان کرد: همه این عوامل مؤثرند، اما علم فردی و این که خود آدم دنبال یادگرفتن باشد و البته تئاتر ببیند بسیار اهمیت دارد.
بازیگر سریال دردسرهای عظیم(برزو نیکنژاد ۱۳۹۳) تصریح کرد: استاد سمندریان، اصل اولیه برای بازیگری را دانشگاه رفتن و گذراندن کلاس و خواندن کتاب نمی دانست، بلکه آن را دیدن تئاتر می دانست و براین اساس اگر واقعاً فکر میکنید که میخواهید این رشته و هنر را دنبال کنید باید تئاتر ببینید و باز هم تئاتر ببینید و در ادامه کتاب بخوانید و بعد دانش و علم آن را کسب کنید.
وی افزود: این درک شخصی که آدم از تئاتر دیدن بهدست میآورد با چیز دیگری قابل مقایسه نیست. بهشخصه آنچه خودم از خواندن رمان و دیدن تئاتر بهدست آوردم را مهمترین و اولین نیازهای بازیگری میدانم.
بازیگر فیلم سینمایی به همین سادگی(رضا میرکریمی ۱۳۸۶) بیان کرد: خواندن رمان سبب میشود که آدمها، فضاها، فرهنگها و جغرافیاهای مختلف را بشناسی و خودت را در آدمهای مختلف زندگی کنی. پس از آن است که میتوانی آدمهای مختلف را در خودت تحلیل کنی و دیدن تئاتر و فیلم و مردمی که در جامعه شناختهای امکانپذیر میشود. یعنی آن دانش ترکیبشده با استعداد مهمتر از هرچیز است.
آقاجانی یادآور شد: دانش تجربی را مقدم بر دانش آکادمیک میدانم، چراکه اگر این دانش فردی و تجربی را نداشته باشید وقتی مطالعات آکادمیک میکنید، آنها را درک نخواهید کرد. بازیگری، علوم ریاضی نیست که یک معادله را حفظ کنید و پس از آن درکش کنید. اول باید مسائل را درک کنید تا پس از آن داخل زندگی و شعور و ادراک شما شود.
هنرپیشه سریال تا ثریا(سیروس مقدم ۱۳۹۰) در پاسخ به این پرسش که این مسیر چگونه برای خود او میسر شده است، گفت: بسیار کتابخوان بودم و از کلاس پنجم ابتدایی دوسری از مجموعه کتابهای نویسندگان بزرگ را خوانده بودم؛ ضمن اینکه بسیار رمان میخواندم و بسیار تصادفی وارد بازیگری شدم، چون خواهرم در دبیرستان هنر تحصیل میکرد برای تئاتری دعوتش کرده بودند و آنجا من با جسارت تحلیلی از یکی از شخصیت ها را ارائه کردم و بههمین واسطه، کارگردان من را دعوت به کار کرد و این مسیری شد که تا به امروز جریان یافت.
آقاجانی در پاسخ به این سؤال که نقش آموزشگاههای بازیگری در تربیت بازیگر را چه میداند، بیان کرد: مستقیم در ارتباط با این آموزشگاهها نیستم، اما آنچه از بیرون و در سرکار دیدهام این است که متأسفانه بسیاری از این آموزشگاههای بازیگری هنرجویانشان را فریب و به آنها وعدههای سرخرمن بسیار پوچ میدهند و از آنها سوءاستفاده می کنند. در حقیقت این مؤسسات، افراد را بهعنوان سیاهیلشکر سرکارها میفرستند و پولی که از پروژهها میگیرند را یا به بچهها نمیدهند یا بسیار کمتر میدهند و سوبسید برای خودشان برمیدارند و به آنها دروغ میگویند که اگر چندین بار بیایی اینجا و خودت را نشان دهی و بمانی شاید کار گیرت بیاید.
بازیگر سریال آئینه(غلامحسین لطفی ۱۳۶۳) تصریح کرد: البته بعضاً این شایدها اتفاق افتاده است و میتوانند به آن استناد کنند و بگویند فلان فرد چون این مسیر را رفته به موفقیت رسیده و چهره شده است، اما این مورد در کُل شاید برای یکی دو نفر رخ داده باشد و یک مسیر علمی، واقعی و حقیقی نیست که بشود روی آن حساب شود و کاملاً کاذب است.
آقاجانی در پاسخ به این سؤال که منظورش از سوءاستفادهها چیست، گفت: هم مالی است و هم غیراخلاقی؛ وقتی به کسی دروغ میگویید و وادارش میکنید که بیاید سیاهیلشکر یک سریال باشد، آنهم به امید این که اگر یک روز کشف شود یک دیالوگ به او میدهند که بازی کند، مصداق بارز سوءاستفاده است.