[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ترکیه رقیب قطب پزشکی ایران شد ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
تصویرسازی آرمانی یعنی همین؛ کاری که کشور همسایه را به هدف خود نزدیک ساخت. با ادغام دو ترکیب غول‌آسای هنری از صنعت فیلم‌سازی توأم با تبلیغات، تحولی عظیم در عرصه خدمات‌رسانی پزشکی رخ داد. دور از تصور هم نبود که با سرمایه‌گذاری کلان کشور ترکیه، گوی سبقت پزشکی از ایران و به ویژه شیرازی‌ها ربوده شود. 
کشور ترکیه تلاش کرده است با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنعت سینما و ساخت سریال‌های پرمخاطب پزشکی، مخاطبان بین‌المللی را با امکانات درمانی و نیز توانایی‌های تشخیصی و معالجه‌ای بیمارستان‌ها و پزشکان این کشور آشنا نماید. سریال‌های ضابطه‌مندی که حکایت از توانمندی معجزه‌آسای پزشکان حاذق این سرزمین دارند و در حین نمایش این مجموعه‌ها، امکانات موجود در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های این کشور و نیز توانایی پزشکان برای شناسایی و درمان بیماری‌های ناشناخته و شناخته را به رخ می‌کشند. به طوری که در سال 2023 میلادی، اماراتی‌ها لقب قطب سلامت گردشگری را به این کشور اختصاص داده‌اند و بسیاری از ساکنان امارات متحده عربی به جای پیگیری درمان در ایران، به ترکیه سفر می‌کنند. 
در حالی که ترکیه سودای تبدیل شدن به قطب پزشکی منطقه را در سر می‌پروراند، سایر کشورهای همسایه چون عمان و قطر نیز درصدد گسترش گردشگری سلامت هستند و پزشکان حاذق ایرانی را با حقوق و مزایای چشمگیر جذب می‌نمایند. 
 توسعه گردشگری سلامت در کشورهای همسایه، یازده شغل پایدار را ‌بلعید!
قدرت بی‌نظیر تبلیغات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سینما و گردشگری، علاوه بر اینکه قطبیت پزشکی را از ما سلب کرد، یازده شغل پایدار دیگر را نیز از بین برد.
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، قدرت شبکه‌های ماهواره‌ای در دو بخش فیلم و تبلیغات را کم‌‌نظیر دانست و گفت: در حال حاضر، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مثل عمان یا کشور همسایه (ترکیه) با توسعه «صنعت گردشگری سلامت» از ما پیشی گرفته‌اند و موجب به مخاطره افتادن شغل‌های پایداری همچون هتلداری، حمل‌ونقل، فروش صنایع دستی و... در شیراز و ایران گردیده‌اند. اکنون فضای تاریکی بر گردشگری این شهر باستانی و پرجاذبه حاکم شده است؛ چراکه هر شغل برای بقا و استمرار، به بیش از حداقل ده‌میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. جلیل خداپرست شیرازی راه برون‌رفت از شرایط کنونی را ایجاد پیوند و همبستگی میان هنر فیلم‌سازی و تصویرسازی و اقتصاد پزشکی دانست و گفت: باید از مهاجرت نخبگان پزشک و پیراپزشک ممانعت به عمل آید. بدین منظور باید خواسته‌ها و نیازهای این قشر مورد توجه جدی قرار گیرد و با در نظر گرفتن امکانات و تسهیلات مورد نیاز این قشر تأثیرگذار جامعه، زمینه رونق مجدد صنعت گردشگری پزشکی در ایران فراهم گردد و گوی سبقت از رقبای پرادعای همسایه ربوده شود. 
 سرمایه‌گذاری در عرصه هنر؛ راهی برای حفظ قطبیت پزشکی
بازیگر شیرازی مجموعه‌های تلویزیونی «سوران» و «شاهرگ» و فیلم سینمایی «رد خون»، در رابطه با تلاش‌های تبلیغاتی ترکیه برای جذب حداکثری گردشگر گفت: صنعت فیلم‌سازی ترکیه دارای پرتیراژترین تبلیغات است و برندهای مطرح دنیا حاضرند برای هر ثانیه تبلیغات در مجموعه‌های تلویزیونی این کشور، میلیاردها دلار هزینه کنند. ایمان دبیری ادامه داد: ترکیه مرزها را به طوری درنوردیده که مخاطبان بی‌شمار جهانی از هر کشور، قومیت و زبانی مجذوب صنعت غذا و پزشکی این کشور شده‌اند. این کشور آن‌قدر ظریف و با گام‌های حساب شده به پیش رفته که حس میهن‌پرستی و احترام به خاکش را به جهانیان القا نموده است. اکنون نیز در نظر دارد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و هنری به‌عنوان قطب گردشگری سلامت محسوب شود. وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم از داشته‌هایمان پاسداری نماییم، باید نسبت به انجام سرمایه‌گذاری‌های مناسب در صنعت هنر اقدام گردد. با تجهیز مراکز درمانی به آخرین فناوری‌های پزشکی، قطبیت پزشکی خود را اثبات نماییم. یکی از خبرنگاران پیشکسوت در این رابطه دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را مسئول توسعه گردشگری سلامت دانست و هشدار داد: با امکانات محدود و تجهیزات قدیمی پزشکی، به آسانی میدان رقابت را برای رقبای مدعی خالی می‌کنیم. به دلیل نزدیکی کشورهای حوزه خلیج فارس به ایران و سابقه درخشان پزشکی کشور، هنوز ساکنان این کشورها اولویت درمان را به شیراز می‌دهند. باید با کاهش هزینه درمان و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به آخرین فناوری‌های پزشکی، قطبیت خود را حفظ کنیم. غلامرضا مالک‌زاده خبرنگار پیشین خبرگزاری ایرنا، بیشترین ضعف قطب پزشکی خاورمیانه را نامناسب بودن اقامتگاه‌ها برای استقرار همراهان بیماران دانست و اضافه کرد: این ضعف بزرگ، گردشگران سلامت را راهی کشورهای پرجاذبه‌ای همچون ترکیه خواهد نمود. وی نحوه فعالیت‌های تبلیغاتی کشور ترکیه را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: با ساخت مجموعه‌های تلویزیونی بین 100 تا 500 قسمتی که در کانال‌های ماهواره‌ای نمایش داده می‌شوند، توانمندی‌های پزشکی این کشور به جهانیان معرفی می‌شود. به ویژه اینکه جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا را در مجهزترین بیمارستان‌های خود که مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شده‌اند، مستقر نموده‌اند. در چنین شرایطی، اگر سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در زمینه فیلم‌سازی و تبلیغات ترغیب ننماییم، هزینه‌های درمان را کاهش نداده و بیمارستان‌ها را به آخرین فناوری‌های روز دنیا مجهز نکنیم و نهایتاً اگر امکانات اقامتی مناسبی را برای همراهان بیمار فراهم نسازیم، بازنده این رقابت خواهیم بود. 
 بیزینس و اقناع اجتماعی‌مالی پزشکان؛ قطعات مفقود برای تکمیل پازل گردشگری سلامت
بنیان‌گذار بیمارستان مرکزی شیراز، یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های هدف گردشگری سلامت، تأکید کرد: در شیراز، بیزینس و اقناع اجتماعی‌مالی پزشکان، دو قطعه مفقوده برای تکمیل پازل گردشگری سلامت هستند. با همیاری فیلم‌سازان، تبلیغات‌چی‌ها و مسئولان، این پازل کامل خواهد شد. محمدرضا خشنود توصیف نمود: اگر کالایی به هر طریقی فروش نداشته باشد، تولیدکننده سعی می‌کند آن کالا را در جای دیگری عرضه کند. متأسفانه امروز پزشکان متبحر ما از دیده نشدن خود و شنیده نشدن حرف‌هایشان خسته هستند. تبلیغات زیاد کشورهای عربی همسایه و در اختیار قرار دادن امکانات مالی و رفاهی قابل توجه توسط مسئولان و سرمایه‌‎گذاران این کشورها نیز موجب شده که این پزشکان حاذق، دست به مهاجرت زده و موجبات تضعیف بخش گردشگری سلامت را فراهم نمایند. وی با تأسف گفت: جامعه هنری با بهره‌گیری از ابزار هنر و ارتباطات، رسالت بزرگی برای مخابره پیام‌ها در سطح جامعه دارد، اما به حالت اعتراضی نمی‌توان با دست‌اندرکاران این صنف برخورد نموده و آنها را مقصر شناخت. آنها چطور می‌توانند نسخه‌ای برای بهبود وضعیت گردشگری سلامت بپیچند وقتی که خودشان از لحاظ اجتماعی و معیشتی نیاز به حمایت و نسخه‌پیچی دارند؟ وی در ادامه بیان نمود: خواه‌ناخواه برنده این رقابت، کشورهایی هستند که «هدف‌گذاری مدیکال» را در محور اصلی توجه قرار داده‌اند. به‌نحوی‌که درمان با هزینه‌های بسیار اندک در محوریت توجه برخی کشورها قرار گرفته است. در این میان، اگر قصد حفظ قطبیت پزشکی شهر شیراز و ارتقای اقتصاد پزشکی را داریم، باید در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد و راهکارهای مناسب شناسایی و پیشنهاد شوند. 
 گردشگری سلامت از فضاهای جذاب و دست‌بسته ماست
رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر شیراز تأکید کرد: گردشگری سلامت از فضاهای جذاب و دست‌بسته ماست. مسعود زارع ادامه داد: برحسب تعریف سازمانی، در حوزه سلامت ما فقط می‌توانیم اقدامات سلبی داشته باشیم و آن هم در زمانی که با تهدید سلامت به شکل عمومی مواجه شویم؛ مثل بیماری واگیردار سالک. گردشگری سلامت، متولیان مشخصی دارد و وظیفه آنهاست که صنعت مذکور را تقویت کنند و دستمان در این رابطه بسته است.
 از قافله توسعه گردشگری سلامت جا ماندیم اما برای ارتقای گردشگری سلامت تلاش می‌کنیم
سرپرست اداره اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: در مقایسه با کشورهای مدعی گردشگری سلامت، از قافله جا مانده‌ایم اما برای تسهیل روند توسعه این بخش تلاش خواهیم نمود.  محمدکاظم بهادری‌پور بیان کرد: با همت استاندار فارس، از اواخر سال 1401 با طرح‌ریزی طرحی جامع و همگانی تلاش شده تا اقدامات جزیره‌ای دستگاه‌های سازمانی متولی یا ذی‌نقش در امر توسعه گردشگری سلامت به هم مرتبط گردد. بدین منظور، «تشکل حرفه‌ای گردشگری سلامت» شکل گرفته است تا در میان دستگاه‌های مرتبط با گردشگری سلامت، پیوند و انسجام ایجاد شود. در این تشکل، گردشگران سلامت که از مسیرهای از پیش‌تعیین شده وارد شهر شیراز می‌شوند، توسط راهنمایان گردشگری شناسایی می‌شوند و حمل‌ونقل، پذیرایی و اسکان آنها به صورت ضابطه‌مند انجام می‌گردد. نهادهای اجرایی ذی‌ربط نیز وظیفه ارائه خدمات مناسب به این گردشگران را برعهده دارند اما حق اعمال نظر منفرد و متفرق را نداشته و مکلف شده‌اند تا برای توسعه صنعت اول استان فارس، اعتبارات ویژه اختصاص دهند. وی با گلایه از کم‌توجهی نویسندگان، فیلم‌سازان و سایر عوامل دخیل در ساخت تیزرهای تبلیغاتی و مجموعه‌های نمایشی در پرداختن به موضوع گردشگری سلامت، از تیم‌های هنری کشور و به ویژه استان فارس دعوت کرد: با الگوبرداری از فعالیت‌های هنری و سلامت‌محور سایر کشورها و با هدف رونق بخشیدن و حفظ گردشگری سلامت، آثار فاخر و تأثیرگذار فرهنگی و تبلیغاتی را تولید و منتشر نمایند. وی تأکید کرد: گردشگری سلامت، صنعتی فرابخشی است که مختص یک نهاد اجرایی خاص نیست و علاوه بر میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همه ما از هر رسته، رده و شغل یا سازمانی که باشیم، مسئولیم که برای حفظ قطبیت پزشکی شهر شیراز تلاش کنیم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی