[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

چالش رانش و فرونشست در شیراز، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، فرونشست در نقاط مختلف این استان را یک موضوع جدی قلمداد و تأکید کرد که با همکاری دانشگاه شیراز به دنبال بررسی علل دقیق وقوع و راهکارهای مقابله و مواجهه با این بحران هستیم.
خلیل عبداللهی در یک کنفرانس خبری گفت: یکی از عمده مشکلات فارس پدیده فرونشست به شمار می‌رود؛ لذا با همکاری دانشگاه شیراز در سطح ملی نشستی در این‌باره برگزار شد و مسائل پیرامون این معضل در دست بررسی است.
او به وقوع فرونشست در بخشی از خیابان لطفعلی‌خان زند (زند باریک) شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: این مشکل به دلیل برداشت آب، حفاری، تأسیسات شبکه فاضلاب و اقدامات عمرانی بود، بلافاصله مرتفع شد.
عبداللهی، برداشت غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی را مهم‌ترین دلیل مواجهه با فرونشست عنوان و اضافه کرد: در فارس نقاط مختلفی نظیر روستای زرگران شهرستان مرودشت و چند روستای شهرستان‌های جنوبی استان با پدیده فرونشست روبه‌رو شده‌اند.
او با بیان اینکه در بلوار جمهوری اسلامی شیراز نیز با رانش کوهپایه مواجه شدیم که منجر به تخلیه دو واحد آپارتمانی شد، گفت: یکی از راهکارهای مهم در مقابله با تشدید و گسترش پدیده فرونشست، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است.
عبداللهی همچنین با اشاره به برخی حوادث و بلایای طبیعی حادث شده طی سال گذشته در فارس از جمله سیل بیرم، بیان کرد: قریب به ۸۳۶ واحد مسکونی در این سیل آسیب دید که بازسازی ٧٠٠ واحد آن در حال اتمام است.
او با بیان اینکه تسهیلات اختصاص یافته به این واحدهای مسکونی در حال پرداخت است، افزود: همچنین دام زنده به دامدارانی که دام آنها با مشکل مواجه شد، داده شده است.
عبداللهی ادامه داد: سال گذشته از ٣٧ شهرستان استان، ٢٥ شهرستان درگیر پدیده مونسون شدند که تسهیلات ٢٥٠میلیون تومانی به واحدهای شهری و ۲۰۰میلیون تومانی به واحدهای روستایی و ۵۰میلیون تومان کمک بلاعوض به آسیب‌دیدگان از این حوادث پرداخت شد.
او یکی دیگر از حوادث سال ۱۴۰۱ را وقوع صاعقه در محدوده سد درودزن اعلام و خاطرنشان کرد: این حادثه موجب بروز آتش‌سوزی در تاسیسات آب‌رسانی و قطعی موقت آب شیراز شد؛ مشکلی که با تلاشی شبانه‌روزی در مدتی کوتاه رفع شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد از آتش‌سوزی‌های کشور در سال ۱۴۰۰ مربوط به فارس بوده که با اقدامات پیشگیرانه، سال گذشته حدود ٩٥ درصد کاهش یافت و از ابتدای امسال نیز با تدابیر اتخاذ شده و با پوشش بیمه‌ای و آموزش میزان آتش‌سوزی از نظر مساحتی، کاهش چشمگیری داشته است.
عبداللهی از افزایش تعداد قرق‌بانان و خرید تجهیزات اطفایی و امدادی به عنوان راهکار جایگزین حبس اشاره و اعلام کرد: در اردیبهشت‌ماه امسال ۴۰ فقره آتش‌سوزی، در خردادماه نیز همین تعداد و در تیرماه ٨٠ مورد آتش‌سوزی داشتیم که از نظر مساحت نسبت به سال ۱۴۰۰ که حدود ٩٥هزار هکتار بوده، امسال به کمتر از ٥٠٠ هکتار رسیده است.
او با بیان اینکه سال گذشته شش‌میلیارد تومان تجهیزات آتش‌سوزی گرفتیم، به تشکیل هنگ همیار طبیعت و اجرای پویش نجات طبیعت با همکاری شهرداری شیراز در راستای پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی آتش‌سوزی‌ها اشاره کرد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری فارس همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای ما برای دو ماه پایانی فصل تابستان و پیشگیری از آتش‌سوزی و اطفای به‌موقع، پای کار و آماده هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی