[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

بلایی که اختلال تیروئید سرتان می‌آورد ، روزنامه شیراز نوین

بلایی که اختلال تیروئید
سرتان می‌آورد  

به گزارش صدآنلاین، یک فوق تخصص غدد گفت: هر دو نوع کم‌کاری و پرکاری تیروئید موجب اختلال در بارداری می‌شود و ممکن است یکی از علل نازایی، اختلال در تیروئید باشد که راه تشخیص قطعی آن، آزمایش‌ خون است.
آیا اختلال تیروئید موجب افزایش وزن و نازایی می‌شود؟
دکتر محمدحسین گذشتی درباره کم‌کاری تیروئید اظهار کرد: کم‌کاری تیروئید در رشد قدی کودکان می‌تواند، مؤثر باشد و بیشترین تاثیر آن، عقب افتادگی‌های ذهنی است و بهتر است والدین در بدو تولد نوزاد تست کم‌کاری تیروئید را از پاشنه پا انجام بدهند و از مشکلاتی بعدی پیشگیری کنند.
وی افزود: در سنین بالاتر، کم کاری تیروئید در رشد قدی اطفال تأثیر دارد و هرچه کم کار باشد، رشد قدی کمتر خواهد بود و در سنین بالاتر روی بلوغ تأثیرگذار است.
گذشتی بیان کرد: کم‌کاری تیرئید موجب خشکی پوست و ریزش مو می‌شود و به میزان خیلی زیادی موهای سر را کم می‌کند. همچنین از علائم گوارشی می‌توان به یبوست اشاره کرد که این افراد باید آزمایش تیروئید بدهند. این فوق تخصص غدد تصریح کرد: بی‌اشتهایی و تهوع هم می‌تواند به دلیل کم‌کاری تیروئید باشد؛ این اختلال موجب کاهش ضربان قلب و در موارد طولانی، نارسایی قلب را به دنبال دارد و حتی کم‌کاری تیروئید در تنگی عروق قلب در طولانی‌مدت مؤثر است.وی با بیان اینکه درد عضلانی و اسکلتی، ضعف عضلانی و خستگی و به ویژه گرفتگی عضلات از علائم کم‌کاری تیروئید است، عنوان کرد: برخی می‌گویند کم‌کاری تیروئید موجب افزایش وزن می‌شود که در این زمینه بیشتر تورم است تا افزایش وزن.
گذشتی اظهار کرد: در پرکاری تیروئید علائم برعکس کم‌کاری است و اشتها زیاد و وزن کم می‌شود. تعریق زیاد، لرزش دست، عصبی شدن. تپش قلب و ... از دیگر علائم است؛ اگرچه ممکن است در برخی افراد این علائم وجود نداشته باشد یا با برخی علائم سازگار شده باشند و البته ممکن است برخی علائم مربوط به بیماری‌های دیگر باشد و تیروئید با آزمایش مشخص می‌شود. وی در ادامه گفت: هر دو نوع کم‌کاری پرکاری تیروئید موجب اختلال در بارداری می‌شود و ممکن است یکی از علل نازایی، اختلال در تیروئید باشد که راه تشخیص قطعی، آزمایش خون است. این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه کم‌کاری و پرکاری تیروئید در اختلالات خونریزی عادت ماهیانه خانم‌ها مؤثر است، عنوان کرد: در کم‌کاری تیروئید چربی‌های خون خیلی کم گزارش می‌شود و با درمان تروئید، نیاز به داروهای چربی نیست.
وی با بیان اینکه درد گلو در نوعی از پرکاری تیروئید است، تصریح کرد: نوزادان علامت بالینی زیادی ندارند و برای همین باید آزمایش بدهند. گذشتی درباره علل کم‌کاری تیروئید گفت: شایع‌ترین علت، خودایمنی است و در این نوع، درمان مادام‌العمر دارد؛ درمان کم‌کاری تیروئید بستگی به شکل دارد و گاهی با مصرف مدتی دارو قطع می‌شود و موارد شدید نیاز به مصرف طولانی‌مدت دارو دارد. وی تصریح کرد: ممکن است کم‌کاری به دلیل کمبود ید باشد که با جایگزین شدن ید، کم‌کاری تیروئید برطرف می‌شود. گذشتی بیان کرد: بهترین حالت مصرف نمک یددار این است در پایان پخت به غذا اضافه شود تا پایداری ید بیشتر شود. این فوق تخصص غدد در پایان بیان کرد: اختلالات تیروئید در خانم‌ها بیشتر از مردان است و هرچه سن بالا می‌رود شیوع کم‌کاری بیشتر می‌شود و شایع‌ترین سن پرکاری تیروئید دهه ۳۰ تا ۴۰ سالگی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی