[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اتحاد برای آبادانی شیراز، روزنامه شیراز نوین

حسینی گفت: اخذ گزارش حسابرسی جزئی از مناطق و سازمان‌ها علاوه بر حسابرسی کلی شهرداری، اخذ گزارش عملکرد از اداره‌کل املاک و مستغلات شهرداری و تشکیل کارگروه مرتبط، تکلیف به اداره‌کل حقوقی جهت ارائه گزارش عملکرد اداره مذکور، تغییر شیوه بودجه‌ریزی از طریق حذف کدهای فاقد درآمد و جایگزینی کدهای درآمدزا، سامان‌دهی نیروی انسانی از طریق تکلیف به ارائه لوایح مرتبط، منع به‌کارگیری هرگونه نیروی جدید در شهرداری شیراز، شناسایی مطالبات شهرداری از سایر دستگاه‌ها و ثبت مطالبات در سامانه دولت، حضور مستمر کمیسیون در کمیته‌های تحقق بودجه و رفع موانع سرمایه‌گذاری با هدف تحقق درآمد مصوب شهرداری، ایجاد راه‌های درآمد جدید بر اساس ماده 1 قانون درآمدهای پایدار از جمله تقویت بانک زمین، تخصیص مبلغ 800میلیارد تومان در سال 1402 جهت خرید زمین، تکلیف به شهرداری مبنی بر شناسایی امالک دارای قابلیت‌های سرمایه‌گذاری، مشارکت، ارزش افزوده و اجرای طرح‌های عمرانی ویژه از دیگر مصوبات و اقدامات شاخص این کمیسیون در سال دوم فعالیت بوده است.
 بررسی علل عدم ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه عملاً در طی سال‌های گذشته توفیقی در امر سرمایه‌گذاری نداشتیم، اظهار کرد: کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز از کمیسیون‌های فعال شورا بوده و با افتخار می‌توانیم بگوییم که تکلیف بودجه در امر سرمایه‌گذاری محقق شده است. 
مهندس علیرضا اسکندری با بیان اینکه این کمیسیون دارای 7 عضو است، گفت: جلسات این کمیسیون به‌صورت منظم برگزار می‌گردد. وی افزود: در سال دوم فعالیت شورا تعداد 41 جلسه برگزار گردید که 37 جلسه آن عادی و 4 جلسه آن فوق‌العاده بود که در این راستا دستور کار و تصمیم در خصوص تعداد چشمگیری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری گرفته شد. رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تصمیمات بیشتری به صحن شورا ارجاع گردید، اظهار کرد: برگزاری دومین همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری در شهر شیراز با رویکرد بین‌المللی در سوم خرداد 1402، تحقق بودجه تکلیفی سرمایه‌گذاری به میزان 15هزار میلیارد تومان معادل کل بودجه سنواتی پایان سال 1401، برگزاری سومین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری با رویکرد بررسی علل عدم ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و مدیران شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری و تأثیر مشوق‌های سرمایه‌گذاری و اعتمادسازی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری، تصویب برنامه 5ساله برش کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری، افزایش بودجه سرمایه‌گذاری جهت سال 1402 نسبت به سال 1401 معادل کل بودجه سنواتی شهرداری، انعقاد قرارداد در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری آکواریوم، پارک آبی، توسعه میدان اول میوه و تره‌بار، احداث میدان دوم میوه و تره‌بار، گذر غذا، عقد تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حاشیه همایش سرمایه‌گذاری به میزان 15هزار میلیارد تومان از جمله اقدامات شاخص این کمیسیون در سال دوم فعالیت شوراست. اسکندری بیان کرد: تعیین تکلیف تکمیل یا واگذاری و فروش پروژه‌های نیمه‌تمام اوراق مشارکت شهرداری شیراز، راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری، امضای سند جامع امیدآفرینی پروژه‌های سرمایه‌گذاری، ظرفیت‌سنجی و تسهیم بودجه تکلیفی کمیسیون به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مناطق، معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری، الزام شهرداری به ارائه لایحه در خصوص نظام ارزیابی مدیران جهت قراردادهای سرمایه‌گذاری، الزام شهرداری به ارائه لایحه در خصوص استفاده از مشارکت مدنی جهت اجرای پروژه‌ها و جذب سرمایه‌های خرد و سرگردان، مصوبه سرمایه‌گذاری و احداث پروژه‌های گردشگری، تفریحی و زیرساختی شهرداری شیراز با شرایط ویژه جهت جذب سرمایه اشخاص حقیقی یا حقوقی، الزام شهرداری به ارائه لایحه درخصوص آیین‌نامه کارگزاری جذب سرمایه جهت رفع موانع پروژه‌های سرمایه‌گذاری و الزام شهرداری به ارائه لایحه در خصوص ایجاد حساب ذخیره توسعه شهر شهرداری شیراز به منظور توسعه درآمد‌های پایدار از دیگر مصوبات و اقدامات شاخص کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری است.
 اقدامات زیرساختی برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان
در ادامه این مراسم، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بر اقدامات زیرساختی به‌منظور افزایش کیفیت زندگی شهروندان و ایمنی شهر تأکید کرد.
مسعود زارعی با تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، گفت: مستندات عملکرد سال دوم این کمیسیون به شکل کتابچه‌ای تهیه شده که در قالب آن به 10 مورد از نیازهای اساسی حوزه خدمات شهری پرداخته‌ایم. وی افزود: امروزه با بحرانی به‌عنوان فرونشست دشت شیراز روبه‌رو هستیم که این امر به دلیل بحران‌های آبی روی می‌دهد. به همین دلیل صیانت از منابع آبی باید در اولویت قرار گیرد. او در ادامه از استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز خبر داد و افزود: ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی آرزوی دیرینه‌ای برای شیراز بود که طی این مدت اولین تصفیه‌خانه عملیاتی شد و راه‌اندازی موارد بعدی با اصرار کمیسیون سلامت و پیشگیری شهرداری شیراز در دستور کار قرار دارند. البته در همین حوزه طرح مطالعات جامع آب نیز در دستور کار قرار گرفته است. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به فرسودگی ناوگان موتوری در شیراز، شهرداری شیراز ملزم به نوسازی شد که با مساعدت شهردار شیراز بیش از 500میلیارد تومان به این مورد بعد از یک دهه اختصاص خواهد یافت. زارعی در ادامه بیان داشت: در کلان‌شهر شیراز بیش از 50هزار معلول و توان‌خواه داریم و این در حالی است که بیش از 9هزار نقطه نابسامان در پهنه کلان‌شهر شیراز شناسایی و مستندسازی شده و شهرداری‌های مناطق 11گانه نسبت به اصلاح آن همت می‌گمارند. او در ادامه از امحای بیش از 200 هکتار از اراضی کشاورزی که با پساب‌های آلوده آبیاری شده بودند، خبر داد و افزود: همراهی اصحاب رسانه در این حوزه شایسته تقدیر است.زارعی با اشاره به این موضوع که تمثال شهدا در دست مناسب‌سازی است، بیان داشت: توجه به نابسامانی‌های شهری در حوزه دست‌فروشی و بهره‌برداری از معابر و سامان‌دهی بازارچه‌های شبانه و روزانه، نظارت بر خدمات سفر، انتقال کارخانه‌های آلاینده در دستور کار این کمیسیون قرار دارد. وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اقداماتی که در حوزه ایمنی بحران انجام گرفته، اظهار داشت: خرید نردبان 56متری برای آتش‌نشانی شیراز ضریب ایمنی شهر را افزایش می‌دهد.
 هم‌افزایی برای محرومیت‌زدایی
در ادامه این نشست، رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان اینکه برای رفع محرومیت نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها هستیم، اظهار کرد: اگر هر دستگاهی به وظایف خود در حوزه محرومیت‌زدایی عمل نماید، قطعاً محرومیتی نخواهیم داشت.
سیده مریم حسینی با ارائه گزارش عملکرد سال دوم کمیته محرومیت‌زدایی شورای شهر در سال دوم گفت: بسیاری از محلات محروم با مشکلات فراوانی از جمله کمبود شبکه فاضلاب روبه‌رو هستند که جا دارد همه ارگان‌ها با جدیت وارد عمل شوند. وی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته 25 جلسه توسط کمیته محرومیت‌زدایی برگزار گردید که 23 مورد آن عادی و دو مورد فوق‌العاده بود، افزود: بررسی 67 دستور کار و اتخاذ 76 تصمیم و همچنین بررسی 29 طرح و لایحه و 25 تصمیم ارجاع‌شده به صحن علنی، بخشی از فعالیت این کمیته در سال دوم فعالیت شوراست. حسینی با اشاره به ورود هزار و 296 نامه به این کمیته و 311‪ بازدید اظهار کرد: پیگیری و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با آموزش و پرورش، بسیج مهندسین، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای، کانون زنان بازرگان، کمیته امداد، مجمع خیرین سلامت و وکلای دادگستری در راستای مصوبه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با رویکرد مشاغل خانگی، پیگیری جهت راه‌اندازی طرح شوق زندگی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با همکاری دادگستری کل استان فارس، پیگیری جهت اجرایی‌شدن مصوبه تأمین مسکن افراد بی‌بضاعت شهر با اولویت پرسنل شهرداری بر اساس قانون جوانی جمعیت، پیگیری جهت تهیه و تنظیم سند جامع محرومیت‌زدایی کلان‌شهر شیراز با اولویت چهل محله هدف با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شهرداری، تنظیم لیست پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدایی مناطق یازده‌گانه در سال 1401 به تعداد 107 ردیف بودجه به مبلغ 521میلیارد تومان از جمله اقدامات این کمیته بوده است. وی افزود: همچنین پیگیری جهت اجرای مصوبه مرمت و بازسازی 500 منزل افراد بی‌بضاعت در محلات محروم با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی احمد بن موسی(ع) سپاه فجر استان فارس، ورود ویژه و مستمر و تشکیل جلسات با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در خصوص شیوع بیماری سالک در محلات محروم به‌ویژه محله سنگ سیاه، پیگیری در خصوص مشکلات مطرح‌شده از طرف شهروندان محترم به ویژه در محلات محروم در خصوص وضعیت کمبود آرد و همچنین تعطیلی بعضی از نانوایی‌ها در سطح کلان‌شهر شیراز، بررسی و پیگیری در خصوص درمانگاه‌های نیمه‌تمام در مناطق هدف، پیگیری جهت اجرایی‌شدن مصوبه ساخت سرای سالمندان توسط شهرداری و جذب سرمایه‌گذار در این راستا از دیگر مصوبات و اقدامات شاخص کمیته محرومیت‌زدایی است.
 درخواست‌های مردمی بر مدار ارزش‌گذاری
یکی دیگر از سخنرانان این مراسم رئیس کمیته رسیدگی به درخواست‌های مردمی و پیگیری شکایات شورای اسلامی شهر شیراز بود. افسانه خواست‌خدایی با اشاره به اینکه ۲هزار و ۵۵ درخواست ثبت شده است که یک‌هزار و ۲۴۴ مرتبط با شوراست، گفت: تعداد مساعدت‌های مردمی ۳۹۲ مورد بوده است. همچنین در بخش شهرسازی و درآمد ۲۴۱ مورد و در بخش عمران و حمل‌ونقل و ترافیک ۱۷۵ مورد است و ۷۳ فضای سبز ثبت شده است. همچنین رئیس کمیته نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی عنوان کرد: بیش از ۱۲۰ مورد نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شهر انجام شده است که اختصاص بیش از ۶۵ درصد نام‌گذاری‌ها به نام شهدای بزرگوار انجام شده است. خواست‌خدایی تصریح کرد: نام‌گذاری به نام مفاخر و مشاهیر شهر از جمله آیت‌الله ابوالحسن حدائق، هنرمند مرحوم امین تاریخ، آیت‌الله عبدالکریم حقیقت، خلیل عقاب (طریقت‌پیما) نام‌گذاری تقاطع، خیابان و کوچه به نام شهدای حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) از جمله تقاطع شهدای حرم احمد بن موسی(ع) و... همچنین پیگیری بهسازی تابلوهای راهنمای معابر و بازسازی تابلوهای مخدوش، همچین پیگیری تسریع اجرای مصوبات مربوط به سال‌های گذشته و اصلاح برخی از اسامی تکراری و نام‌گذاری به نام صنایع‌دستی شیراز از جمله گذر قالیباف‌ها، کوچه نمدمال‌ها، کوچه کاشی‌نگاران و خراط‌ها و چلنگرها، گذر شیشه‌گری و گذر شمشیرگرها، کوچه موتاب‌ها و... از جمله موارد نام‌گذاری است.
 جهش آسفالت در دستور کار است
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز هم در این نشست با اشاره به اجرایی‌شدن طرح محدوده ترافیکی تا پایان سال از اجرای برخی پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ حوزه عمرانی و حمل‌ونقل از جمله سامان‌دهی کمربندی جنوبی شیراز پس از سال‌ها در این دوره شورای شهر خبر داد و گفت: امسال طرح سامان‌دهی کمربندی از تفاهم‌نامه به مرحله اجرا رسید. این در حالی است که تاکنون تفاهم‌نامه‌های زیادی داشتیم که به مرحله عملیاتی‌شدن نرسیده است. 
علی‌اکبر سلطانی افزود: امسال با کمک یاوران شورای شهر برای اولین بار است که یک‌هزار پروژه در شهر تعریف شده و پنجاه درصد پروژه‌ها نیز وارد مرحله قرارداد شده است و آسفالت تمامی معابر در دستور کار قرار دارد؛ چراکه امروز معابری داریم که ۴۰ سال است رنگ آسفالت ندیده‌اند که در طرح جهش آسفالت آنها را مدنظر داریم. وی با اشاره به تعریف ۴ خط brt، در شیراز و اجرای یکی از این خطوط تا پایان سال از خرید ۷۵ دستگاه میدل‌باس، از ارائه تسهیلات ویژه برای خرید یک‌هزار تاکسی به رانندگان خبر داد و گفت: اجرا ۵۵متری پشت شهر گلستان و حافظ برای اتصال به ورودی شهر با توجه به افتتاح قریب‌الوقوع آزادراه در حال انجام است و در کنار آن نیز پروژه دیگری مانند اجرای ۵ تقاطع و دور برگردان غیرهمسطح در بزرگ‌راه رحمت در دست اجراست.سلطانی تصریح کرد: در حال حاضر پروژه‌ها به سرعت در حال اجراست و بسیاری پروژه‌ها به‌صورت سه شیفت شبانه‌روزی در حال کار هستند.
 بلوغ کمیسیون معماری و شهرسازی
در ادامه رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازیسازی در شورای اسلامی شهر شیراز نیز گزارشی از عملکرد سال اول و دوم این کمیسیون داد و گفت: تعداد کل جلسات در دوره دوم شورا ۴۳ مورد بود که از این تعداد ۳۳ جلسه عادی و ۱۰ جلسه فوق‌العاده است. مصطفی کیانی ادامه داد: در دومین سال فعالیت شورا ۱۹۴ دستور کار ارائه شده که ۱۶۶ دستور کار منجر به تصمیمات شده است که ۷۲ مورد از تصمیمات به صحن شورا ارجاع و ۷۰ مورد تحت عنوان مصوبات شوراست. وی ادامه داد: ۸۷ طرح و لایحه مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد ۶ طرح و ۸۱ لایحه است. وی اضافه کرد: در این حوزه ۲هزار و ۳۸۵ نامه بود که از این تعداد هزار و ۶۸۰ مورد وارد شورا و ۷۰۳ مورد صادر شده است. کیانی با مقایسه آمار سال اول و دوم کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در سال اول دوره این شورا کل طرح و لوایح ۵۸ مورد بود که در سال دوم به ۸۷ مورد افزایش یافته است. وی لوایح بررسی‌شده در سال اول دوره ششم شورای شهر شیراز را ۳۲ مورد عنوان کرد و گفت‌: این در حالی است که در سال دوم شورا این رقم به ۸۱ افزایش یافته و بیش از ۱۵۰ درصد رشد یافته که نشان از چالاکی و بلوغ‌یافتگی در این کمیسیون است. رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی طرح‌های بررسی‌شده ۲۶ طرح در دوره اول شورا و ۶ طرح در سال دوم شورا موردبررسی قرار گرفته است. وی همچنین تصمیمات ارجاع‌شده به صحن شورا در سال اول ۵۶ و سال دوم را ۷۲ عنوان کرد. کیانی جلسات فوق‌العاده کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای شهر شیراز در سال اول این دوره از شورا را ۲۱ جلسه و سال دوم را ۱۰ جلسه مطرح کرد. رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی کل جلسات این کمیسیون در جلسه شورای اسلامی شهر شیراز در سال اول فعالیت این شورا را ۱۱۳ و سال دوم شورا را ۴۳ مورد برشمرد. رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز از جمله مصوبات و اقدامات شاخص کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی سال دوم شورا را شامل پیگیری و تصویب ضوابط مشرفیت ساختمان‌های بلند مورد درخواست شهروندان شیرازی، پیگیری و تصویب پروانه دومرحله‌ای و تفکیک پروانه شهرسازی از سایر کارها که از مراجعه مکرر شهروندان و متقاضیان صدور پروانه و بلاتکلیفی آنها جلوگیری می‌نماید، پیگیری اصلاح فرایند‌های مرتبط با کاهش زمان صدور پروانه، کاهش زمان صدور پایان کار و مصوبات تسهیل در روند پایان کار که کاهش مراجعات مردمی و تسهیل روند طولانی پایان کار را درپی 
داشته است.
 تمرکز بر طرح جامع شهر شیراز است
همچنین تدوین و تصویب آیین‌نامه‌‌های بهینه‌سازی فرایند تأیید نقشه‌های ساختمانی، پیگیری طرح جامع شهر شیراز و تصویب مشوق‌های متعدد در خصوص بافت‌های فرسوده، رصد کلیه طرح‌های موضوعی شهری و طرح‌های کلان‌شهر شهرداری شیراز را از دیگر مصوبات و اقدامات شاخص کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی سال دوم دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز دانست‌. همچنین تدوین و تصویب آیین‌نامه‌‌های بهینه‌سازی فرایند تأیید نقشه‌های ساختمانی، پیگیری طرح جامع شهر شیراز و تصویب مشوق‌های متعدد در خصوص بافت‌های فرسوده، رصد کلیه طرح‌های موضوعی شهری و طرح‌های کلان‌شهر شهرداری شیراز از دیگر مصوبات و اقدامات شاخص کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی سال دوم دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز است. کیانی رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای شهر شیراز توجه به مشارکت مردم، بازخوردها، جمع‌آوری نیازهای شهروندان و محلات را از اولویت‌های تدوین برنامه‌های توسعه شهرسازی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین رویکردهای این کمیسیون عنوان کرد. وی ادامه داد: پیگیری توسعه شهر به لحاظ ساخت‌وسازهای جدید نیازمند نگرشی جامع و همه‌منظوره و توجه به اهداف ارزشمند و فرم‌ها و عرصه‌های شهری و سلسله‌مراتب‌های چیدمان کاربری‌ها با توجه به نیازهای امروز و آتی شهروندان بایستی صورت پذیرد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: غنای تاریخی، فرهنگی و هویتی چه به‌لحاظ کالبدی و چه به‌لحاظ زیست‌پذیری بایستی همواره مدنظر قرار گیرد و ارائه خدمات شهرسازی در راستای تقویت این حوزه‌ها باید باشد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی