[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

روایتی عروسکی و لطیف از عاشورا برای کودکان، روزنامه شیراز نوین

میثم یوسفی که از فردا، چهارشنبه ۴ مرداد نمایش «اولین بازی» را آغاز می‌کند، گفته است این نمایش در قالب کاری لطیف و قابل درک، واقعه عاشورا را برای تماشاگران کودک روایت می‌کند.
به گزارش ایسنا،‌ این کارگردان تئاتر در آستانه اجرای نمایش تازه خود گفت: نمایش «اولین بازی» در واقع نخستین تئاتر عروسکی درباره عاشوراست که ویژه تماشاگران کودک اجرا می‌شود.
او که این نمایش را با متنی از امیر مشهدی عباس اجرا می‌کند، افزود: این نمایش اولین بار سال ۸۴ در آخرین دوره همایش عاشوراییان در تالار هنر اجرا شد و بعد از آن نیز سال ۹۵ با حمایت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در این مرکز روی صحنه رفت و حالا بازتولید شده است.
یوسفی اعلام کرد: این نمایش یک فضای فانتزی دارد که در آن اجسامی همچون کلاه‌خود، سپر، شمشیر، چکمه و ... واقعه عاشورا را از زبان صاحبان خود که در این واقعه حضور داشته‌اند، روایت می‌کند.
این کارگردان با اشاره به حساسیت گروه سنی کودک و نوجوان توضیح داد: تلاش ما این است که روایت واقعه عاشورا به صورت تلطیف‌شده به کودکان منتقل شود و حتی از واژگان کشت و کشتار و خونریزی و ... استفاده نمی‌کنیم.
او که این نمایش را با تلفیقی از عروسک‌های بونراکو و تئاتر سایه اجرا می‌کند، اضافه کرد: کل دکور نمایش ما سفید است تا مناسب گروه سنی کودک باشد.
یوسفی خاطر نشان کرد: همه ما از کودکی با واقعه عاشورا آشنا شده‌ایم؛ بسیاری از ما در دسته‌های عزادری سنج یا زنجیر زده‌ایم، اما مهم این است که وقتی برای بچه‌ها نمایشی عاشورایی کار می‌کنیم، زبان و فضای مناسبی را بیابیم که آن اثر هنری برای کودکان تلطیف‌شده و قابل درک باشد.
نمایش «اولین بازی» نوشته امیر مشهدی عباس به کارگردانی میثم یوسفی به‌ صورت نذر فرهنگی در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری به صحنه می‌رود.
در خلاصه این نمایش که به شیوه زنده‌ عروسکی اجرا می‌شود، آمده است: «گروه تعزیه‌خوان به خاطر نیامدن یکی از بازیگران اصلی نمی‌توانند تعزیه دو طفلان مسلم را در خانه رضا، نوجوان قصه اجرا کنند. به همین دلیل وسایل تعزیه را نزد رضا و مادرش به امانت می‌گذارند تا بازیگر اصلی را پیدا کنند. رضا در خلوت و تنهایی خود کلاه‌خود را بر سر می‌گذارد، شمشیر و سپر را در دست می‌گیرد و به تقلید از تعزیه‌خوانان بازی می‌کند.؛ ناگهان اشیا و وسایل تعزیه جان می‌گیرند و وقایع روز عاشورا را از نگاه و زبان خودشان برای رضا روایت می‌کنند و...»
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از طراح و سازنده عروسک: علی‌رضا حسین‌پور و مژده ذکریاپور، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، آهنگ‌ساز: محمد فرشته‌نژاد، شاعر: آزاده فرهنگیان، طراح پوستر و بروشور: عماد سالکی، طراح و سازنده عروسک‌های بخش سایه: شراره یوسفی، بازی‌دهندگان و صداپیشگان عروسک: علی بیک‌محمدی، مریم خاکسارتهرانی، عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، شراره یوسفی، میلاد ورجاوند، مهدی رحمتی، کوشا ساعی و آریا انصاری‌شاد، دستیار کارگردان: کوشا ساعی و مهدی رحمتی. نمایش «اولین بازی» از روز چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ به مدت ۱۵ شب ساعت ۱۸:۳۰ به صورت رایگان روی صحنه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت آن را از روز سه‌شنبه ۳ مرداد با مراجعه به سامانه فروش بلیت نمایش به صورت رایگان دریافت کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی