[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بهترین راه برای جلوگیری از اثرات نامطلوب قند بر روی بدن چیست؟، روزنامه شیراز نوین

مولکول‌های قند معروف به گلیکان می‌توانند عاملی در ایجاد بیماری آلزایمر باشند.
به گزارش بهداشت نیوز، به‌طور کلی افراد گاه به گاه از مصرف خوراکی شیرین لذت می‌بردند با این حال، این روزها، مردم کمی بیش از حد از میان‌وعده‌های شیرین لذت می‌برند به‌عنوان مثال، آمریکایی‌ها روزانه تا ۲۷۰ کالری مواد شیرین مصرف می‌کنند.
وقتی اثرات مضر قند روی بدن از جمله پوسیدگی دندان، درد مفاصل، مشکلات کبدی و بیماری قلبی را در نظر بگیریم، مصرف مواد قندی می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود. در واقع، تقریباً هر قسمت از بدن فرد می‌تواند تحت تأثیر منفی مصرف بیش از حد قند قرار گیرد.
علاوه بر اثرات آشکاری که شکر بر بدن شما می‌گذارد، راه‌های کمتر شناخته‌شده و موذیانه‌تری نیز وجود دارد که می‌تواند سلامت شما را ویران کند. شکر می‌تواند باعث شود کبد شما چربی اضافی ذخیره کند و منجر به وضعیتی به نام کبد چرب شود؛ این مورد می‌تواند احساسات شما را دستکاری، شما را افسرده و ولع مصرف قند بیشتری در شما ایجاد کند.
براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ در مجله شیمی بیولوژیکی منتشر شد، مولکول‌های قند معروف به گلیکان می‌توانند عاملی در ایجاد بیماری آلزایمر باشند، همچنین می‌توانند اثرات درازمدت مخربی داشته باشند. وقتی همه این اثرات مضر در نظر گرفته می‌شود، جای تعجب نیست که قند می‌تواند باعث عرق کردن فرد نیز شود، اما فقط سؤال این است که چرا این اتفاق رخ می‌دهد.
وقتی یک وعده غذایی حاوی قند زیاد مصرف می‌کنید، این مواد قندی می‌توانند منجر به تولید بیش از حد انسولین در بدن شوند. انسولین قند را به انرژی تبدیل می‌کند و وقتی بدن شما در یک زمان بیش از حد آن را تولید کند، می‌تواند منجر به شرایطی شود که به‌عنوان هیپوگلیسمی واکنشی شناخته می‌شود. هیپوگلیسمی واکنشی که به‌عنوان هیپوگلیسمی پس از غذا نیز معروف شده است، معمولاً در عرض چند ساعت پس از خوردن غذا رخ می‌دهد و با علائمی مانند ضربان قلب، لرزش، تحریک‌پذیری و البته عرق کردن مشخص می‌شود.
اگرچه به‌طور کامل مشخص نیست که چه چیزی باعث این وضعیت می‌شود، اما تصور این است که هیپوگلیسمی واکنشی با ترشح انسولین اضافی ایجاد می‌شود و منجر به کاهش سطح قند خون شما خواهد شد.
دانشگاه کلمبیا آمریکا اعلام کرد که ممکن است شیرینی خالص هر چیزی که مصرف می‌کنید، بتواند این پاسخ را فعال کند. به‌عنوان مثال، شکر سفره در مقیاس حدود ۱.۰ شیرینی دارد، در حالی که شیرینی فروکتوز که در میوه‌ها و نوشابه‌ها یافت می‌شود، حدود ۱.۷ است. علاوه بر این، آب‌نبات معمولی شما حاوی حدود ۲۴ گرم یا ۶ قاشق چای‌خوری شکر دارد که می‌تواند باعث واکنش فیزیکی شود.
برای برخی از افراد، تعریق بیش از حد می‌تواند نشانه دیابت باشد؛ هنگامی که قند خون بدن پایین می‌آید، می‌تواند پاسخ استرس حاد را از بدن به همراه داشته باشد و در نتیجه باعث تعریق بیش از حد شود.
همچنین تعریق ممکن است در نتیجه آسیب عصبی ناشی از سطوح بالای قند خون به نام نوروپاتی دیابتی باشد؛ این آسیب عصبی می‌تواند به غدد عرق بدن گسترش یابد در نتیجه بر میزان زیاد یا کم عرق کردن فرد تأثیر بگذارد. اگر در مورد میزان تعریق بدن خود بعد از مصرف شیرینی نگران هستید، باید با پزشک خود مشورت کنید.
در حالت ایده‌آل، بهترین راه برای جلوگیری از اثرات نامطلوب قند بر روی بدن شما، کاهش مصرف مواد قندی است؛ با این حال، برای کسانی که رژیم غذایی مملو از قند و پر از شیرینی‌ها و نوشابه‌ها دارند، کنار گذاشتن شکر ممکن است کار دشواری باشد.
برای افرادی که مصرف مواد قندی دارند، حذف قند از رژیم غذایی می‌تواند منجر به علائمی مانند افسردگی، اضطراب و مشکل در تمرکز شود همچنین می‌توانند علائم جسمی مانند حالت تهوع و خستگی را تجربه کنند؛ با این حال، اگر در همان ابتدا با تغییراتی ساده، مانند نوشیدن آب به‌جای نوشیدنی‌های شیرین، یا خوردن املت در صبحانه به جای مصرف دونات، قند خود را به آرامی کاهش دهید، می‌توانید به آرامی تأثیر فشاری که شکر روی شما می‌گذارد را از بین ببرید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی