[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اشتغال‌زایی در بستر روستایی، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس گفت: طی دو سال گذشته بیش از 4600 شغل مستقیم در حوزه گردشگری استان ایجاد شده است و با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌ ویژه در مناطق کمتر شناخته‌شده استان موفق به تأسیس 26 اقامتگاه بوم‌گردی در نقاط مختلف در راستای توسعه گردشگری عشایری و روستایی شده‌ایم.
اشتغال پایدار، عامل رشد و بقای یک جامعه است و در این میان توجه به مشاغل پویا و مورد نیاز جامعه باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.
صنعت گردشگری که به عنوان یک صنعت رو به رشد و پویا در سراسر جهان شناخته می‌شود، قابلیت فراوانی در ایجاد اشتغال دارد؛ به شرط اینکه به زوایا و ظرفیت‌های آن نگاه ویژه شود و از آنها در این راستا به بهترین شکل ممکن استفاده گردد.
در این میان شهرهای مختلف در سراسر جهان، دارای بافت‌های تاریخی هستند که جاذبه قابل توجهی برای گردشگران به شمار می‌روند. همچنین زندگی‌های بومی و محلی برای گردشگران دارای جذابیت ویژه است؛ بر این اساس از تمامی این ظرفیت‌ها برای اشتغال و درآمد پایدار می‌تواند بهره فراوان گرفت.
استان فارس و به تبع آن شهر شیراز به عنوان یک سرزمین کهن و دارای آداب و رسوم غنی همواره مورد توجه گردشگران در سفر به این خطه بوده است که ضمن برخورداری از بافت‌های تاریخی، حضور عشایر، آداب و سنن کهن و... از این بستر برخوردار است که بتوان مشاغل نو و در راستای خدمات رسانی به گردشگران در آن ایجاد کرد.
استقبال از ایده‌های گردشگری با هدف باززنده‌سازی بافت تاریخی شیراز
استفاده از ایده‌های نو و کارآمد در صنعت گردشگری به رشد این صنعت رو به رشد کمک فراوانی می‌کند؛ چیزی که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر آن تأکید داشته است و از علاقه‌مندان خواسته تا ایده‌های گردشگری خود را در جهت باز زنده سازی گردشگری در بافت تاریخی شیراز ارائه کنند.
سید مؤید محسن نژاد در این خصوص اظهار داشته است که استان فارس جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که باید با ارائه ایده‌های ناب، زمینه توسعه گردشگری را در این استان فراهم کرد.
وی همچنین با تأکید بر لزوم تشویق مردم به حفاظت و نگهداری از آثار و خانه‌های تاریخی بیان می‌دارد: 360 هکتار بافت تاریخی در شیراز وجود دارد که اکثر بناهای آن قابلیت تبدیل به مکان‌های گردشگری فرهنگی، هنری و خدماتی را دارند و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز آماده معرفی سرمایه‌گذاران جهت اخذ تسهیلات و صدور مجوز برای آنهاست.
محسن نژاد همچنین معتقد است هر بنای تاریخی در بافت می‌تواند به یک مکان گردشگری تبدیل شود و در این خصوص اظهار می‌دارد: برای نخستین بار در کشور محله بالا کفت در بافت تاریخی شیراز به‌عنوان محله پایلوت صنایع‌دستی انتخاب شده و ۵۰ خانه در این محله تاریخی به خانه صنایع‌دستی تبدیل می‌شوند که در زنده نگه‌داشتن و احیای بافت تاریخی شیراز اثربخش است.
راه‌اندازی دبیرخانه گردشگری عشایر فارس، راهی برای توسعه گردشگری
یکی از جاذبه‌های سفر به فارس، زندگی عشایری است؛ دیدن یک زندگی اصیل با آداب و رسوم کهن بی‌شک برای هر گردشگری اعم از داخلی و خارجی، بسیار لذت‌بخش بوده و یک جاذبه سفر تکرارنشدنی است و همچنین در اشتغال‌زایی برای اجرای تورهای گردشگری عشایری و همچنین ایجاد فرصت اشتغال برای عشایر با معرفی صنایع دستی بی‌نظیر آنها به گردشگران، مؤثر واقع می‌شود.
در این راستا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از راه‌اندازی دبیرخانه گردشگری عشایر هم خبر داده و در این خصوص اظهار می‌کند: استان فارس دارای ظرفیت‌های مختلف و متنوعی از گردشگری است که همه ظرفیت‌های گردشگری در سطح کشور یا حتی در سطح بین‌الملل را یکجا در خود گنجانده و دارای مخاطبان با سلایق و ذائقه‌های مختلف گردشگری است.
وی گردشگری عشایر را یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان فارس توصیف می‌کند و می‌گوید: بیشترین عشایر کشور در استان فارس مستقر هستند و این قابلیت می‌تواند گردشگران بی‌شماری را به این استان جذب کند. محسن نژاد با اشاره به‌ ضرورت تداوم پیگیری برنامه‌ها و دستور کارها برای توسعه گردشگری عشایر در فارس بیان می‌کند: راه‌اندازی دبیرخانه دائمی گردشگری عشایر در فارس که با عضویت دبیر میز ملی گردشگری عشایر، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره کل امور عشایر فارس و برخی دیگر از نهادهای مرتبط در محل اداره کل میراث فرهنگی فارس راه‌اندازی خواهد شد، گامی مؤثر در توسعه گردشگری عشایری به عنوان یکی از ظرفیت‌های مؤثر گردشگری استان خواهد بود. عبدالحمید کریمی، مدیرکل امور عشایر فارس هم در این خصوص با اشاره به همکاری‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس و دیگر نهادها با امور عشایر در جهت حفظ، احیا و معرفی آداب‌ورسوم عشایر و توسعه گردشگری عشایری از ثبت ایل راه کوچ عشایر در مسیر غرب شیراز خبر داده و اظهار داشته است: با توجه به حرکت عشایر فارس در فصل قشلاق و ییلاق، ایل راه کوچ عشایر در غرب شیراز فرصتی مناسب برای معرفی زندگی عشایر به گردشگران است.
وی همچنین اعلام کرده است که ایل راه غرب شیراز به طول تقریبی 40 کیلومتر با همکاری شهرداری شیراز در نقشه جامعه توسعه شهری به ثبت می‌رسد و در این ایل راه، اتراق‌گاه‌هایی پیش‌بینی‌شده که عشایر کوچ رو در آن مستقر شده و محصولات خود را عرضه خواهند کرد که یک فضای نمایشگاه‌های دائمی برای عشایر خواهد شد؛ این اقدام خود نشان از زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای عشایر استان است و در معرفی محصولات صنایع‌دستی عشایر فارس نقش مطلوبی دارد.
ایجاد 4هزار و 600 موردی اشتغال در گردشگری فارس
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، طی دو سال گذشته بیش از 4600 شغل مستقیم در حوزه گردشگری استان ایجاد شده است که رقم مطلوبی به شمار می‌رود که با صدور 115 پروانه جدید تأسیسات و مؤسسات گردشگری از سال 1400 تاکنون، 1589 تخت به تخت‌های اقامتی افزوده‌ شده و ظرفیت اقامتی استان به بیش از 23هزار و 742 تخت رسیده است؛ بر همین اساس شاهد ایجاد 4600 شغل مستقیم و 15هزار شغل غیرمستقیم در صنعت گردشگری استان شده ایم.
محسن نژاد یکی از برنامه‌های توسعه گردشگری استان را توزیع مکانی و افزایش مدت ماندگاری مسافر عنوان کرده و می‌گوید: راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی به‌ ویژه در مناطق کمتر شناخته‌شده استان هدف‌گذاری شده که در این مدت‌زمان موفق به تأسیس 26 اقامتگاه بوم‌گردی در نقاط مختلف در راستای توسعه گردشگری عشایری و روستایی شده‌ایم.
لازم به ذکر است که معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های تاریخی فرهنگی و گردشگری استان به ‌ویژه در بازارهای هدف گردشگری، میزبانی از گروه‌های مختلفی از آژانس‌های مطرح، تور اپراتورها، مستندسازان، شبکه‌های تلویزیونی و اینفلوئنسرها و وبلاگ‌نویسان از کشورهایی مانند چین، روسیه، پاکستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج‌ فارس در استان فارس در قالب تورهای آشنا سازی، تأثیر بسزایی نیز در معرفی ظرفیت‌های استان و افزایش ورود گردشگران از این کشورها به استان فارس داشته 
است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی