[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

افراد با گروه خونی منفی بیشتر خون اهدا کنند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایرنا، سخنگوی سازمان انتقال خون با تشریح شرایط اهدای خون در ایران گفت: با توجه به اینکه فقط ۱۰درصد از اهداکنندگان خون دارای گروه‌های خونی منفی هستند، بنابراین افرادی که دارای گروه خونی منفی در کشور هستند، استقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند. 
بشیرحاجی بیگی افزود: کمبود گروه‌های خونی منفی در کشور طبیعی است و این به دلیل آن است که در کشور تنها ۱۰ درصد از اهداکنندگان خون دارای گروه خونی منفی هستند.
وی اضافه کرد: به طوری که گروه خونی O منفی ۴ درصد و A منفی  ۳ درصد و B منفی ۲ درصد و AB منفی یک درصد از اهداکنندگان خون را به خود اختصاص می‌دهند.
سخنگوی سازمان انتقال خون تأکید کرد: لازم است که افرادی که دارای گروه خونی منفی در کشور هستند، استقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند و همچنین افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید دربین دوستان، آشنایان و بستگان افراد دارای گروه خونی منفی را شناسایی کنند تا در هنگام نیاز و در مواقع ضروری و اورژانس در تأمین خون با مشکل کمبود خون در گروه‌های منفی مواجه نشوند.
حاجی بیگی از مردم و دارندگان گروه خون منفی برای اهدای خون و تشکیل باشگاه گروه خون منفی در مراکز انتقال خون سراسر کشور دعوت کرد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد(NGO) باید مانند آنچه که در بعضی از ادارات کل انتقال خون که قبلاً باشگاه گروه خونی O منفی تشکیل شده است را تشکیل دهند؛ در مواقعی که با کمبود خون در گروه‌های منفی مواجه هستیم با فراخوان افراد با گروه خونی منفی نیاز بیمارستان ها را تأمین کرده‌ایم.
وی همچنین از سوی سازمان انتقال خون ایران از تمامی اهداکنندگان خون و پلاکت که در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ با تأمین صد در صدی نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نگذاشتند هیچ بیماری دغدغه تأمین خون و فرآورده‌های آن را داشته باشد، تقدیر و تشکر کرد و گفت: در مواقعی که با کمبود خون در گروه‌های منفی مواجه هستیم با فراخوان افراد با گروه خونی منفی نیاز بیمارستان‌ها را تأمین کرده‌ایم.
افزایش سه درصدی میزان اهدای خون در سه ماهه امسال
سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: بررسی‌های آماری سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، افزایش سه درصدی میزان اهدای خون در کشور را نشان می‌دهد. حاجی بیگی افزود: در بهار امسال ۵۹۳ هزار و ۸۶۲ واحد خون اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه درصد افزایش داشت.
وی تصریح کرد: در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۴۰۱)، استان لرستان با بیش از ۴۴ درصد، استان گلستان با بیش از ۱۷ درصد و خراسان شمالی با بیش از ۱۶ درصد، بیشترین میزان رشد اهدای خون را به خود اختصاص دادند؛ در بهار امسال ۵۹۳ هزار و ۸۶۲ واحد خون اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشت. وی ادامه داد: استان تهران در بهار امسال موفق شد ۹۸ هزار و ۵۵۸ واحد خون از داوطلبان اهداکننده، دریافت کند.
حاجی بیگی گفت: در نخستین فصل از سال جاری شاخص اهدای خون مستمر(با سابقه احداقل دو بار اهدای خون درسال) ۵۴ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش نشان می‌داد. وی ادامه داد: اکنون استان‌های سمنان با بیش از ۶۶ درصد، یزد با بیش از ۶۳ درصد و گلستان با بیش از ۶۱ درصد بالاترین شاخص اهدای خون مستمر را به خود اختصاص داده‌اند و در عین حال در استان‌های ایلام، خراسان شمالی و خوزستان این شاخص بیش از سایر استان‌ها رشد داشته است که نشان‌دهنده تلاش مناسب برای وفادارسازی اهداکنندگان در این استان‌هاست.
سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: در سه ماه اول سال جاری شاخص کشوری اهدای خون بانوان بیش از چهار درصد بود که استان‌های لرستان با شاخص نزدیک به ۹ درصد، خراسان شمالی با بیش از هفت درصد و خراسان جنوبی با نزدیک به هفت درصد بالاترین شاخص اهدای خون بانوان را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.
شرایط فرد اهداکننده خون
وی گفت: حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال(اهداکنندگان مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا ۶۵، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدای خون هر ۸ هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳ بار تجاوز نکند از جمله شرایط اهدای خون است.
وی اعلام کرد: همچنین همراه داشتن اصل کارت شناسایی(شناسنامه، گواهی‌نامه و گذرنامه برای اهداکنندگان بار اول کارت ملی الزامی است). 
حاجی بیگی یادآوری کرد: در صورت وجود سابقه موارد زیر حتماً پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید: آلرژی‌ها: تب یونجه و ... ، مصرف دارو، سابقه بیماری های قلبی و عروقی، ریوی،کلیوی، کبدی، سابقه تزریق خون و فرآورده‌های آن، سابقه غش، صرع، تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پرخطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)، سابقه خالکوبی، حجامت، تاتو و سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده.
حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال(اهداکنندگان مستمر با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا ۶۵ سال، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر ۸ هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳ بار تجاوز نکند از جمله شرایط اهدای خون است.
خون اهدایی بعد از ۲۴ ساعت جبران می‌شود
سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان خونی که اهدا می‌شود، حجم کمی از خون بدن است، گفت: هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند، زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ساعت جبران می‌شود. وی افزود: خون یک ماده حیاتی است و تاکنون جایگزینی برای آن نیامده است و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند؛ همچنین برخی از افراد مانند مبتلایان به تالاسمی از مصرف‌کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.
وی تأکید کرد: از افرادی که قصد اهدای خون را دارند و به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند، مصاحبه گرفته می‌شود و سپس معاینه شده و تست هموگلوبین از آنها گرفته می‌شود تا مشخص شود که دچار کم‌خونی نباشند و در صورت مساعد بودن شرایطشان می‌توانند، خون اهدا کنند. 
سخنگوی سازمان انتقال خون خاطر نشان کرد: در مراکز انتقال خون طرحی به نام آهن‌یاری برای بانوان داریم و قرص آهن به صورت رایگان در اختیار خانم‌هایی که اهدای خون مستمر انجام می‌دهند، قرار می‌دهیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی