[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

معاون جهاد کشاورزی فارس: تولید گندم دیم ۵ برابر شد، روزنامه شیراز نوین

دبیری گفت: شهرستان مرودشت با ۲۰ درصد تولید گندم، مقام اول را در بین ۳۷ شهرستان استان دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در سال زراعی جاری، میانگین تولید گندم در دیمزارهای این استان نسبت به سال گذشته، بالغ بر پنج برابر شده است.
حمید دبیری به خبرنگاران گفت: از مجموع مزارع مختص کاشت گندم در فارس، ۲۸۳هزار هکتار آبی و ۱۴۴هزار هکتار دیم بوده که امسال میزان تولید گندم در مزارع دیم به ۱میلیون و ۳۰۰ هزار تُن رسیده است.
معاون سازمان جهادکشاورزی فارس خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد مزارع دیم فارس در سال زراعی گذشته، ۳۰۰ کیلوگرم به ‌ازای هر یک هکتار بود که امسال به ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده و این معادل با پنج برابر سال گذشته است. 
او با بیان اینکه میانگین عملکرد فارس در گندم آبی امسال ۴.۵ تن در هکتار بود که نسبت به سال گذشته یک تن اضافه شده است، این میزان را مناسب ارزیابی و اضافه کرد: ۹۵۰ هزار تن از کل محصول گندم تولیدی به شکل تضمینی خریداری شده که در مقایسه با سال قبل، نشان‌دهنده ۱۰۰ درصد افزایش و عملکردی بسیار مطلوب است.
دبیری با بیان اینکه فارس با تولید حدود ۶۰هزار تُن بذر گندم، مقام اول را در کشور دارد، خاطرنشان کرد: در خرید گندم، میزان بذر تولیدی و همچنین بذری که کشاورز برای خودمصرفی تولید می‌کند، محاسبه نمی‌شود؛ در نتیجه میزان تولید گندم از خرید تضمینی این محصول، عدد بالاتری را دارد.
او ادامه داد: برداشت گندم فارس از ۱۷ فروردین در مناطق گرمسیر آغاز شده و احتمالاً تا اوسط مردادماه که گندم مناطق شمالی استان شامل، اقلید، آباده، خرم‌بید و بوانات برداشت شود، ادامه خواهد داشت و به حتم امسال پرونده تولید گندم را با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته خواهیم بست.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: برای تولید گندم برای کودهای فسفاته، پتاسه و ازته یارانه داده شده تا کشاورزان بتوانند با قیمت‌های بسیار پایین این نهاده‌ها را تهیه کنند. همچنین ۱۵۰۰ تومان به‌ازای هر یک کیلوگرم بذر برای کشاورز یارانه در نظر گرفته شده است. 
دبیری با بیان اینکه در کنار پرداخت یارانه در کشت قراردادی پاداش خرید داشتیم که ۱۰۰هزار تومان به‌ازای هر یک تن تولید گندم بود، خاطرنشان کرد: در کشت قراردادی برای بیمه محصول، ۲۰ درصد تخفیف توسط دولت در نظر گرفته شد. معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: شهرستان مرودشت با ۲۰ درصد تولید گندم استان، مقام اول را در بین ۳۷ شهرستان استان دارد. امسال یکی از نقاط قوت استان فارس افزایش عملکرد در واحد سطح نسبت به سال گذشته بوده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی