[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

امام سجاد(ع) جامعه را با زبان دعا آگاه می‌کردند، روزنامه شیراز نوین

حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی گفت: امام سجاد(ع) پس از شهادت پدرشان، امام حسین(ع) به امامت رسیدند و 35 سال دوره امامت ایشان، سراسر با سختی و التهاب برای ایشان و شیعیان همراه بود؛ همچنین ایشان در این مدت امکان هیچ‌گونه مبارزه را پیدا نکردند و در قالب دعا به‌ آگاه‌سازی جامعه پرداختند.
شهادت امام سجاد(ع)، هشتم مرداد 1402 مصادف با 12 ماه محرم در تقویم ملی ثبت شده است و این مناسبت مذهبی، بهانه و فرصت خوبی است تا در خصوص فضائل بی‌شمار امام چهارم شیعیان، مطالبی را به رشته نگارش درآوریم که در ایام محرم و سوگواری امام حسین(ع) بسیار بجاست.
امام سجاد(ع)، چهارمین امام شیعیان است که به مدت ۳۵ سال در دوران خلفای اموی، امامت کردند؛ ایشان در واقعه کربلا هم حضور داشتند، ولی به علت بیماری سخت در جنگ شرکت نکردند.
طبق روایات، امام سجاد(ع) به دستور  ولیدبن عبدالملک مسموم شدند و به شهادت رسیدند. مدفن امام چهارم در قبرستان بقیع و کنار مدفن امام حسن(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) واقع شده است.
طبق مندرجات مذهبی درج‌شده در سایت آیین رحمت که متعلق به دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی است، امام سجاد(ع) فضائل اخلاقی بی‌شماری داشتند و آزاد کردن بردگان توسط ایشان، اقدام مؤثری در راستای ترویج تشیع بود؛ از جمله تلاش‌های امام سجاد(ع) که هم جنبه دینی داشت و هم سیاسی، توجه به قشری بود که از زمان خلیفه دوم به بعد و مخصوصاً در عصر امویان، مورد شدیدترین فشارهای اجتماعی بودند؛ بردگان و کنیزکان، متحمل سخت‌ترین کارها شده و از طرف اربابان مورد اهانت‌های شدیدی قرار می‌گرفتند. امام سجاد(ع)، همانند امیرالمؤمنین(ع) که با برخورد اسلامی خویش بخشی از موالی عراق را به سمت خویش جذب کرد، کوشید تا حیثیت اجتماعی این قشر را بالا ببرد. 
امام در حالی که نیازی به بردگان نداشتند، آنها را می‌خریدند و این خریدن تنها برای آزاد کردن آنها بود. 
گفته‌اند امام(ع)، قریب به صد هزار برده را آزاد ساختند و این اقدام موجب می‌شد تا قلوب بردگان به امام و تشیع نزدیک شود.
فضائل اخلاقی امام چهارم شیعیان تا بدان‌جا بوده است که در احادیث اهل سنت نیز از ایشان یاد می‌شود و در این روایات از زبان ايشان نقل شده است که: «با شخص فاسق همنشينى نکن، زيرا تو را با يک لقمه و کمتر خواهد فروخت و با بخيل دوست مباش، زيرا تو را در مالى که شديداً به آن احتياج دارى خوار خواهد نمود» و «همانا قومى خداوند را از ترس عبادت کردند که آن عبادت بردگان است و عده‌اى دیگر او را به جهت رغبت، عبادت کردند که آن عبادت تاجران است و عده اى دیگر او را به جهت شکر و سپاس عبادت کردند که آن عبادت آزادمردان است». به گفته علماى اهل سنت، امام سجاد(ع) به جهت شرف و بزرگوارى و علم و کمال عقل زبانزد بودند و به گفته محمدبن طلحه شافعى، زين العابدين(ع)، مقتداى زاهدين و سيد متقين و امام مؤمنين بودند.
مهم‌ترین اصل دینی- سیاسی که امام سجاد(ع) با استفاده از آن، روزگار سیاسی خود را می‌گذراند، «تقیه» بود؛ سپری که شیعیان در طول تاریخ با استفاده از آن، حیات خویش را تضمین کرده و ائمه شیعه بارها و بارها توجه بدان را به شیعیان گوشزد کرده‌اند.
لازم به ذکر است که ملایمت امام در برخورد با امویان، سبب شد تا امام زندگی آزادی در مدینه داشته و کمتر توجه مخالفان را به خود جلب کند و بُعد علمی امام در جهت حفظ دین تجلی بیشتری یابد.
آگاه‌سازی جامعه با زبان دعا
حجت‌الاسلام هاشم نعمت‌اللهی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با شیرازنوین با اشاره به محدودیت‌ها و سختی‌هایی که امام سجاد(ع) در دوره 35 ساله امامتشان با آن مواجه بودند، می‌گوید: امام سجاد(ع) پس از شهادت پدرشان، امام حسین(ع) به امامت رسیدند و 35 سال دوره امامت ایشان، سراسر با سختی و التهاب برای ایشان و شیعیان همراه بود.
وی ادامه می‌دهد: امام سجاد(ع) در این مدت امکان هیچ‌گونه مبارزه را پیدا نکردند و در قالب دعا به‌ آگاه‌سازی جامعه پرداختند؛ صحیفه سجادیه و رساله حقوق از ایشان در همین خصوص است.
حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا و بازگشت به مدینه به مأمن شیعیان و غیر شیعیان تبدیل شدند، بیان می‌کند: مردم مدینه پس از واقعه عاشورا و خسته شدن از ظلم یزید و فساد درباریانش بر آن می‌شوند که به جبران واقعه عاشورا، شورش کرده و امویان را از مدینه بیرون کنند.
امانت‌داری
وی می افزاید: در این اقدام، مروان با وجود اینکه ظلم و ستم و بی‌احترامی فراوانی نسبت به امام سجاد(ع) روا داشته بود، وقتی دید که مردم مدینه دست به چنین اقدامی زده‌اند، خانواده‌اش را در پناه امام(ع) می‌آورد و ایشان نیز در نهایت بزرگواری آنها را پناه می‌دهند و می‌فرمایند که حتی اگر شمشیری که پدرم را با آن به شهادت رساندند به من امانت سپرده شود، امانت را به صاحبش بازمی‌گردانم؛ امانت داری از فضائل بارز ایشان بود که خوب است در جامعه امروز از چنین فضائل والایی همواره الگو بگیریم.
مبارزه با ظلم
این کارشناس مذهبی یکی از فضائل و ویژگی‌های بارز امام سجاد(ع) را اولویت‌دهی به مبارزه با ظلم عنوان کرده و بیان می‌کند: امام سجاد(ع) در زمان شهادت خود، فرزندشان امام باقر(ع) را در آغوش گرفتند و به وصیتی که امام حسین(ع) در واقعه عاشورا بر آن تأکید داشتند اشاره کرده و فرمودند که «پسرم، بترس از ظلم به کسی که جز خدا فریادرسی ندارد»، این نکته مهمی است که باید به آن همواره به عنوان شیعیان امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) توجه کنیم، زیرا که هر دوی ایشان در راه مبارزه با ظلم به شهادت رسیدند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی