[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

با شفافیت به اعتمادسازی می‌رسیم، روزنامه شیراز نوین

اشاره: پلاک 29 بلوار هجرت مستور از شمیم مادر است؛ اینجا بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر است؛ مجموعه‌ای فرهنگی، غیردولتی و بین‌المللی که وابسته به هیچ ارگان، نهاد، حزب و گروهی نیست و از هرگونه فعالیت سیاسی مبراست. در میان همه اتاق و سالن‌ها، فضایی ساده، معنوی و البته صمیمی وجود دارد که لبریز از خاطره است و می‌توان عطر پاک مادر را هنوز در آن حس کرد.
تخت‌خوابی از چوب افرا که قدمتش نشان از اصالت دارد، فرش منزهی که مادر بر آن سجده شکر برای عمر پربار و فرزندان صالح به‌جا می‌آورده، پرتره‌ای بر دیوار که چهره صمیمی‌اش را رُخ‌نمون می‌سازد، تلویزیونی کوچک که تنهایی‌های مادر را مرهم گذاشته، ردایی سبز و فاخر که هنوز بر چوب لباسی آویزان است و بسیاری دیگر از یادگارهای مادر در این اتاق صمیمی تثبیت شده‌اند.
فرزند برومند این مادر بزرگوار صبح خود را با ایستادن و سلام کردن در این فضای معنوی آغاز می‌کند و عصر هنگام به اتاق مادر می‌آید تا خاطراتش را مرور کرده و خستگی‌های یک روز پرتلاش را از تن به در کند. اینجا بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر است و در پلاک 29 می‌توان دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی را ملموس‌تر از هر جای دیگر حس کرد.
در همین زمینه دکتر زهره یوسفی، معاونت فرهنگی بنیاد قلب فارس و رئیس روابط عمومی بیمارستان کوثر در راستای ارزش‌گذاری و ارج نهادن به مشارکت‌های خیران و قدردانی از خدمات انسان‌دوستانه آنها اقدام به برنامه‌ریزی و هماهنگی برای انجام گفت‌وگویی با یکی از اعضای هيئت امنای این مرکز کلان درمانی کرده است.
مهندس غلام‌رضا محمدی از بنیاد قلب فارس و بیمارستان کوثر به‌عنوان نگین انگشتری کشور در عرصه درمان یاد کرده و بر این باور است که فعالیت‌های نیکوکارانه باید در بطن جامعه و در میان همه اقشار نهادینه شود تا نشانه‌های تعالی مدنی آشکار گردند. او به بیش از هفتاد کشور دنیا سفر کرده و هنوز شیراز را شهری بی‌همتا می‌داند که باید در پاسداشت ارزش‌ها و ظرفیت‌هایش مجاهدت‌ها کرد.
 مادران متعالی جهانی خوشبخت را می‌سازند
بنیانگذار بنیاد مادر می‌گوید: مادرم به من درس عشق، محبت، گذشت و یاری‌رسانی به جامعه داد و پدرم آموزه‌هایی از اصالت، تلاش، سخت‌کوشی، مردم‌داری و مشارکت در امور انسان دوستانه را به من آموخت.
مهندس محمدی از مادران به‌عنوان بزرگترین خیران تاریخ بشریت یاد کرد و افزود: این مادران هستند که تمامی عمر و جان خود را به پای فرزندان گذاشته و از هیچ ایثار و ازخودگذشتگی دریغ نمی‌کنند؛ این مادران متعالی هستند که جهانی خوشبخت را می‌سازند.
او با تأکید بر این موضوع که بنیاد مادر دارای هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نیست، اظهار داشت: سرلوحه فعالیت ما فرمایش رسول اکرم(ص) است که می‌فرمایند «بهشت زیرپای مادران است» و بر مبنای آن منشور این مجموعه را براساس مفاهیم زیر، بنا نهاده‌ایم: 1-بنیاد مادر یک بنیاد فرهنگی بین‌المللی است که به صورت صد در صد غیردولتی می‌باشد و وابسته به هیچ ارگان، نهاد، حزب و یا گروهی نیست و هرگونه فعالیت سیاسی درآن ممنوع است. ۲ ـ هرگونه تبعیض از لحاظ زبان، رنگ، ملیت، قومیت، فرهنگ، عقیده و مذهب در بنیاد مادر ممنوع می‌باشد.
 قدردانی از مشارکت‌های خیرخواهانه
این روستازاده اصیل بازتعریفی متفاوت و هوشمندانه از فعالیت‌های خیرخواهانه ارائه داده و می‌گوید: شاید افکار عمومی بر این باور باشند که فقط افراد متمول می‌توانند در امور خیرخواهانه مشارکت کنند؛ در حالی که عموم جامعه و اقشار میانی و طبقه فرودست هم می‌توانند در امور انسان‌دوستانه در حد بضاعت خود شریک شوند.
مهندس محمدی با قدردانی از خیران متمولی که قدم در راه امور خیرخواهانه می‌گذارند، اظهار داشت: ارزش افرادی که دارایی اندک خود را برای کمک به همنوع در طبق اخلاص قرار می‌دهند به مراتب بیشتر از طبقه مرفهی است که گوشه اندکی از ثروت خود را به امور خیرخواهانه اختصاص می‌دهند.
او در ادامه افزود: بر این باورم که فعالیت‌های خیرخواهانه باید برای جلب رضایت پرودگار متعال باشد نه آنکه از ترس خداوند در سنین سالمندی و پس از مرگ صورت گیرد؛ افرادی که به خداوند ایمان راستین دارند هیچ‌گاه در معرض ناامیدی قرار نمی‌گیرند و اعتماد به پروردگار همواره باید مد نظر قرار گیرد.
بنیان‌گذار بنیاد مادر در ادامه با اشاره به جنبه‌های مختلف نیکوکاری بیان داشت: هر کسی در هر مسئولیت اجتماعی که قرار دارد، چنانچه وظایف محوله را به شایستگی انجام دهد، یک خیر به حساب می‌آید و نباید نیکوکاری را صرفاً در بخشش اموال ارزیابی کرد. به همین دلیل است که سعدی را یک نیکوکار بزرگ در تاریخ می‌دانیم که با ابیات جاودانه‌اش نقش بزرگی در دعوت به نیکی و نیکوکاری داشته است.
وی افزود: اگر بتوانیم سنت نیکوی کمک به همنوع را در میان همه اقشار جامعه فراگیر سازیم، یک گام بلند به سوی تعالی برداشته‌ایم؛ برای نیل به این هدف باید سنت نیکوکاری را در خانواده نهادینه ساخته و پس از آن در مراکز آموزشی و سپس در بطن جامعه نسبت به ترویج آن همت گماریم.
مهندس محمدی با تأکید بر این موضوع که باید در کمیت نیکوکاری درنگ بیشتری داشته باشیم، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای جهان مفاهیم فعالیت‌های خیرخواهانه را از سنین کودکی و خردسالی به جامعه می‌آموزند.
او با اشاره به این موضوع که رمز موفقیت در زندگی ایمان و تلاش خستگی ناپذیر است، گفت: به خیران بزرگوار توصیه می‌کنم تا زمانی که در قید حیات هستند نسبت به فعالیت‌های خیرخواهانه همت گمارند و دستاورد تلاش خود را به امور عام‌المنفعه اختصاص دهند؛ به یاد داشته باشیم مکتب رفیع اسلام بر اساس انسانیت بنا شده و در آموزه‌های تمدنی ما هم فرازهای متعددی در این زمینه دیده می‌شود.
 مرحوم نمازی یک الگوی فاخر است
بنیان‌گذار بنیاد مادر در بخش دیگری از سخنانش الگوی خود را در زندگی مرحوم نمازی معرفی کرد و افزود: این خیر بزرگوار خدمات بی‌شماری به جامعه کرده است؛ او با دوراندیشی و نگاه خردمندانه‌ای که داشت به توسعه زیرساخت‌ها پرداخت و در ابتدا آب سالم و بهداشتی را برای شیراز به ارمغان آورد و سپس بیمارستان احداث کرد. بر همین اساس بود که من هم تلاش کردم تا آب سالم و بهداشتی را به چند روستا ببرم و پس از آن اقدام به احداث جاده، مدرسه و درمانگاه نمودم.
مهندس محمدی در بخش دیگری از سخنانش خواستار جهت‌بخشی به فعالیت‌های خیرخواهانه نیکوکاران شد و اظهار داشت: نیازهای جامعه با گذشت زمان تغییر کرده است و خیران هم باید با درک این ماجرا به امور انسان‌دوستانه براساس اولویت‌بندی همت گمارند.
او با تقدیر از فعالیت‌های مجمع خیران تأمین سلامت استان فارس گفت: این مجمع نقش مؤثری در مدیریت امورخیرخواهانه براساس نیازهای هر منطقه داشته است.
این نیکوکار با اشاره به این موضوع که در بسیاری از کشورهای پیشرفته فعالیت‌های خیرخواهانه به صورت کاملاً شفاف و به صورت مکتوب در مقاطع سالانه منتشر می‌شوند، بیان کرد: با شفافیت به اعتمادسازی خواهیم رسید و با اتخاذ چنین راهکارهایی است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا اقشار بیشتری از جامعه به جمع نیکوکاران اضافه شوند.
 بیمارستان کوثر نگین انگشتری ایران
وی در ادامه این گفت‌وگو خاطرات احداث بیمارستان کوثر را مرور کرد و گفت: زمین این بیمارستان متعلق به بانوی نیکوکاری به نام مرحوم تهجد به وسعت شش هزار مترمربع بود؛ در واقع بیمارستان کوثر در ابتدا درمانگاه کوچکی بود که ظرف مدت سه شبانه‌روز ساخته شد. برای آنکه این درمانگاه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد، مدت 3 شبانه‌روز را در محل پروژه ماندم و خانه نرفتم و در پی آن به علت مشغله کار و فشار زیاد به تب شدید مبتلا شدم.
نایب‌رئیس هیئت امنای بنیاد مادر خاطر نشان کرد: بیمارستان کوثر در ابتدا با ظرفیت 156 تخت خوابی طراحی شده بود، اما بنا بر چشم‌اندازی که برای آینده متصور بودیم، پیشنهاد افزایش ظرفیت تا 300 تخت خواب را مطرح کردم که با الطاف پروردگار، مدیریت دکتر تابنده و کمک‌های خیران در نهایت موفق به انجام آن شدیم؛ هر چند که در شرایط حاضر هم افسوس می‌خوریم که چرا بیمارستان کوثر 600 تخت خوابی احداث نشد.
او با اشاره به این موضوع که بیمارستان کوثر دارای چند شاخص ارزنده است، بیان داشت: در رأس هرم بیمارستان کوثر دکتر تابنده قرار دارد که همه عمر پربار خود را وقف خدمت به مردم کرده است؛ در مرحله بعد پزشکان نام‌آور و متبحری هستند که با دانش رفیع خود به بیماران جان دوباره‌ای می‌بخشند.
مهندس برگزیده استان فارس با اشاره به این موضوع که بیمارستان کوثر یکی از بزرگترین مراکز خیرساز در کشور است، اظهار داشت: این مرکز کلان درمانی الگوی فاخری برای پروژه‌های خیرساز در ایران است و سبب شد تا مجمع خیرین تأمین سلامت شکل گیرد.
وی از این مرکز درمانی پیشرفته به‌عنوان نگین انگشتری پزشکی در کشور یاد کرد و افزود: بیمارستان کوثر یکی از بهترین مراکز درمانی خیرساز است که خدمات بخش خصوصی را با تعرفه خصوصی - دولتی به بیماران ارائه می‌کند.
مهندس محمدی خاطر نشان کرد: امروزه در بیمارستان کوثر بیش از 1500 فرصت شغلی ایجاد شده و تنها مرکز ارائه خدات درمانی تخصصی قلب در جنوب کشور به حساب می‌آید. قبل از احداث بیمارستان کوثر در جنوب کشور تعداد انگشت‌شماری تخت برای ارائه خدمات تخصصی به بیماران قلبی وجود داشت.
این نیکوکار که کارنامه پرباری در فعالیت‌های عام‌المنفعه دارد، عنوان کرد: امروزه در بیمارستان کوثر تکریم بیماران در اولویت قرار دارد؛ چرا که برخورد با گشاده‌رویی و حفظ کرامت انسانی نقش مثبتی در بهبود حال بیماران و روحیه بخشی به آنها دارد. این امر خوشبختانه تا حدود بسیار زیادی در بیمارستان کوثر رعایت می‌شود.
او با اشاره به این موضوع که فارس عنوان قطب پزشکی ایران را به شایستگی از آن خود کرده و برای حفظ این عنوان فاخر باید تلاش کنیم، اظهار کرد: بر این باورم که مراکز درمانی، مکان‌های مقدسی هستند که در آنجا می‌توان در پرتو الطاف پروردگار متعال به انسان‌ها زندگی دوباره بخشید.
 قدردانی از یک عمر تلاش دکتر تابنده
او با قدردانی ازهمه نیکوکارانی که با قلبی آکنده از عشق به پروردگار و کمک به همنوع به این میدان بزرگ آمدند، اظهار داشت: دکتر تابنده 30 سال در برابر طیف گسترده‌ای از مشکلات سینه سپر کرد و برای فائق آمدن بر چالش‌ها ایثارگری کرد تا بیمارستان کوثر به جایگاه فعلی خود برسد. 
دیدگاه این پزشک ارجمند و فرهیخته همواره بر مبنای مدرن شدن تجهیزات استوار بوده است و برای تجهیز این بیمارستان به دستگاه پت اسکن و سایکلترون بیش از 13 سال تلاش کرد و در پرتو این تلاش‌ها بیمارستان کوثر اولین مرکز کلان درمانی است که مجهز به اتاق عمل هیبریدشده است.
خیر نمونه استان فارس در ادامه افزود: ارتقای کمیت و کیفیت خدمات در بیمارستان کوثر همواره مورد تأکید دکتر تابنده و سایر خیران بوده است و برای نیل به این هدف بزرگ نیازمند یاری‌رسانی مردم هستیم.
وی با تقدیر از سایر نیوکارانی که در این پروژه مهم درمانی تأثیرگذار بوده‌اند، گفت: مرحوم حاج نصرالله هاشمی بزرگ، خانواده محترم نصیری و جمع ارزنده‌ای از خیران در به نتیجه رسیدن این پروژه نقش پررنگی داشته‌اند.
 نقش ارزنده مرحوم هاشمی در فعالیت‌های خیرخواهانه
مهندس محمدی با ذکر خاطره‌ای از مرحوم هاشمی عنوان کرد: همواره خود را مرید این شخصیت بزرگ می‌دانم و درس‌های زیادی از وی آموختم؛ گاهی در مراحل مختلف ساخت بیمارستان کوثر با کمبود بودجه و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شدیم و هر بار که به سراغ مرحوم هاشمی می‌رفتم، او با بزرگ‌منشی به من امیدواری می‌داد و در کمال ناباوری مشکلاتمان حل می‌شد. متأسفانه ما نتوانستیم آنچه شایسته مرحوم هاشمی بود را پس از درگذشت وی به جا آوریم.
بنیان‌گذار بنیاد مادر از حاج هاشمی به‌عنوان پدر معنوی بیمارستان کوثر یاد کرد و افزود: در شهر شیراز خیران بزرگی وجود داشته‌اند که باید از مجاهدت‌های آنان قدردانی کرده و هر سال زادروز آنها را پاس بداریم؛ چرا که آیندگان همان کاری را با ما می‌کنند که ما در قبال گذشتگان انجام داده‌ایم.
 اولویت با مناطق محروم است
او در بخش دیگری از سخنانش به نکته پراهمیتی اشاره کرد و خواستار فعالیت‌های پایه‌ای و زیرساختی در جوامع شد و گفت: هنگامی که یک نقطه از دورترین جغرافیای جنوبی شهر درگیر بحران می‌شود، هیچ کجا از مناطق شهری از آسیب آن در امان نیستند؛ به همین دلیل اگر بنا داریم که آرامش و سلامت در همه نقاط شهر حکم‌فرما شود، باید به محروم‌ترین مناطق رفت و در آنجا خدمت نمود.
وی افزود: اگر تکریم و جایگاه رفیع انسانی در مناطق محروم شهر مورد توجه قرار گیرد شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در بطن جامعه خواهیم بود.
مهندس محمدی در بخش پایانی این گفت‌وگو با تأکید بر این موضوع که مبانی فرهنگی همواره در اولویت قرار دارند، اظهار داشت: مبانی فرهنگی به شکل زیرساختی و شالوده‌ای طرز تفکر جامعه را شکل می‌دهند و اگر فعالیت‌های خیرخواهانه به‌عنوان یک هنجار غالب فراگیر شود، آن جامعه در مسیر رشد و بهروزی قرار خواهد گرفت. در مرحله بعد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید در عرصه بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه تلاش کرد؛ اگر خواستار تقویت امنیت هستیم، باید رفاه و آرامش را به مناطق محروم ببریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی