[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

آبادانی فارس با رشد اعتبارات عمرانی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
عمل به تعهدات سفر استانی ریاست‌جمهوری، اعلام جمع اعتبارات استانی در حوزه عمران، پرهیز از افزایش سطح کمی زیر کشت بخش کشاورزی، پرداخت مطالبات و پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی و مهم‌تر از همه تلاش برای محرومیت‌زدایی از پهنه فارس به‌واسطه گسترش زیرساخت‌ها، از مهم‌ترین مواردی بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 مصداق‌هایی برای پیشرفت‌های عمرانی فارس
احمدعلی افکاری ظهر یکشنبه 8 مردادماه در سلسله‌نشست‌های مدیران پاسخ‌گو که به همت استانداری فارس برگزار شد، افزود: اعتبارات عمرانی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. او با اشاره به این مطلب که جمع اعتبارات عمرانی استان در سال گذشته ۴۰هزار و ۷۵۰میلیارد ریال بوده که این عدد در سال جاری به بیش از شصت‌هزار میلیارد ریال رسیده، بیان داشت: میزان اعتبارات پروژه‌های عمرانی نیز از ۴۱هزار میلیارد ریال در سال گذشته با ۳۲ درصد رشد به ۵۵هزار میلیارد ریال در سال جاری رسید. این مقام مسئول با ارائه مصداق‌هایی از پیشرفت‌های عمرانی فارس گفت: از جمله پروژه‌های معرفی‌شده می‌توان به برق‌رسانی به منطقه ویژه اقتصادی جهرم با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی رستم با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل بیمارستان ۲۸۹ تختخوابی اعصاب و روان صدرا، کمک به زیرساخت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، احداث بزرگ‌راه برازجان- کنار تخته- بابامیدان- شیراز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان با ۹۳ و نیم درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل محور جهرم- لار با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی، احداث باند دوم محور کوار- فیروزآباد- جم با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل محور مرودشت- درودزن با ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی و تکمیل محور فسا- داراب- کهگم با ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد. وی ادامه داد: سال گذشته در کنار پروژه‌های دولتی، پروژه‌های بخش خصوصی را نیز معرفی کردیم، اما امسال آنچه ابلاغ شده این است که پروژه‌ها حتماً باید دولتی باشند. البته مهم این است که وقتی سازمان برنامه و بودجه این پروژه‌ها را به عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی می‌پذیرد، تخصیص آنها ۱۰۰ درصد است.
 اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: آنچه ابلاغ کرده‌اند این است که پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال ۱۴۰۰ و پروژه‌های جهش تولید سال ۹۹ نسبت به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی امسال اولویت دارند و تخصیص اعتبار به پروژه‌ها ۱۰۰ درصد خواهد بود. وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد اعتبارات استان در سال ۱۴۰۲ صرف پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی می‌شود، افزود: مجموع اعتبارات هزینه‌ای در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۸هزار و ۱۲۰میلیارد ریال بوده که به صورت کامل هم تخصیص پیدا کرده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که فارس وضعیت مناسبی از جهت منابع آب برای بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی ندارد، گفت: به همین دلیل ضرورت دارد که از افزایش سطح کمی زیر کشت بخش کشاورزی پرهیز شود. افکاری افزود: استان تحلیلی در خصوص وضعیت کشاورزی و صنعت و معدن استان دارد که ما برنامه‌های چهارساله و یک‌ساله ۱۴۰۲ را بر اساس این برنامه تدوین کرده‌ایم و به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه نیز رسانده‌ایم.
 تمرکز بر مدیریت بخش کشاورزی
وی، سهم فارس از ارزش افزوده بخش کشاورزی را ۱۴ درصد برشمرد و ادامه داد: این استان با تولید ۷/۶ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کل کشور در رتبه دوم قرار دارد. او اظهار کرد: این استان برای تولید محصولات کشاورزی کشور تقریباً ۸/۸ درصد کل آب کشور را مصرف می‌کند و بنابراین در استان وضعیت مناسبی از جهت آب برای بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی نداریم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: بر اساس اطلاعات، مجموعه تغذیه آبخوان‌های آبرفتی استان اعم از بارش، نفوذ مستقیم آب سطحی و نفود پساب هفت‌هزار و ۷۴۴میلیون مترمکعب در سال است؛ در صورتی که تخلیه آبخوان‌ها شامل مصرف و تبخیر از آب زیرزمینی برابر با هشت‌هزار و ۵۱۱میلیون مترمکعب است که نشان دهند کسری ۷۶۷میلیون مترمکعب از آبخوان‌های استان است که همه اینها نشان می‌دهد که ما در بخش کشاورزی نباید به سمت افزایش کمی سطح زیر کشت برویم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در ادامه گفت: جمع کل اعتبارات استانی و ملی عمرانی ابلاغ شده به استان ۷۹هزار و ۸۹۰میلیارد ریال بود که افزون بر ۷۰ درصد یعنی ۵۶هزار و ۴۳۰میلیارد ریال آن تخصیص یافته است. افکاری افزود: در سال ۱۴۰۲ جمع اعتبارات عمرانی استانی ۴۰هزار و ۷۵۰میلیارد ریال بوده که این عدد در سال جاری به ۶۱هزار و ۳۴۰میلیارد ریال رسیده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.
 عمل به تعهدات سفر ریاست‌جمهوری
وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ اعتبارات پروژه‌های ملی استان از ۴۱هزار و ۸۷۰میلیارد ریال با ۳۲ درصد رشد به ۵۵هزار و ۸۰میلیارد ریال رسیده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس، با بیان اینکه در بحث مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور هم سازمان برنامه و بودجه کشور و هم وزارتخانه‌ها تعهداتی نسبت به تأمین اعتبار مصوبات داشته‌اند، گفت: در این زمینه سازمان برنامه و بودجه به تمام تعهدات خود عمل کرده است. افکاری افزود: آنچه ما در سازمان در خصوص سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور به فارس تعهد داشته‌ایم، ۳۸هزار و ۶۱۰میلیارد ریال بود که مربوط به تعهد سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ سازمان بوده است. وی اظهار کرد: اما در عمل آنچه که تخصیص یافته است، بیش از تعهد سازمان بوده و بر این اساس درصد تخصیص تا پایان سال گذشته ۱۳۶ درصد و درصد تخصیص نسبت به کل تعهد سازمان ۱۰۶ درصد بوده است. او در بخش پایانی سخنانش تأکید کرد: طی دو سال اخیر تمامی مطالبات و پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی پرداخت شده که این اتفاق در سال ۱۴۰۰ روی داد، اما مطالبات سال ۱۴۰۱ کارکنان دستگاه‌های اجرایی همچنان پرداخت نشده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی