[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سلاح کمری همراه شکارچیان جرم است ، روزنامه شیراز نوین

نشست هم‌اندیشی قانون به‌کارگیری سلاح، فرهنگ‌سازی و عدم استفاده از سلاح غیرمجاز با مشارکت مسئولان و کارشناسان نیروی انتظامی و محیط‌زیست فارس و با حضور برخی از اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد. استفاده از سلاح غیرمجاز و آسیب‌های شکار در مناطق محیط‌زیست در این نشست برای برخی اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد تشریح شد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور رسانه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس، جوادی رئیس حراست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس در این نشست با تشریح کارکردها و وظایف محیط‌بانان و اعضای یگان حفاظت محیط‌زیست در برخورد با متخلفان و پاسداری از انفال الهی در مناطق، سلاح به صورت کلی هم فرصتی برای حفاظت از انفال الهی و عرصه‌های محیط‌زیست به شمار می‌آید و هم اگر به‌درستی از آن استفاده نشود، تهدیدی برای محیط‌زیست است. سلاح جنگی هم گاه در مناطق محیط‌زیست از سوی متخلفان به عنوان سلاح شکاری استفاده می‌شود که بسیار آسیب‌زاست. جوادی در ادامه با اشاره به اینکه سلاح‌های کمری هم در مناطق دیده شده است، گفت: این سلاح‌ها غیرمجازند و استفاده از آن جرم دارد. سلاح‌های شکاری هم برخی مجوز دارند و برخی غیرمجاز هستند. خوشبختانه با فرهنگ‌سازی که انجام شده، استفاده از سلاح در مناطق محیط‌زیست از سوی متخلفان محدود شده است، اما همچنان سلاح‌های غیرمجاز به عنوان تهدیدی برای محیط‌زیست به شمار می‌آید. رئیس حراست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس با اشاره به برخوردهای قاطع قانونی با به‌کارگیری سلاح غیرمجاز در این مناطق ادامه داد: در سال‌های اخیر، سلاح‌های بادی مرسوم شده است. استفاده از این سلاح به‌خاطر دوربین دقت و بی‌صدایی مورد استقبال متخلفان قرار گرفته است. استفاده از این سلاح قبلاً دستورالعملی نداشت ولی اکنون دارای شیوه‌نامه است از این رو برای شکار کبک و سایر پرندگان استفاده می‌شود. استفاده غیرمجاز از این سلاح هم غیرقانونی است و یگان حفاظت با آن برخورد می‌کند. جوادی ادامه داد: دستگاه قضایی در برخورد با سلاح غیرمجاز قاطع است و با مجازات‌های تکمیلی تخلفات را پیگیری می‌کند. صدور احکام جایگزین از سوی دستگاه قضایی برای فرهنگ‌سازی در محیط‌زیست بسیار مؤثر است. رئیس حراست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس ادامه داد: برخورد با سلاح غیرمجاز قاطع و بازدارنده است، اما حتی وجود یه قبضه سلاح هم در مناطق محیط‌زیست زیاد است. مردم باید هر نوع فعالیت شکار غیرمجاز را به محیط‌زیست اطلاع دهند. وظیفه داریم در این عرصه با مشارکت و هم‌افزایی جلوی تخلفات شکار را بگیریم و حافظ و پاسدار انفال الهی باشیم. وی اضافه کرد: در چهارماهه اول امسال حدود 300 فقره تیراندازی در مناطق محیط‌زیست فارس ثبت شده است؛ در حالی که در سال گذشته بیش از 500 فقره تیراندازی در این مناطق ثبت شد. فرهنگ‌سازی در فضای مجازی برای کاهش به‌کارگیری سلاح غیرمجاز بسیار مؤثر است.
سرگرد کریمی و سرگرد دانشی کارشناسان فراجا نیز در این نشست دیدگاه‌های کارشناسی خود را بیان کردند و ضمن اعلام آمادگی برای مقابله با سلاح‌های غیرمجاز یادآور شدند که فراجا حافظ قانون و پشتیبان اجرای آن است و ضمن مقابله قاطع با سودجویان در این مناطق برای اجرای قانون اعلام آمادگی می‌کند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی