[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نیاز مگاهاسپیتال‌ها به اهدای خون، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: توسعه تخت‌های بیمارستانی و مگاهاسپیتال‌ها بدون تأمین ذخایر خونی کارایی لازم را نخواهد داشت و اهدای خون به دلیل فرصت محدود نگهداری باید به یک امر مستمر و روزانه در استان تبدیل شود.
9 دی‌ماه در تقویم ملی کشور به عنوان روز اهدای خون نام‌گذاری شده است و این نکته نشان از اهمیت والای اهدای خون در جامعه دارد. وقتی گفته می‌شود که اهدای خون اهدای زندگی است، کاملاً بجا و صحیح است؛ زیرا خون و فرآورده‌های خونی می‌تواند جان بسیاری از افراد مختلف جامعه را نجات بخشد.
بر این اساس بر آن شدیم تا به مناسبت این روز ملی با مدیرکل انتقال خون استان فارس به گفت‌وگو بنشینیم:
دکتر مجید اکبرزاده، مدیرکل انتقال خون استان فارس در گفت‌وگو با شیرازنوین، با اشاره به اینکه در تاریخ انتقال خون 2 مناسبت مهم داریم، می‌گوید: 24 خرداد مصادف با 14 ژوئن روز جهانی اهدای خون را داشتیم که با برنامه‌های مفصلی از اهداکنندگان خون به عنوان اهداکنندگان زندگی به جامعه در شیراز و سایر نقاط فارس قدردانی شد.
وی ادامه می‌دهد: 9 مردادماه نیز روز ملی تأسیس سازمان انتقال خون و سالروز ملی اهدای خون است که امسال چهل‌ونهمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران است و فارس دومین پایگاه انتقال خون کشور را دارد که از سال‌ها قبل در میدان نمازی شیراز مشغول فعالیت می‌باشد.
اکبرزاده با تأکید بر اهمیت و جایگاه فارس به دلیل وجود دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، بیان می‌کند: فارس یک استان گسترده و پهناور و در عین حال مهاجرپذیر و بیمارپذیر است که این بیماران از سایر استان‌ها برای انجام عمل‌های جراحی مختلفی از جمله پیوند اعضای بدن، جراحی قلب، درمان سرطان و... به فارس به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور می‌آیند که همه این عمل‌ها به خون و فرآورده‌های خونی نیاز خواهند داشت.
وی ادامه می‌دهد: فارس در خصوص حوادث جاده‌ای هم مقام اول کشور را دارد و وقوع همین سوانح نیز نیاز به خون را افزایش می‌دهد. همچنین فارس مقام چهارم کشور در خصوص بیماری تالاسمی را دارد و همه این موارد گویای این واقعیت است که همواره به اهدای خون نیاز مبرم داریم.
مدیرکل انتقال خون استان فارس تصریح می‌کند: پیری جمعیت و شیوع گسترده بیماری‌های مزمن در سال‌های آتی، توسعه تخت‌های درمانی و اتاق‌های عمل جراحی در سال‌های گذشته و پروژه‌های تعریف‌شده مگاهاسپیتال‌های فارس به‌ویژه در شیراز، توسعه توریسم درمانی و...، زنگ خطری در استان است که باید از اکنون به توسعه و تقویت زیرساخت‌های انتقال خون در فارس همگام با توسعه این موارد بپردازیم، وگرنه در آینده نه چندان دور در تأمین خون و فرآورده‌های خونی دچار مشکل 
خواهیم شد.
وی با تأکید بر اینکه انتقال خون فارس با برنامه‌ریزی‌های انجام‌‌شده، برای تأمین ذخایر خونی مطمئن در استان تلاش می‌کند، می‌گوید: با این وجود ایامی مانند نوروز، ماه مبارک رمضان، روزهای گرم‌تر سال، نیمه شهریور تا اوایل مهر به عنوان فصل بازگشایی مدارس و مشغله والدین، فصول سردتر سال و نیمه دوم اسفند، تاریخ‌های بحرانی در زمینه اهدای خون هستند؛ زیرا در این ایام میزان مصرف خون با شمار اهداکنندگان کمتر، همخوانی ندارد.
اکبرزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا مشوق‌هایی برای اهداکنندگان دائمی خون در استان در نظر گرفته می‌شود، بیان می‌کند: اول اینکه طرح تشویقی به بودجه نیاز دارد و دوم آنکه انتقال خون فارس در خصوص بودجه وضعیت بحرانی دارد که در این خصوص نامه‌نگاری‌هایی انجام داده‌ایم؛ همچنین اهدای خون در بیش از 96 درصد کشورهای جهان به صورت داوطلبانه است و ایران هم از 10 کشور برتر در این حوزه می‌باشد. در خاورمیانه هم کشور اول هستیم و در کشور ما 100 درصد اهداکنندگان خون به صورت داوطلبانه مراجعه می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: بهترین خون را از مراجعان اهداکننده داوطلب و مستمر دریافت می‌کنیم و سلامت خون را با پاسخ‌های صادقانه اهداکنندگان در خصوص مصاحبات پزشکی ابتدا در نظر می‌گیریم و سپس با بررسی فشارخون، گرفتن غلظت خون و با سؤالات تخصصی پزشکی از اهداکننده و با پاسخ‌های صادقانه او بررسی می‌کنیم؛ اگر فردی بخواهد به خاطر پول و بهره مادی یا برای اعضای خانواده خون اهدا کند، ممکن است نتواند پاسخ صادقانه به سؤالات بدهد.
اکبرزاده در خصوص میزان ذخایر خونی استان هم در پاسخ به خبرنگار ما، اظهار می‌کند: در حال حاضر و در حدود 2 ماه گذشته میزان ذخایر خونی ما خوب بوده اما باید توجه داشت که پلاکت تا 3 روز و خون‌ها از 30 تا 40 روز فرصت نگهداری دارند؛ پس همواره به صورت مستمر به اهدای خون نیاز داریم.
او تصریح می‌کند: برای خرید و به‌روزرسانی تجهیزات در بخش انتقال خون، تأمین نیروهای تخصصی در حوزه انتقال خون و جذب نیروی استخدامی از سازمان‌ها و دولت و خیران تقاضای حمایت داریم.
وی اعلام می‌کند: از ابتدای سال تا پایان تیر 1402 میزان 75هزار و 700 مراجعه در استان برای اهدای خون داشتیم و بیش از 57هزار اهدای خون در کل استان انجام شده است. از این میان 2670 مورد بانوان بودند و شمار بار اولی‌های اهدای خون هم در استان 6217 نفر بوده است. البته فارس با مشارکت پایین اهدای خون بانوان مواجه است و این فکر که بانوان به‌خاطر شرایط فیزیولوژیک نمی‌توانند اهداکننده خون باشند، تفکر صحیحی نیست؛ بلکه باید توجه داشت که اهدای خون در جلوگیری از بیماری‌هایی مثل فشارخون و... هم مفید است.
اکبرزاده ادامه می‌دهد: بیش از 30هزار و 700 نفر هم اهداکنندگان مستمر بوده‌اند و بیش از 50هزار و 500 خون‌گیری در کل استان انجام شده که 36هزار و 900 خون‌گیری در شیراز بوده است؛ این نشان می‌دهد که مردم ما در شهرستان‌های فارس باید برنامه‌ریزی منظم‌تری برای مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون دائم داشته باشند.
او همچنین بیان می‌کند: برای تسهیل دسترسی مردم در شیراز و شهرستان‌ها پایگاه سیار طبق اعلام قبلی ایجاد می‌کنیم و پایگاه شهرستان‌ها از ساعت 8 تا 13 روزانه آماده پذیرش اهداکنندگان خون هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی