[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پیام مدیرعامل بانک توسعه تعاون به مناسبت سالروز تأسیس بانک، روزنامه شیراز نوین

به مناسبت سالگرد تأسیس بانک توسعه تعاون محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون طی پیامی ورود به چهاردهمین سال فعالیت این بانک را تبریک گفت.
در متن این پیام آمده است: امسال سالروز تأسیس نهاد بانک توسعه تعاون با ایام ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی هم‌زمان شده است؛ ایامی که نه‌تنها برای هر مسلمان شیعه، که برای هر انسان آزاده‌ای با وجود گذشت قرن‌ها، کلاس درسی از شجاعت و ایثار تمامی داشته‌ها به پیشگاه حضرت باری‌تعالی و برای حفظ و پاسداری از دین و شرف و کرامت انسانی است؛ درسی جاودانه از فرزند رسول خدا که بی‌تردید بر مسیر تاریخ بشری تأثیرات شگرفی داشته است. در ابتدای سخن این ایام را به پیشگاه ملت بزرگ و شریف ایران اسلامی و رهبر معظم انقلاب و تمامی عزیزان همکار و همراه تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و یاد و خاطره همیشه ماندگار رشادت‌های حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفایش را در صحرای کربلا گرامی می‌دارم.
و اما همچنان که مستحضر هستید، پانزدهم مردادماه مصادف است با سالروز تأسیس جوان‌ترین بانک دولتی کشور، روزی که از منظر کارکنان خدوم بانک توسعه تعاون و تمامی مدیران و مسئولین و فعالان بخش تعاونی کشور روز خاصی است؛ روزی که سرانجام و پس از سال‌ها تلاش و پیگیری شرایط تأسیس تنها بانک توسعه‌ای تخصصی بخش تعاونی کشور فراهم شد.
در تعریف جهانی، بانک‌های توسعه ای بانک‌هایی هستند که به منظور تسریع و تسهیل توسعه اقتصادی یک کشور، از طریق تجهیز و تخصیص منابع میان‌مدت و بلندمدت نقش‌آفرینی می‌کنند. وجه تمایز این بانک‌ها با بانک‌های تجاری در این است که بر حسب وظیفه در طرح‌های پرریسک و دیربازده سرمایه‌گذاری می‌کنند که بانک‌های تجاری تمایل چندانی به مشارکت در آن‌ها ندارند. هدف قانونگذار از تشکیل بانک توسعه تعاون نیز در همین چارچوب می‌گنجد و منظور ایجاد ساز و کاری کارآمد برای توسعه فعالیت‌های تعاونی و تأمین اعتبارات لازم بخش تعاون کشور می‌باشد؛ به نحوی که برای مثال، در ماده 7 اساسنامه بانک توسعه تعاون به موارد متعددی از تکالیف توسعه‌ای در ارتباط با فعالیت‌های تعاونی اشاره شده و از جمله در تبصره ذیل آن چنین آمده است: «حداقل 70 درصد تسهیلات بانک باید به بخش تعاون اعطا گردد»؛ امری که مستلزم هدایت هوشمندانه اعتباری به منظور تقویت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زای تشکل‌های تعاونی است؛ تشکل‌هایی که به دلیل ماهیت ساختاری خود در توزیع ثروت بین آحاد مردم و در نتیجه نزدیک شدن به هدف تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یکی از شعارهای محوری انقلاب اسلامی به‌یقین تأثیر دارند. بر این اساس، بانک توسعه تعاون در ذیل بانک‌های توسعه ای- تخصصی تعریف می‌شود و امروز این نهاد جوان با عنایت به سابقه قابل‌قبولی که از خود به جای گذاشته است، موردتوجه آگاهان شبکه بانکی و مسئولان عالی کشور قرار گرفته و با افتخار در اجرای طرح‌های فراگیر و ملی اشتغال‌زایی نقشی فعال و عاملیت دارد؛ همچنان که مأموریت اصلی این بانک تأمین و تجهیز منابع لازم فعالیت‌های بخش تعاونی کشور است. بانک توسعه تعاون به عنوان یکی از بانک‌های عامل در طرح بزرگ و ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری خدمات درخشانی به جامعه هدف این طرح داشته است. در راستای اجرای این طرح ملی و توسعه‌ای بیش از 32هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیحی به روستاییان و عشایر عزیز کشور پرداخت کرده‌ایم. این میزان تسهیلات توانسته است 55هزار اشتغال پایدار در حوزه‌های مختلف ایجاد کند. امروز در چهاردهمین سالروز تأسیس بانک توسعه تعاون، خدای بزرگ را شاکرم که علی‌رغم تمامی فراز و نشیب‌های زمانه و مشکلاتی که طی سال‌های گذشته اغلب به دلیل تحریم‌های ناعادلانه بر اقتصاد ملی و نظام بانکداری کشور تحمیل شده است، هم‌اکنون نهاد بانک توسعه تعاون این افتخار را دارد که با استفاده از حجم وسیع اطلاعات و تجربیات کارکنان ساعی و خدوم خود و با تکیه بر ابزارهای نوین و از جمله بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال در خدمت تمامی اقشار مردم و به صورت تخصصی صاحبین محترم مشاغل، کارآفرینان تلاشگر و به ویژه تعاونگران فعال در تمامی بخش‌های اقتصاد کشور باشد و ان‌شاءالله بر اساس راهبرد 1404 به عنوان بانک نخست در ارائه خدمات دیجیتال به تعاونی‌ها و صنایع کوچک و متوسط تبدیل خواهیم شد. با آرزوی بهروزی و نیکبختی برای تمامی هم‌و‌طنان، عزت و سلامتی همه خادمین ایران اسلامی و از جمله خانواده بزرگ بانک توسعه تعاون را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.
محمد شیخ حسینی

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی