[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

تحول علمی در کشاورزی سنتی ، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ما با اجرای طرح نفوذ دانش در واحد‌های تولیدی به دنبال بررسی چالش‌های حوزه دانش در بخش کشاورزی این استان هستیم؛ یعنی بدانیم چه فقدان دانشی وجود دارد و برای آن چه راه‌حلی داریم. 
به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان‌پور با اذعان به اینکه برخی هنوز تعریف و شناخت دقیقی از طرح و مسئله نفوذ دانش ندارند، اظهار کرد: در این طرح فقط چالش‌های حوزه دانش را به بحث و تبادل نظر می‌گذاریم و به دیگر مشکلات نمی‌پردازیم. این مقام مسئول با بیان اینکه طرح در ابتدای کار است و ما بایستی کمک کنیم که سایر فعالان و کنشگرانی که در بخش کشاورزی هستند، در اجرای آن حضور پیدا کنند، ابراز کرد: مسئله‌یابی و پیدا کردن مشکل، راه‌حل‌یابی و مسئله‌گشایی و در نهایت ارائه راه‌حل‌های نوین و نوآورانه که بتواند کمک کند به افزایش تولید و بهره‌وری، سه رویکردی است که این طرح دنبال می‌کند.
او می‌افزاید: در اجرای این طرح باید توجیه اقتصادی روش‌های ارائه شده مدنظر باشد و از سوی دیگر موضوع پذیرش نوآوری‌های ارائه شده مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا که بی‌توجهی می‌تواند منجر به عدم همراهی و همکاری و بی‌اعتمادی کشاورزان شود. 
وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی در هر برنامه و اقدام امری لازم و ضروری است، افزود: سرمایه اجتماعی وقتی پایین بیاید، قطعاً اعتماد نیز که مؤلفه اصلی است، پایین می‌آید و مشارکت کاهش می‌یابد و دو طرف نسبت به هم بی‌تعلق می‌شوند و پاسخ‌گو نخواهند بود.
دهقان‌پور با تأکید بر اینکه در بخش پذیرش نوآوری و نشر آن باید کار‌های بیشتری شود، اضافه کرد: یک‌ سری اقدامات ارزشمند انجام شده که در نشر این نوآوری‌ها در سطح زیادی از جامعه بهره‌برداران بخش کشاورزی موفق نبوده‌ایم.
به گفته او، برخی از کشاورزان و تولیدکنندگان در گذر زمان دانشی کسب کرده‌اند و تطابقی را با زیست‌بوم نشان داده اند و راه‌حل‌هایی یافته‌اند که از این موارد باید در طرح نفوذ دانش در واحد‌های تولیدی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه عقیده دارد نباید تعدد وظایف برای کارکنان وجود داشته باشد، گفت: واقعیت‌ها را هم باید بپذیریم که امروزه ما با یک سری محدودیت‌های کاری مواجهیم، اما در نسبت مروج به بهره‌بردار در استان فارس در سطح ایدئالی هستیم. هر 600 تولیدکننده یک کارشناس را در بر می‌گیرند، ولیکن پراکنش نیرو‌های ما مناسب نیست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی