[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

توقع ویژه برای حمایت از دانش‌آموزان ویژه، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه؛ کودکان و نوجوانانی که از کم‌توانی ذهنی رنج می‌برند و یا سندروم داونی‌ها. قرار است توجهی ویژه به این قشر شود؛ چیزی که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و حرکت‌هایی نیز در این زمینه، به خصوص با همکاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و ارگان شهرداری آغاز شده است، اما هنوز کافی نیست.
از امروز مسابقات ورزشی این بچه‌ها در شیراز آغاز می‌شود، بیست‌وسومین دوره رقابت‌ها، یادواره شهید عبدالکریم ماندگاری که آموزش‌و‌پرورشی‌های قدیمی او را بهتر می‌شناسند. کسی که اهل شیراز و معلم تربیت بدنی بود؛ عبدالکریم وقت و انرژی ویژه‌ای را به کودکان کم‌توان اختصاص می‌داد و به این خصیصه شهره بود. او در همان اوایل جنگ تحمیلی در سن 25 سالگی و در خرمشهر به شهادت رسید.
حالا مسابقات کشوری دانش‌آموزان کم‌توان با یاد این معلم شهید شیرازی برگزار می‌شود. از امروز(10 مرداد) 532 دانش‌آموز پسر به شیراز می‌آیند و با 28 دانش‌آموز شیرازی، مجموعاً 560 نفر در سه رشته فوتسال، گوی رانی و دو و میدانی رقابت خواهند کرد.
رقابت‌های پسران از فردا به مدت 4 روز برگزار خواهد شد و از روز شانزدهم تا بیستم مردادماه نیز مسابقات در بخش دختران با حضور 22 دختر شیرازی و 358 نفر از سایر استان‌ها در سه رشته دو و میدانی، تنیس روی میز و گوی‌رانی برگزار خواهد شد.
از نکات جالب این رقابت‌ها می‌توان به حضور پررنگ همین بچه‌های دانش‌آموز با نیازمندی‌های ویژه در انجام مراسم افتتاحیه که امروز برگزار خواهد شد، اشاره کرد.
همچنین 30 نفر به‌عنوان ناظر و داور از استان‌های مختلف کشور به برگزاری مسابقات کمک خواهند کرد.
رئیس اداره دانش‌آموزان استثنایی فارس در این ارتباط گفت: یکی از اهداف ما، شناساندن نیازمندی‌های این کودکان به جامعه است؛ به اعتقاد ما، در کل شهر باید این مناسب‌سازی‌ها صورت گیرد. 
خلیل عابدی افزود: ما به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم و در این زمینه رسانه‌ها می ‌وانند کمک زیادی کنند. متأسفانه این کودکان عزیز، هنوز هم شهروند درجه 2 محسوب می‌شوند و نیازهایشان به خوبی دیده نمی‌شود. 
مهم‌ترین درس در مدارس استثنایی، درس تربیت بدنی است که بزرگترین نیازمندی این کودکان به شمار می‌رود. 
توقع ما این است که رسانه‌ها این فرهنگ‌سازی را انجام دهند و صدای این بچه‌ها را به گوش مسئولان برسانند.
معاون تربیت بدنی آموزش‌وپرورش فارس نیز گفت: سال گذشته شورای اسلامی شهر شیراز در بحث حمل‌و‌نقل افراد با نیازهای ویژه، مصوبه‌ای داشت که باید از این اقدام تشکر کنیم؛ اینکه تمام هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی، به شهرداری واگذار شده است و دوست داریم در سایر شهرستان‌های استان نیز این کار ارزشمند انجام شود.
کاظم حسینی همچنین اشاره کرد: سال گذشته با کار تحقیقاتی که با همکاری مرکز آمار انجام شد از بین بازماندگان از تحصیل ۸۰۰ نفر در استان شناسایی شدند که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بودند که این افراد جذب و به مدارس بازگردانده شدند.
به گزارش شیرازنوین، شیراز، از حالا به مدت 11 روز میزبان این دانش‌آموزان است و این توقع وجود دارد که اگر قرار است تفاوتی بین نحوه رسیدگی دانش‌آموزان معمولی با این دانش‌آموزانِ با نیازهای ویژه باشد، کفه ترازو به نفع دسته دوم سنگینی کند. 
نه تنها در این مسابقات، نه تنها در بخش دانش‌آموزی و ورزشی، بلکه در تمامی بخش‌ها باید نیازهای این قشر آسیب‌پذیر در اولویت تمامی دستگاه‌ها باشد؛ دلیل این باید هم کاملاً مشخص است، چون آنها نیازمندی‌های ویژه‌ای دارند و مانند سایر اقشار، نمی‌توانند به تنهایی زندگی را به شکل معمول خود سپری کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی