[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تغییر استراتژی برای مدیریت بحران، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش از این در موضوع آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما رویکردمان مدیریت بحران بوده است که نیازمند تغییر و اتخاذ رویکرد مدیریت ریسک برای جلوگیری از بحران است.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان‌پور در چهارمین ستاد گیاه‌پزشکی این استان تصریح کرد: نیازمند اقدامات جدید در مدیریت آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما هستیم. تهیه نقشه پراکنش در باغات با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، مشخص نمودن مناطق حساس و اولویت‌بندی این مناطق باید در دستور کار قرار گیرد. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه به منظور ایجاد سازوکار‌های لازم می‌بایست طرحی با کنشگری مجموعه‌های مختلف درون و برون سازمانی تهیه و ارائه شود، اظهار کرد: در قالب این طرح، برنامه عملیاتی برای مدیریت آفت سرخرطومی حنایی و وظایف هر مجموعه مشخص خواهد شد. به گفته وی، کنشگران دخیل در این طرح عمدتاً زیرمجموعه‌های سازمان جهاد کشاورزی، مراکز تحقیقاتی، تشکل‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان را در بر می‌گیرد تا بتوان یک ارتباط و هماهنگی جامع و نظام‌مند را تشکیل داد.
او با اذعان به اینکه ‌نمی‌توان در هر شهرستان درگیر با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی خرما یک نسخه و دستورالعمل واحد داشت، ابراز کرد: می‌بایست متناسب با شرایط هر شهرستان اقدام کرد؛ بعضاً در برخی مناطق با کمبود امکانات و نیروی انسانی متخصص مواجهیم اما در مقابل می‌توان از دیگر ظرفیت‌ها مانند خیران محلی بهره گرفت.
دهقان‌پور با اشاره به اینکه مخاطبان و ذی‌نفعان نیز باید آموزش‌های لازم برای مدیریت آفت را فرا بگیرند، اضافه کرد: رویکردمان علاوه بر اطلاع‌رسانی، اقناع‌سازی نیز باشد؛ زیرا در صورت متقاعدسازی بهره‌بردار به وجود خطر آفت، بی‌شک همکاری خواهد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به اثر بخشی اعتبارات تخصیص‌یافته در خصوص سوسک سرخرطومی نیز پرداخت و افزود: این اعتبارات در بین تمامی شهرستان‌های آلوده بر اساس سطح آلودگی توزیع شده است که با تدوین طرح مدنظر اثرگذارتر از گذشته خواهد بود.
او به لزوم تعمیم تجربه شهرستان‌های استان فارس در مبارزه و کنترل این آفت نیز اشاره کرد و گفت: مناطق 4 و 5 این استان در طرح افزایش نفوذ دانش در حال حاضر درگیر موضوع سوسک سرخرطومی حنایی خرما هستند که باید در این خصوص به تبادل دانش و تجربیات خود بپردازند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی