[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کشف جمجمه‌های عجیبی که به شکل «قلب» هستند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش فرا دید، محققان مؤسسه‌ ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک(INAH) در منطقه‌ باستان‌شناسی «لا فِرِریا» در ایالت دورانگو واقع در شمال غربی پایین این کشور به کشفی غیرعادی دست یافتند. 
باستان‌شناسان در حفاری‌های اخیر در این مکان، بقایای اسکلتی ۱۶ نفر را درون مجتمع معماری کاسا کولورادا کشف کردند. 
چندین بقایای انسان حین کاوش اخیر در این مکان پیدا شد، از جمله جمجمه‌های تغییر شکل‌ یافته به شکل قلب آخرین اکتشاف که در زیر سطح یک میدان انجام شد، شامل بقایای هشت فرد بالغ می‌شود که زمان مرگ بین ۳۰ تا ۴۰ سال داشتند. باقی اسکلت‌ها به کودکان ۱ تا ۷ ساله تعلق داشت. 
بیشتر اسکلت‌ها تکه‌تکه شده‌اند، گرچه اسکلت سه نفر از بزرگسالان در وضعیت خوبی است.
محققان در جمجمه‌ دو اسکلت، تغییرات جمجمه‌ای مشاهده کردند که نشان می‌داد سرها به عمد تغییر شکل داده شده‌اند. تغییر شکل جمجمه‌ مورد بحث به این صورت است که وقتی از زوایای خاصی به آن نگاه کنیم، شبیه شکل قلب است. 
با اینکه در گذشته هرگز در این مکان چنین یافته‌ای گزارش نشده بود، تغییر شکل مصنوعی و عمدی جمجمه‌ها رویه‌ای است که در فرهنگ‌های مختلف باستانی در سراسر جهان، از جمله فرهنگ‌های آمریکای میانه که بیشتر مکزیک و آمریکای مرکزی را پوشش می‌دهد، مستند شده است؛ حتی در تعداد انگشت‌شماری از نقاط در سراسر جهان، هنوز هم این رویه اعمال می‌شود. 
این تمرین رشد طبیعی استخوان‌های جمجمه را تغییر می‌دهد و شکل‌ها و فرم‌های متمایز مختلفی را ایجاد می‌کند. 
رشد جمجمه با اعمال نیرو از شکل طبیعی خود خارج می‌شود؛ این اعمال نیرو با استفاده از تکنیک‌های مختلف انجام می‌شود مانند اتصال بین قطعات چوب. به طور معمول، چنین تکنیک‌هایی در دوران شیرخوارگی به کار می‌روند، چون جمجمه در این زمان در بیشترین حالت انعطاف‌پذیری خود قرار دارد. 
طبق گزارش INAH، مردم پیش‌اسپانیایی بین سال‌های ۶۰۰ تا ۱۳۵۰ پس از میلاد در لا فِرِریا سکونت داشتند؛ این سایت حاوی چندین بقایای باستان‌شناسی قابل‌توجه است، از جمله فضاهای آیینی مدور، سازه‌های هرمی‌شکل و یک زمین بازی با توپ. 
این مجموعه که مربوط به دوره ۹۵۰-۶۰۰ پس از میلاد است، در قسمت بالایی لا فِرِریا واقع شده و مساحتی در حدود ۶۵۰۰ فوت مربع را پوشش می‌دهد و از ۹ ساختار مستطیل شکل در اطراف یک مربع تشکیل شده است. حفاری‌های قبلی منجر به کشف گورهای مختلفی در داخل ساختمان‌ها شد که محققان را به این نتیجه سوق داد که این مکان، فضایی اختصاص داده شده به مردگان بوده است. 
این منطقه‌ باستان‌شناسی که در حدود ۴ مایلی جنوب شهر دورانگو قرار دارد، یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی این ایالت است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی