[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه کباب ترکی ، روزنامه شیراز نوین

کباب ترکی که با نام دونر کباب هم شناخته می‌شود یکی از غذاهای بسیار مشهور کشور ترکیه می‌باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی ترکی در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت قرمز یا گوشت مرغ: ۶۰۰ گرم
قارچ: ۲۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای:    ۱ عدد
سیر: ۲ حبه
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد متوسط
کره: ۳ قاشق غذاخوری
آویشن: نصف قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه دونر کباب ترکیه‌ای ابتدا گوشت مرغ یا گوشت قرمز(گوشت باید لخم و یکدست باشد؛ مثلاً باید از گوشت‌های مثل راسته گوساله یا سینه و فیله مرغ استفاده کنیم) را باید به صورت ورقه‌ورقه نازک برش بزنیم.
 مرحله دوم
البته مطمئناً نمی‌توانیم گوشت نرم را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنیم و برای رفع این مشکل گوشت را باید فریزر کنیم تا نیمه‌منجمد شود و به راحتی برش بخورد؛ به همین این منظور گوشت را پس از شست وشو و خشک کردن داخل کیسه می‌گذاریم.
 مرحله سوم
سپس گوشت را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در فریزر قرار می‌دهیم تا نیمه‌منجمد شود و بعد از فریزر خارج می‌کنیم و روی تخته آشپزخانه قرار می‌دهیم و با یک چاقوی تیز گوشت نیمه‌منجمد را به صورت ورقه‌ای نازک برش می‌دهیم و داخل کاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم.
 مرحله چهارم
در این مرحله ۱ عدد از پیازها را به همراه سیرها پوست می‌گیریم و می‌شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد می‌کنیم، سپس همراه با روغن مایع، پودر آویشن و مقداری فلفل سیاه و نمک به کاسه حاوی گوشت اضافه می‌کنیم.
 مرحله پنجم
سپس همگی مواد را کاملاً زیر و رو می‌کنیم تا مواد به تمام قسمت‌های گوشت برسد و آنرا طعم‌دار کند؛ در ادامه روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و آن را داخل یخچال قرار می‌دهیم تا به مدت ۲ ساعت استراحت کند و مزه‌دار شود.
 مرحله ششم
سپس کره را از یخچال بیرون می‌آوریم و در دمای محیط قرار می‌دهیم تا نرم شود؛ قارچ‌ها را با دستمال نم‌دار تمیز می‌کنیم و داخل آبکش می‌ریزیم و خیلی سریع می‌شوییم و کنار می‌گذاریم تا آب اضافه آنها خارج شود.
 مرحله هفتم
پیاز باقی‌مانده را پوست می‌گیریم و همراه با فلفل دلمه‌ای می‌شوییم و داخل آبکش قرار می‌دهیم و بعد روی تخته آشپزخانه پیاز را به صورت حلقه‌ای خرد می‌کنیم و قارچ‌ها و فلفل دلمه‌ای را به صورت ورقه‌ای یا خلالی خرد می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.
 مرحله هشتم
در این مرحله کاسه محتوی گوشت را از داخل یخچال بیرون می‌آوریم و تابه‌ای بزرگ را روی شعله قرار می‌دهیم و حرارت را کم می‌کنیم و کره را داخل تابه می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا آب شود و گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و مداوم تفت می‌دهیم تا گوشت مغزپخت و سرخ شود.
 مرحله نهم
سعی نکنید زودتر گوشت با حرارت زیاد سرخ شود؛ اجازه دهید تا کاملاً با حرارت کم مغزپخت شوند. در ادامه فلفل دلمه‌ای را اضافه می‌کنیم و ۵ دقیقه با گوشت تفت می‌دهیم و بعد قارچ و پیاز را می‌افزاییم و به صورت مداوم مواد را تفت می‌دهیم تا نرم و پخته شوند.
 مرحله دهم
در آخر که گوشت و سبزیجات که پخته و نرم شدند، تابه را از روی حرارت بر می‌داریم و کنار می‌گذاریم و داخل نان باگت را خالی می‌کنیم و سس مایونز یا سس گوجه‌فرنگی؛ خیارشور، کاهو و گوجه‌فرنگی در آن قرار می‌دهیم.
 مرحله یازدهم
البته می‌توانید کمی جعفری ساطوری‌شده به‌جای کاهو داخل نان قرار دهید و کباب ترکی آماده‌شده را نیز داخل نان می‌ریزیم. کباب ترکی اصلی در ترکیه به طور معمول با پیاز و جعفری خردشده و نان پیتا سرو می شود.

 نکات پخت کباب ترکی
کباب ترکی با گوشت چرخ‌کرده
 مرحله اول
اگر می‌خواهید این کباب خوش‌مزه را با گوشت چرخ‌کرده درست کنید کافی است که گوشت چرخ‌کرده را به خوبی تفت دهید، سپس نصف استکان آب اضافه کنید تا گوشت کاملاً مغزپخت شود؛ پس از اینکه گوشت مغزپخت شد بقیه سبزیجات را اضافه می‌کنیم.
 مرحله دوم
در این مرحله سبزیجات را هم به همراه گوشت چرخ‌کرده تفت می‌دهیم تا کاملاً نرم و سرخ شود. پس از اینکه کباب ترکی گوشت چرخ‌کرده آماده شد آن را به همراه جعفری، پیاز خلالی و سس دلخواه داخل نان باگت یا روی نان پیتا بریزید و سرو کنید.

کباب ترکی با دستگاه
 مرحله اول
اگر فر مخصوص تهیه کباب ترکی را در منزل دارید، می‌توانید این کباب را به صورت حرفه‌ای‌تر درست کنید؛ برای این منظور گوشت مرغ یا گوشت قرمز را به صورت ورقه‌های بسیار نازک برش می‌زنیم و داخل سیخ دستگاه قرار می‌دهیم.
 مرحله دوم
در ادامه با کارد مخصوص برش کباب ترکی، لبه‌های اضافی گوشت را برش می‌زنیم و ‌آن را به صورت یکدست مرتب می‌کنیم. پس از اینکه به مقدار مورد نیاز گوشت یا مرغ روی سیخ دستگاه قرار دادیم، چند تکه دمبه هم بالای گوشت یا مرغ قرار می‌دهیم.
 مرحله سوم
در ادامه المنت یا شعله دستگاه را روشن می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا کباب در حال گردش به صورت یکدست کباب شود؛ پس از اینکه روی کباب برشته شد، آن را با کارد برش می‌زنیم و به همراه سبزیجات سرخ‌شده سرو می کنیم.
نان مخصوص کباب ترکی
اگر می‌خواهید دونر کباب یا همان کباب ترکی را به صورت سنتی به روش کشور ترکیه درست کنید، توصیه می‌کنیم حتماً آن را به همراه نان پیتا سرو کنید؛ نان پیتا نوعی نان مخصوص ساندویچ ترکیه‌ای می‌باشد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی