[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

کاهش هدررفت آب شرب در فارس، روزنامه شیراز نوین

طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب فارس، در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۲، حدود ۶هزار و ۸۰۰ مورد حادثه آب در خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب شرب شهرها و روستاهای این استان رفع شده است. به گزارش ایرنا، ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب امری حیاتی، مقدس و ارزشمند شمرده می‌شود و نهادینه کردن مصرف درست و صحیح منابع آبی امری حیاتی و ضروری به شمار می‌رود.
بر همین اساس، آب‌رسانی به مناطق مختلف، محافظت از آب و جلوگیری از هدررفت این منبع باارزش یکی از دغدغه‌های مهم در دولت سیزدهم محسوب می‌شود. بنا بر جدیدترین گزارش بانک جهانی که بر اساس شاخص‌های توسعه جهانی تعریف شده است، ایران در حوزه دسترسی به آب شرب در بخش شهری و روستایی در جهان و میان کشورهای منطقه در صدر جدول قرار دارد؛ به‌‌گونه‌ای که درصد دسترسی به آب شرب شهری و روستایی در ایران به ترتیب برابر با ۹۹.۸۳ و ۸۲ درصد است؛ این در حالیست که این شاخص‌ها به همین ترتیب در جهان اعداد ۸۵.۷ و ۵۹.۶ درصد و در میان کشورهای خاورمیانه ۸۳.۲ و ۶۹.۵ درصد را به خود اختصاص داده است.
با این حال هدررفت حجم زیادی از آب در اثر وقوع حوادث مختلف یکی از مشکلات عمده در شبکه‌های آب شرب است که عدم رفع این مشکلات هزینه‌های بسیار بالایی به دنبال دارد.
بدون شک تعویض به موقع لوله‌های نامناسب و کهنه، تعمیر انشعابات با لوله‌های مناسب، تعویض لوله‌های گالوانیزه و نصب و اجرای استاندارد لوله‌ها و اتصالات، تلفات آب را تا حد قابل‌قبولی کاهش خواهد داد. سرعت بخشیدن به رفع این معضلات، برطرف کردن شکستگی‌ها و اصلاح شبکه‌های توزیع آب فرسوده از جمله برنامه‌های شرکت آب به شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس از رفع بالغ بر ۶هزار و ۸۰۰ مورد حادثه آب در خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب شرب شهرها و روستاهای استان طی چهارماهه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد. علی‌جان صادق‌پور در این‌باره افزود: یکی از رویکردهای مهم شرکت آبفا فارس در حوزه خدمت‌رسانی، تعمیر و نگهداری تأسیسات آب‌رسانی جهت ارائه خدمات مستمر است که در ماه‌های گذشته تلاش این شرکت در شهرستان‌های استان فارس جهت نیل به این مهم مثمر ثمر بوده است.
وی اضافه کرد: طی چهارماهه نخست سال جاری به همت مأموران حوزه بهره‌برداری و رفع اتفاقات، بیش از ۶هزار و ۸۰۰ مورد حادثه آب در خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع و سایر تأسیسات آب‌رسانی در کمترین زمان ممکن مرتفع شد؛ به‌گونه‌ای که هم‌استانی‌های شریف با کمترین وقفه در آب‌رسانی مواجه شدند. مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس ادامه داد: در طول این مدت در واحدهای رفع اتفاقات آب در شهرستان‌های استان، افزون بر ۲هزار و ۶۰۰ مورد اتفاقات در تأسیسات آب شرب روستاها و طی همان بازه زمانی قریب به چهارهزار و ۲۰۰ مورد در ۱۱۷ شهر استان رفع شده است.
صادق‌پور اضافه کرد: هم‌استانی‌ها در شهرها و روستاهای استان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه حادثه و اتفاق در خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع و انشعابات آب، در هر ساعتی از شبانه‌روز با شماره ۱۲۲ تماس حاصل کرده و شرح حادثه را گزارش کنند. مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس اظهار کرد: مردم اطمینان داشته باشند که مأموران رفع حوادث این شرکت در تمامی شهرستان‌های استان همواره آماده حضور در محل حادثه و رفع اتفاق مورد نظر در کمترین زمان ممکن هستند. با توجه به ضرورت استمرار این نوع اقدامات در استان فارس نیاز است با انجام مطالعات جامع ضمن‌ پیش‌بینی برنامه‌های مدون و گسترده، پروژه‌های مؤثری برای بهبود و ارتقای بهره‌وری هرچه بهتر و بیشتر شبکه‌های توزیع آب تعریف و عملیاتی شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی