[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

محققان ژاپنی می‌گویند؛ ورزش دوران بارداری ریسک ابتلای نوزاد به دیابت را کاهش می‌دهد، روزنامه شیراز نوین

ورزش در دوران بارداری فواید زیادی برای کودک به همراه دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ورزش ممکن است به کاهش احتمال ابتلای کودک به دیابت نوع ۲ کمک کند.
به گزارش مهر به‌نقل از ساینس دیلی، محققان پی بردند که چگونه SOD۳، یک پروتئین کلیدی که پس از ورزش توسط جفت آزاد می‌شود، سلامت متابولیک فرزندان را بهبود می‌بخشد و تأثیرات چاقی مادر و رژیم غذایی نامناسب را خنثی می‌کند.
یک مطالعه جدید نشان داده است که ورزش مادر در دوران بارداری سلامت متابولیک فرزندان را بهبود می‌بخشد، حتی زمانی که مادر چاق است یا رژیم غذایی پرچرب دارد. ورزش توسط مادر، جفت را وادار می‌کند تا پروتئین کلیدی SOD۳ ترشح کند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را برای فرزندان کاهش می‌دهد.
چاقی مادر و دیابت نوع ۲ در حال افزایش است. بیش از ۳۰ درصد از زنان در سنین باروری در کشورهای غربی و آسیایی در گروه چاق طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۵، ۶۳۰ میلیون نفر با دیابت نوع ۲ زندگی کنند. کودکانی که از مادران چاق یا مادران مبتلا به دیابت نوع ۲ متولد می‌شوند، حتی با داشتن سبک زندگی سالم، با خطر بالای ابتلا به دیابت روبه‌رو هستند. «جوجی کوسویاما»، از دانشگاه توهوکو و نویسنده اصلی ‌این مطالعه، می‌گوید: «با رشد چاقی مادر، چرخه‌ای نگران‌کننده شکل می‌گیرد که خطرات دیابت از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. توقف ‌این چرخه یک مشکل پزشکی حیاتی و فوری است.»
پیش از‌این،‌این گروه نشان داد که ورزش در دوران بارداری فواید فوق‌العاده‌ای بر سلامت متابولیک فرزندان دارد و نشان می‌دهد که SOD۳ مشتق شده از جفت که مخفف سوپورواکسید دیسموتاز ۳ است، نقش کلیدی در انتقال فواید ورزش مادر به فرزندان دارد. با تکیه بر ‌این یافته، تیم شروع به درک ‌این موضوع کرد که چگونه SOD۳ از انتقال اثرات منفی چاقی از مادر به کودک جلوگیری می‌کند و دریافتند که SOD۳ ناهنجاری‌های ناشی از رژیم غذایی پرچرب را در متابولیسم گلوکز فرزندان مهار می‌کند. اثرات مضر رژیم غذایی پرچرب مادر بر متابولیسم فرزندان با ورزش مادر معکوس می‌شود. دستکاری ژنتیکی نشان داد که SOD۳ جفت برای اثرات محافظتی ورزش مادر بر فرزندان ضروری است.
با توجه به سادگی و مقرون به صرفه بودن ورزش، تشویق مادران به ورزش می‌تواند به معکوس کردن نرخ هشداردهنده چاقی و دیابت نوع ۲ کمک کند. محققان هشدار می‌دهند که ‌این مطالعه فقط در مرحله پیش بالینی است و کاربرد آن برای انسان نیازمند مطالعات بیشتر است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی