[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۳۴
  • دوره جدید

فوتبال شیراز نیازمند حمایت مالی و جذب سرمایه، روزنامه شیراز نوین

یادداشت مهمان- محمدرضا جوکار 
یکی از مشکلات ورزش فارس و به خصوص فوتبال شیراز عدم توانایی در جذب سرمایه، درآمدزایی و مدیریت سرمایه در فوتبال می‌باشد. در فوتبال ایران و حتی در شیراز بعضا مشاهده می‌شود شرکت‌ها و برندهای معتبر ترجیح می‌دهند به جای قبول اسپانسر تیم‌های مطرح، خود به تیم داری بپردازند که به مرور زمان مشاهده می‌شود در این زمینه ناموفق بوده و تیم داری در ایران فقط «هزینه کردن» می‌باشد و چندی بعد با انبوهی از بدهی به بازیکنان، مربیان، هتل‌ها و... مواجه شدند و مجبور به واگذاری یا انصراف از تیم داری شده اند. این موضوع به دفعات توسط مسئولان و مدیران و مربیان ورزشی گفته شده که یکی از مشکلات ورزش فارس، نبودِ سرمایه گذار و اسپانسرهای قوی است. موضوعی که باعث کمبود بودجه و ضعف مالی تیم‌های شیرازی و به تبع آن افت تیم‌های فوتبال این شهر و مهاجرت بازیکنان خوب و نخبه استان به استان‌های دیگر شده است. حال سؤال اینجاست که دلیل اینکه اسپانسرهای قوی و مطرح روی ورزش و فوتبال شیراز سرمایه گذاری نمی‌کنند چیست؟ پاسخ این سؤال کاملاً مشخص و واضح است اما ما تعریف اشتباهی از اسپانسر داریم. در تفکرات ما اسپانسر یعنی کسی که پول خرج کند و بانک تیم‌ها باشد. در حالی که اسپانسرها در دنیای فوتبال حرفه‌ای و صنعتی به دنبال سود و منفعت خود می‌باشد. همین تفکر و سیاست باعث عدم تمایل اسپانسرها برای حمایت از ورزش می‌شود و همچنین قانون معافیت‌های مالیاتی که توسط دولت برای حمایت از تیم‌های ورزشی در نظر گرفته شده بود، چند سالی با رکود اقتصادی کشور با تعلیق همراه شد و انگیزه شرکت‌ها و اسپانسرهای بزرگ برای حمایت از ورزش را کمتر کرد که البته این تعلیق قانون در چند سال گذشته باعث رها شدن تیم‌ها و بحران‌های مالی برای تیم‌های ورزشی ایران و به تبع آن فوتبال شیراز شد.
حال باشگاه‌ها باید بدانند که یک اسپانسر و حامی مالی خوب کجا و در چه شرایطی می‌تواند به تیم کمک کند و یک بهره دو طرفه نصیب باشگاه و اسپانسر شود. یکی از منابع درآمد مرسوم و سنتی باشگاه‌های شیرازی سرمایه گذاری روی بازیکنان جوان مستعد که قراردادهای بلند مدتی با باشگاه داشتند و با چهره شدن شدن و درخشش این بازیکنان با سیل پیشنهادات از سوی تیم‌های بزرگ ایران مواجه می‌شدند و انتقال این بازیکنان درآمد نسبتاً خوبی برای باشگاه به همراه داشت و بازیکنان جوان دیگر را جایگزین ستاره‌های قبلی تیم می‌کردند. این منبع درآمد متداول‌ترین و مرسوم‌ترین راه درآمد برای باشگاه‌های کم بضاعت و کوچک‌تر است که در سال‌های اخیر باز کمتر شاهد این موضوع در فوتبال شیراز بودیم و اکثر بازیکنان جدا شده از باشگاه‌ها به صورت بازیکن آزاد از باشگاه منتقل شدند. در سال‌های نه چندان دور، نتایج خوب تیم‌های شیرازی در لیگ برتر و پخش زنده مسابقات اسپانسرها را ترغیب به سرمایه گذاری و کمک به تیم می‌کرد. باشگاه‌ها با جذب حامی مالی موقعیت‌های تبلیغاتی که از طریق پخش زنده تلویزیونی و تبلیغات میدانی توسط خود به وجود آمده را به اسپانسر‌ها ارائه می‌دهند تا در قبال آن منبع درآمدی برای هزینه‌های خود فراهم سازند. یکی دیگر از منابع کسب درآمد باشگاه‌ها در چند سال اخیر ایجاد سامانه پیامک هواداری است که هواداران تیم‌ها با عضویت در این سامانه به حمایت از تیم خود می‌پردازند. خوشبختانه در فصل گذشته برای اولین بار در شیراز تیم فجر سپاسی شیراز و سپس قشقایی این سامانه هواداری را راه اندازی کردند و مورد استقبال هواداران شیرازی دو تیم قرار گرفت. هرچند ضعف‌هایی در تبلیغات و فراگیر کردن این سامانه وجود داشت و هیچ تعاملی با صدا و سیما برای تبلیغ و گسترش این سامانه در استان انجام نشد. دو روش دیگر مرسوم دنیای حرفه‌ای فوتبال برای کسب درآمد باشگاه‌ها که تیم‌های شیرازی از آن محروم هستند، بلیت فروشی و حق پخش تلویزیونی بازی‌ها می‌باشد. فروش بلیت یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد باشگاه می‌باشد که عملاً در چند سال گذشته با نتایج ضعیف تیم‌های شیرازی و نبود تیم‌های شیراز در لیگ برتر باعث ریزش و استقبال کم تماشاگران شیرازی از بازی‌ها شد تا مسئولان باشگاه و ورزش استان را وادار به رایگان کردن بازی‌ها نموده تا حداقل از حمایت هواداری بیشتری برخوردار باشند و عملاً این منبع درآمد از بین برود. فروش مجوز پخش تلویزیونی دیدارهای تیم‌های فوتبال شیراز عملاً در فوتبال استان فارس و شهر شیراز جایی ندارد و برعکس باشگاه‌ها برای پخش زنده بازی‌های خانگی باید مبالغی هنگفت به صدا و سیمای استان پرداخت کنند؛ در حالی که صدا و سیمای استان فارس می‌تواند نقش بسیار مهم و حیاتی در کمک به ورزش استان و شیراز بکنند و در جذب اسپانسر و هوادار و ترغیب مسئولان استان برای احیای تیم‌های فوتبال شیراز بکند. حمایت صدا و سیما از فوتبال شیراز می‌تواند اسپانسرهای قوی را ترغیب به کمک و قبول اسپانسری تیم‌ها بکند؛ چرا که قبول اسپانسر به مراتب ریسک کمتری نسبت به تیم داری دارد. مسئولان ورزشی و سیاسی استان هم می‌توانند نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در ترغیب و تشویق اسپانسرها داشته باشند. امیدواریم در ادامه مسئولان و مدیران ورزشی استان با تعامل و حمایت از باشگاه‌ها بتوانند در جذب اسپانسرها و منابع مالی به فوتبال شیراز کمک کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی