[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۳۰
  • دوره جدید

تنگنایی به نام دروازه کازرون، روزنامه شیراز نوین

گروه گزارش-  محمد شبیری
 دروازه کازرون شیراز همیشه، همین‌قدر جنب و جوش داشته است. فرقی نمی‌کند ساکن کجای شیراز باشی، پایین و بالای شهر، مشتریان دروازه کازرون را دسته‌بندی نمی‌کنند. خرید کردن از اینجا برای شیرازی‌ها یک سنت قدیمی است. این منطقه مجاورِ بافت تاریخی شیراز است و باید کسبه‌اش خلق و خوی خوش و رفتاری منطبق با پیشینه آن داشته باشند.گاهی در میان بوی زهم ماهی تازه و کوتِ سبزی‌ها و میوه ها، فریادهای تأسف باری را می‌شنوی. در میان هیاهوی مردانی که با صدای بلند مشتری را به داخل مغازه می‌کشانند، گاهی صدای توهین کسبه را می‌شنوی و می‌بینی که می‌خواهند با مشتری سختگیر خود درگیر شوند و این تازگی ندارد. فکر خرید از دروازه کازرون بیش از همه برای رانندگانی سخت است که هنوز راه نیفتاده در ذهن خود به دنبال پستویی برای ماشینی می‌گردند که نبودش هم دردی را دوا نمی کند. هجمه مغازه‌ها و دستفروشان در منطقه‌ای که پتانسیل هر نوع اتفاقی را دارد باعث شده تا بازار دروازه کازرون به همان اندازه که برای خرید اقشار گوناگون جذاب باشد به همان میزان نیز آبستن اتفاقاتی باشد که شاید بخشی از آنها به مغازه داران این منطقه برمی‌گردد. تعامل مغازه داران با مشتریان خود در دورانی که رقابت در بازار حرف اول را می‌زند، یک اصل است که متأسفانه تا حدودی در منطقه دروازه کازرون به فراموشی سپرده شده است. نظارت ناصحیح بر رفتار مغازه داران که بی شک یکی از دلایل آن درهم تنیدگی فروشگاه و تداخل صنفی آنهاست باعث شده تا مشتری در این بازار خود را یکه و تنها میان فروشنده‌ها و دوره گردها حس کند و انگار که اصل مشتری مداری به فروشنده مداری تغییر کرده است. حرف، حرف فروشنده است و حق اعتراض هم که پیشاپیش از مشتری سلب شده است. نحوه ارائه محصولات در دروازه کازرون به ویژه در بخش میوه فروشان نیز کمی تأمل برانگیز است. نمایی جذاب از میوه‌های خوش رنگ و لعاب و عرضه میوه از بخش از پیش چیده شده‌ای که با ویترین سینی‌ها از زمین تا آسمان فاصله دارد. رعایت نکردن بهداشت در محدوده مغازه‌ها و تلنبار شدن آشغال‌های ناشی از کالاهای عرضه شده دیگر تبدیل به نمایی تکراری از دروازه کازرون گردیده است، گویی مسئول جمع آوری و بهداشت در این ناحیه فقط و فقط پاکبانان شهرداری هستند و صاحبان مغازه‌ها نیز خود را از این مسئولیت مبرا کرده اند. با این اوصاف ساماندهی کسبه در این محدوده به نظر واجب می‌رسد تا نهادهای مرتبط بتوانند با متخلفان برخورد کرده و بی نظمی موجود در بازار دروازه کازرون را به سامان برسانند. در همین زمینه نایب رئیس اتاق اصناف فارس نیز با اشاره به این‌که مشکلات صنفی در دروازه کازرون بسیار زیاد است، می‌گوید: اتحادیه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات موجود را برطرف کند. خسرو فروغان معتقد است تا زمانی که خارج از چارچوب قانون به میوه فروش‌های دوره‌گرد، اجازه داده می‌شود در حاشیه‌های خیابان بساط پهن کنند، این مشکلات وجود خواهد داشت. وی می‌افزاید: در سال گذشته 3493 شکایت مردمی از اصناف شیراز دریافت کردیم که بعد از بررسی شکایات، 1414 پرونده تخلف صنفی تشکیل شد. وی با بیان این‌که کسبه متخلف در شیراز و بازار دروازه کازرون اندک هستند می‌گوید: آنهایی که چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورند کاسب نیستند و تنها این عنوان را بر خود نهاده‌اند.نایب رئیس اتاق اصناف فارس با بیان این‌که تا آخر سال سامانه آموزشی اصناف برای نخستین‌ بار در کشور اجرایی می‌شود اضافه می‌کند: شیراز به عنوان شهر پایه برای تغییر ساختار آموزش اصناف انتخاب شده است.
فروغان ادامه می‌دهد: برای افرادی که می‌خواهند مجوز فعالیت صنفی دریافت یا مجوز خود را تمدید کنند، 24 ساعت آموزش اجباری گذاشته می‌شود. همچنین آموزش‌های تخصصی دیگری مانند بازاریابی و مشتری‌مداری در جوار اصناف شیراز با همکاری فنی و حرفه‌ای به متقاضیان ارائه خواهد شد. وی با بیان این‌که در شیراز 8864 واحد صنفی پروانه کسب ندارند می‌گوید: 71 هزار و 905 واحد صنفی در شیراز فعالیت دارند که از این تعداد، 53 هزار و 67 واحد دارای پروانه کسب هستند و 9974 واحد نیز برای گرفتن پروانه کسب اقدام کرده‌اند.
فروغان اضافه می‌کند: رسیدگی به تخلف تنها در مورد کسبه‌ای که پروانه کسب دارند امکان پذیر است؛ در غیر این صورت باید تمامی دستگاه‌های متولی وارد عمل شوند تا با آنهایی که مجوز فعالیت ندارند برخورد شود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار شیراز بابت برخورد نامناسب برخی فروشندگان در منطقه دروازه کازرون با شهروندان متأسف است و می‌گوید: شهروندان نباید از فروشندگانی که برخورد بدی دارند و میوه بی‌کیفیت را به قیمت حراجی می‌فروشند، خرید کنند. جواد عدلو می‌افزاید: فروش میوه زیر قیمت بازار، هدایت کردن نور چراغ بر روی میوه‌ها و فروش آنها در نایلکس‌های کدر از نشانه‌های کم فروشی و نامرغوب بودن کالاست.
این مقام صنفی بر اهمیت مشتری مداری تأکید و اضافه می‌کند: اگر مشتریان از فروشندگانی که کرامت انسانی را زیر سؤال می‌برند، خرید نکنند فرهنگ مشتری مداری رایج می‌شود. عدلو ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی فروشندگان میوه و تره‌بار از طریق سامانه 124 با اتحادیه ارتباط برقرار کنند و مورد را برای پیگیری گزارش دهند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی