[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۳۰
  • دوره جدید

ارتباط تخیل با خلاقیت در كودكان، روزنامه شیراز نوین

در دنیای پیچیده كنونی كه شاهد رقابت‌های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تكنولوژی و منابع قدرت هستیم، افراد تیزهوش و خلاق و صاحبان اندیشه نو به مثابه‌ گرانبهاترین سرمایه‌ها، از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند. ‌امروز جامعه ما بیش از هر زمان به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد. هرقدر جهانی كه در آن زندگی می‌كنیم پیچیده‌تر می‌شود، نیاز به شناسایی و پرورش ذهن‌های خلاق و آفریننده بیشتر و شدیدتر می‌گردد.پژوهشگران مختلف برداشت‌های متفاوتی از خلاقیت داشته و بالطبع تعاریف متنوعی از آن ارائه كرده‌اند. وجود چنین اختلاف نظری در این زمینه، ناشی از ماهیت بسیار پیچیده و مركب كنش‌های مغزی است.به نظر بعضی از روان‌شناسان، خلاقیت تركیبی است از قدرت ابتكار، انعطاف‌‌پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی كه یادگیرنده را قادر می‌سازد خارج از نتایج تفكر نامعقول به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد كه حاصل آن، رضایت‌ شخصی و احتمالاً خشنودی دیگران خواهد بود. متداول‌ترین برداشت از خلاقیت را می‌توان با تولید یا خلق اثر نو و متفاوت ارزیابی كرد، اما باید به خاطر داشت كه هر خلاقیتی لزوماً منجر به تولید اثر قابل مشاهده نمی‌گردد. به عنوان مثال در عالم تخیل، كودك یا نوجوان چیز نو و متفاوتی را خلق می‌كند، اما آفرینش ذهنی او برای دیگران قابل مشاهده و بالطبع ارزیابی و قضاوت نیست.‌
فاطمه شیخ حسینی، دبیر متوسطه اول حضرت مریم(س) ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی