[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۵
  • دوره جدید

پرسشگری بخش مؤثر و مهم دروس ، روزنامه شیراز نوین

سوال پرسیدن به معلم امكان می‌دهد فهم و درك دانش‌آموز از درس را وارسی كند. اهمیت این عمل اساسی است؛ زیرا اطلاعات مورد نیاز برای تصمیمگیری درمورد لزوم یا عدم لزوم تدریس مجدد برخی از موضوعات و سطح تنظیم درس را در اختیار معلم قرار می‌دهد. پرسشگری به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد قبل از وارد شدن به موضوع بعدی، موضوع تدریس شده را تمرین كنند و بر آن مسلط شوند. توان پاسخگویی صحیح به سوالات، احساس تسلط را در دانش‌آموزان بالا می‌برد كه این نیز به نوبه خود بر عزت نفس آنها می‌افزاید و آمادگی آنها را برای یادگیری‌های بعدی بیشتر خواهد كرد.راه دیگری كه سوال‌ها، به ویژه سوال‌های سطح بالا، می‌توانند به یادگیری كمك كنند، شیوه‌ای است كه «داربست زدن» نامیده می‌شود. اصطلاح داربست زدن از پژوهش‌های لیو ویگوتسكی 1973، روانشناس روسی اقتباس شده است. وی عقیده داشت كه دانش‌آموزان از طریق تعامل با دیگران یاد می‌گیرند و یادگیری در حوزه‌ای اتفاق می‌افتد كه ویگوتسكی آن را محدوده تقریبی رشد نامید.
حوزه‌ای كه فراتر از توان خود دانش‌آموز برای یادگیری است، اما وی می‌تواند از طریق داربستی كه دیگران برایش فراهم می‌كنند، بیاموزد.
رویا نصیری اصل، هنرآموز هنر و اندیشه، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی