[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۶۸
  • دوره جدید

تعریف پرسشگری، روزنامه شیراز نوین

پرسشگری از جمله مهارت‌های مؤثری است که راه به پاسخ و یقین می‌برد و نهادینه کردن این رسم نکو، به معنای دستگیری مخاطبان برای رسیدن به سرمنزل مقصود در جاده تعلیم و تربیت است.
مدرسه به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی وظیفه خطیر کشف، رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را به‌عهده دارد. در این میان نقش مربیان و معلمان بسیار تعیین‌کننده است. کودکان قبل از ورود به مدرسه بسیار کنجکاو و جست‌وجوگر هستند و والدین و اطرافیان را آماج سوالات پی‌درپی خود در موضوعات مختلف قرار می‌دهند. با فرارسیدن دوران ورود به مدرسه یکی از مراحل حساس زندگی کودکان نیز شروع می‌شود. داشتن پرسش، به واقع مجهز کردن ایشان به چراغی است که با آن می‌توانند کوره‌راه‌های نادانستن را آسوده‌تر درنوردند. پرسش چراغی است در دست دانش‌آموزان برای عبور از کوچه‌های تاریک نادانی تا رسیدن به صبح روشن دانایی. این اعتبار تا بدان جا رسیده است که منزلت آدمیان را به پرسش‌هایی می‌دانند که در دل و دیده‌اش موج می‌زند، نه فقط پاسخ‌هایی که در ذهن دارد! بنابراین، این حکمت مشهور كه «علاج دانایی پرسش است»، جای بسی تأمل دارد. واژه «علاج» در حکمت فوق به معنای راه چاره است. بدین مفهوم که چاره دانایی، پرسش کردن است. بنابراین باید «پرسید» تا به کامروایی «دانستن» رسید.
جمیله فاخری، دبیر شاغل در دبیرستان امام علی(ع)، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی