[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مشارکت در صرفه‌جویی برق، روزنامه شیراز نوین

در سایه همکاری خوب مردم و مشارکت در طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی در سال‌ جاری، نتایج و دستاوردهای خوبی را در بخش خانگی شاهد بودیم، به طوری‌که تا دوم مرداد، ۲۵ میلیون قبض برای مشترکان خانگی صادر شد و از این تعداد ۹ میلیون قبض معادل ۳۵ درصد کل قبوض مشمول پاداش صرفه‌جویی برق شدند.
به گزارش ایسنا، اهمیت مدیریت مصرف برق خانگی و مصرف بهینه انرژی در این بخش بر کسی پوشیده نیست؛ اینکه ۴۳ درصد میزان مصرف برق در اوج بار تابستان مربوط به استفاده از سیستم‌های سرمایشی است، اهمیت توجه به افزایش بهره‌وری لوازم سرمایشی و متعاقب آن کاستن از میزان برق مصرفی این وسایل را برای جبران ناترازی‌ها، دوچندان می‌کند.
با چنین شرایطی و براساس اعتقاد صاحب‌نظران و کارشناسان، بخش اعظمی از میزان مصرف برق در اوج بار انرژی را سیستم‌های سرمایشی به ویژه کولرهای آبی و گازی به خود اختصاص می‌دهند و مدیریت مصرف در این حوزه علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار می‌تواند اثرات مثتبی را برای مدیریت ناترازی در فصل گرما داشته باشد.
نکته اینکه، سال گذشته اعمال روش مدیریت مصرف در بخش خانگی و اختصاص پاداش مصرف بهینه برای این بخش رشد تولید در صنایع بزرگ را رقم زد. در شش ماه نخست سال گذشته و در سایه مشارکت مطلوب مشترکان بخش خانگی، برای نخستین‌بار شاهد افزایش سهم مصرف بخش صنعت نسبت به بخش خانگی بودیم که معنای مشخص آن افزایش ظرفیت تولید و اشتغال کشور در سال ۱۴۰۱ بود.
با درنظرگرفتن این امر، بی‌تردید مدیریت مصرف بخش خانگی نقش مهم و انکارناپذیری را در جبران ناترازی برق کشور داشته و به همین ترتیب تأمین برق بخش صنایع وابستگی شدیدی به میزان مصرف برق در بخش خانگی دارد.
این گزارش حاکی است، خط قرمز وزارت نیرو خاموشی در بخش خانگی است و تابستان پارسال و امسال با وجود اوج‌گیری مصرف برق در کشور هیچ‌گونه خاموشی را شاهد نبودیم و در کنار آن دولت در تأمین برق صنایع موفق‌تر از گذشته ظاهر شد؛ به طوری‌که از ابتدای امسال تاکنون تأمین برق مورد نیاز صنایع ۱۲ تا ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته رشد یافت.
دربازه زمانی۱۳خرداد تا ۱۰تیرماه ۱۴۰۲(ژوئن۲۰۲۳) رشد تولید ایران در بخش فولاد به ۱۷.۴ درصد رسید و کشور با رکوردشکنی رشد تولید از دهمین فولادساز بزرگ دنیا در سال گذشته به رتبه ۷ فولادسازان بزرگ دنیا رسید.
در همین رابطه می‌توان گفت که علاوه بر تأثیر مثبت مصرفه بهینه برق در بخش خانگی بر عملکرد صنایع کشور، مقایسه اقدام‌های انجام‌شده برای رفع ناترازی موجود در صنعت برق کشور بیانگر انجام کارهای مفید و مؤثر در این‌باره است که اثرات مثبت خود را در زندگی مردم، کسب‌ و کار، تولید کشور، تجارت، بهداشت و درمان نشان داده است.
عدم هرگونه خلل به سطح رفاه مردم در سراسر کشور برای جبران ناترازی برق از جمله موارد مورد تأکید علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو است، اما رعایت برخی اصول ساده در استفاده از سیستم‌های سرمایشی نه تنها از رفاه حال هموطنان نمی‌کاهد، بلکه موجب دریافت پاداش صرفه‌جویی و در ادامه کاهش مبالغ قبوض برق و در مواردی صفر شدن هزینه قبض برق مشترکان می‌شود.
از  ۷۲ هزار و ۷۲۴ مگاوات رکورد مصرف برق در هفته گذشته(دوشنبه، ۲ مرداد)، بیش از ۳۲ هزار مگاوات مربوط به سیستم‌های سرمایشی بوده است؛ در چنین شرایطی مشترکان با انجام اقداماتی ساده اما مؤثر می‌توانند از پاداش ۲۰ برابری تعرفه مصرفی برق برخوردار شوند و آن هم قرار دادن سیستم‌های سرمایشی روی دمای آسایش است؛ البته راهکارهای ساده و مؤثر دیگری چون تغییر زمان استفاده از وسایل برقی مثل اتو، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و ماشین ظرفشویی در ساعت‌های غیرپیک نیز برای دریافت پاداش صرفه‌جویی وجود دارد.
براساس آمار هواشناسی، کشور در گرمترین هفته سال‌جاری قرار دارد و چهارشنبه، ۱۱ مرداد گرم‌ترین روز ۱۴۰۲ کشور بود به‌ طوری‌که بسیاری از شهرهای جنوب کشور دمای بالای ۵۰ درجه و تهران نیز دمای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند؛ همچنین حداکثر تقاضای مصرف برق کشور به مرز ۷۳ هزار مگاوات رسیده است.
همه این شرایط اهمیت مدیریت مصرف در بخش خانگی و نیز تعامل و همکاری دوطرفه بین هموطنان و نیز وزارت نیرو به‌عنوان یکی از ارکان دولت را برای مدیریت این شرایط و رفع ناترازی دوچندان می‌کند.
 اما طبق اعلام، همکاری خوب هموطنان در سال‌جاری و مشارکت در طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی نتایج و دستاوردهای خوبی را در بخش خانگی به همراه داشت، به طوری‌که تا دوم مردادماه سال‌جاری ۲۵ میلیون قبض برای مشترکان خانگی صادر شده و از این تعداد ۹ میلیون قبض معادل ۳۵ درصد کل قبوض مشمول پاداش صرفه‌جویی برق شده‌اند.
براساس این گزارش، متوسط رقم پاداش برای مناطق گرمسیری کشور۲۷۰ هزار تومان و برای مناطق عادی به ۷۵هزار تومان به ازای هر قبض می‌رسد و مشترکانی که پاداش صرفه‌جویی برق دریافت کردند، به طور متوسط ۲۱ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند.
اما بیشترین میزان پاداشی که به یکی از مشترکان خوش مصرف تعلق گرفت مبلغی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود که دلیل اصلی دریافت چنین پاداشی خاموش کردن کولرهای گازی اضافی در منزل وی بوده است.
همچنین در همین بازه زمانی و در پیک مصرف امسال نسبت به سال گذشته در استان خوزستان شاهد کاهش مصرف ۱۷۳ مگاواتی برق بودیم؛ به عبارت دیگر ۱.۹ درصد مصرف برق در این استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی