[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ویرانی محیط‌زیست با تفکر جزیره‌ای، روزنامه شیراز نوین

 مدیرکل حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نقش دستگاه قضایی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و محیط زیست بسیار مؤثر و کلیدی است. به گزارش شیراز نوین به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، سید حسین موسوی در نشست آموزشی تبیین قوانین و مقررات حفاظت از تالاب‌ها ویژه قضات افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از همفکری و هم‌افزایی قضات و مسئولان و مدیران دستگاه قضایی در این عرصه بهره‌مند بوده است. وی با اشاره به اینکه باید برای حفاظت پایدار از محیط زیست به یک نظر جامع برسیم و نظرات را هم جهت کنیم گفت: بدون تردید تفکر غیرمنسجم و جزیره‌ای نمی‌تواند ما را در حفاظت از محیط زیست یاری کند، هم‌افزایی دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های حقوقی و مسئول در این عرصه شرایط مطمئن و پایداری برای حفاظت بهتر از عرصه‌های طبیعی فراهم خواهد کرد.
مدیرکل حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست به برخی از مواد قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد: طبق قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست به عنوان وظیفه همگانی بر عهده مردم و دولت است. موسوی افزود: در این خصوص نقش دادستان‌ها به عنوان مدعی‌العموم دارای اهمیت ویژه است و مطابق قانون وظایف و اختیاراتی بر عهده آنها قرار داده شده است. مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز با تقدیر از مسئولان قضایی استان در حمایت از محیط زیست و همچنین صدور احکام قاطع قضایی در این استان اظهارکرد: دادستان‌ها به عنوان حافظ حقوق عامه تعقیب قانونی تخریب‌کنندگان محیط زیست را مدنظر داشته و از جایگاه مدعی‌العمومی که بر عهده دارند از این حق شهروندان صیانت می‌کنند. استان فارس در این حوزه در سال‌های مختلف شاهد صدور احکام جامع و قاطع بوده است.
عطا پورشیرزاد ادامه داد: در مواردی که حفاظت از محیط زیست ایجاب کند مسئولان قضایی و قضات و دادستان‌ها اقدام به صدور دستورات ویژه مانند تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع آلوده‌کننده می‌کنند تا با مجرمان محیط زیستی برخورد شود.
در ادامه این نشست تخصصی معاون قضایی دادگستری استان فارس و سرپرست دادگاه‌های تجدیدنظر با تقدیر از برگزارکنندگان این نشست، صدور احکام قضایی را زمینه‌ساز دقت بیشتر در حراست از انفال الهی و حفاظت از تالاب‌ها دانست و گفت: دستگاه قضایی در این عرصه مطابق قانون و با اختیاراتی که دارد بر ضابطان دادگستری نظارت کرده و تعلیمات لازم را در زمینه حفاظت از محیط زیست به آنها می‌دهد و بالاخص با ضابطان خاص مانند مأمورین سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و نهادهای غیردولتی در زمینه محیط زیست ارتباط دارد.
اکبری ادامه داد: قضات نقشی فراگیر در تصمیم‌گیری و اجرای قانون و حفظ تالاب‌ها دارند، پرونده‌های مختلفی رسیدگی می‌شود و باید قاطع برخورد کرد. ترحم در این حوزه ظلم به جامعه است. چیزی که باید دنبال شود مردمی‌سازی و همگانی‌سازی محیط زیست است. وی گفت: مردم بدون تردید به محیط زیست بها می‌دهند و آن را درک می‌کنند، مشارکت همه ذینفعان و جوامع محلی برای حفظ محیط زیست الزامی است. برخی اراضی کاربری لازم برای محیط زیست ندارند. حفظ محیط زیست به این است که از این اراضی هم استفاده کاربردی شود و مشکل جوامع محلی هم حل شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی