کلید خواب‌دیدن مغز هم کشف شد ، روزنامه شیراز نوین

آیا می‌توان خواب دیدن را با یک کلید روشن یا خاموش کرد؟ این امکان خیلی دور از ذهن نیست، محققان دانشگاه کالیفرنیا-برکلی می‌گویند که آنها ممکن است یک راه برای انجام این کار کشف کرده باشند.
پژوهشگرها دریافتند که با فعال کردن نرون‌های گابا در بصل‌النخاع، فوراً به مغز القا می‌شود که به خواب REM یا همان رویا دیدن برود. (آزمایش فازرویا دیدن در موش)
یانگ دن، استاد زیست شناسی سلولی و مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانش دریافتند که فعالیت نورون‌هایی خاص در یک منطقه مغز که بصل‌النخاع نامیده می‌شود، ناشی از حرکت سریع چشم در خواب (REM) موش در یک ماده نامیده می‌شود، در حالی که غیرفعال کردن سلول‌های عصبی موجب اختلال در توانایی ورود به خواب (REM ) می‌گردد.
تیم تحقیقاتی به تازگی تحقیقات خود را در مجله نیچر منتشر کرده‌اند.
REM مرحله‌ای از خواب پستانداران است که حدود ۲۵درصد از چرخه خواب ما را تشکیل می‌دهد، مرحله اول آن به طور معمول حدود ۷۰-۹۰دقیقه پس از به خواب رفتن اتفاق می افتد.
همچنین مشخص شده حرکات چشم سریع و به صورت تصادفی و با فلج عضلانی موقت همراه است، این مرحله از خواب در روند رویا دیدن دخالت دارد. محققان احتمال می‌دهند که عدم کنترل عضلانی که در طول خواب REM رخ می‌دهد، ما را از اقدام در رویاهایمان بازمی‌دارد.
دن و همکارانش برای درک بهتر تحقیقاتشان در تلاش بودند دریابند که آیا نورون‌های گابا بصل‌‌النخاع که در خواب REM فعال هستند، نقشی در ایجاد خواب REM ایفا می‌کنند یا نه.
سلول‌های عصبی گابا از ناحیه شکمی بصل‌النخاع واقع در بالای نخاع و منطقه خاصی از ساقه مغز و هیپوتالاموس خارج شده‌اند که این بخش مغز در آزادسازی هورمون‌ها و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن نقش دارند.
این تیم از تکنیکی به نام اپتوژنتیک روی موش‌ها که از آن مهندسی ژنتیک فقط برای بیان پروتئین نشان‌دار در نورون‌های گابا به کار می‌رود استفاده کرده است.
این روش اپتوژنتیک قرار دادن یک کانال یون حساس به نور در نورون‌های گابا با استفاده از یک ویروس است. زمانی کانل قرار داده شد، محققان گابا نورون‌ها در موش را توسط تحریک آنها با یک نور لیزری از طریق فیبر نوری در مغز فعال می کنند.
این تیم می‌توانست گابا نورو‌ن‌ها را با نور لیزری با افزودن یک پمپ یون بازدارنده در نورون‌ها غیرفعال کنند. این محققان فعالیت گابا نورون‌ها در بصل‌النخاع موش را در طی فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی با اپتوژنتیک رهگیری کردند. آنها همچنین ارزیابی کردند که چگونه تغییر نورون‌ها به حالت فعال یا غیرفعال برای کوتاه مدت بر خواب و بیداری موش تأثیر می‌گذارد.
این تیم دریافتند که فعال‌سازی گابا نورون‌ها در بصل‌النخاع موش‌های خواب در عرض چند ثانیه خواب REM را القا می‌کند، در حالی که غیرفعال شدن این نورون‌ها در هنگام خواب یا موجب کاهش توانایی آنها برای ورود به فاز REM خواب می‌گردد یا این فاز خواب به طور کامل متوقف می‌شود.
نیروی القایی خواب REM قوی است؛ بنابر آنکه در ۹۴درصد از آزمایش‌های ثبت شده موش‌های در عرض چند ثانیه پس از فعال‌سازی نورون‌ها وارد خواب REM شده‌اند. ما فکر می‌کنیم ممکن است یک گره حیاتی در شبکه نسبتاً کوچکی تصمیم می‌گیرد که آیا شما به خواب رویایی بروید یا نه.
در حالی که فعال‌سازی گابا نورون‌ها در موش‌هایی که بیدار بودند بیداری آنها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما اشتهای آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب شد آنها بیشتر بخورند. بنابر تحقیقات محققان در موش‌های معمولی، فعالیت نورون‌های گابا در زمان بیداری و همچنین در زمان خوردن و نظافت که دو فعالیت لذت‌بخش برای موش‌ها هستند بالاترین میزان است.
به این ترتیب، دن معتقد است گابا نورون‌ها در بصل‌النخاع اثر معکوس به سلول‌های عصبی تولید می‌کنند؛ از جمله سلول‌های عصبی دخیل در استرس، مانند نورون‌هاى نورادرنالین‌زا، نورون‌هایی که در منطقه از مغز که پل یا برجستگی حلقوی نامیده می‌شود قرار دارند.
سایر مردم نیز دریافتند که نورون‌هاى نورادرنالین‌زا وقتی فعال هستند که شما در حال دویدن یا خوردن یا آراستن و نظافت خود هستید. بنابراین به نظر می‌رسد زمانی که شما در آرامش هستید و از زندگی خود لذت می‌برید، نورون‌هاى دخیل در استرس خاموش و گابا نورون‌ها در بصل‌النخاع روشن هستند.
از آنجایی که این تحقیقات کمک به درک بهتر از مکانیسم‌های مغز در خواب و رؤیا کرد، محققان می‌گویند یافته‌های خود به این معنا است که آنها اکنون قادرند به کلید روشن و خاموش کردن رویا در آینده دست یابند که می‌تواند پیامدهای بالینی داشته باشد.