کشف قدیمی‌ترین نشانه‌های حیات در کره زمین، روزنامه شیراز نوین

دانشمندان دانمارکی مدعی‌اند بقایای قدیمی‌ترین موجودات زنده زمین را در یک صخره باستانی یافته‌اند.
میکروب‌های کشف شده حدود 3.7میلیارد سال عمر دارند و با استفاده از تکنیک جدید اسکن لیزری در «کمربند ایزوا گرینستون» (Isua Greenstone Belt) واقع در گرینلد شناسایی شدند.
این یافته‌ها می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی درباره چگونگی تکامل حیات روی کره زمین ارائه دهد و به شناسایی ردپاهای حیات در صخره‌های فضایی سیارات دیگر نیز کمک کند.
پیش از این مطالعه، تصور می‌شد قدیمی‌ترین نشانه‌های حیات در صخره‌های 3.48میلیارد ساله واقع در استرالیا باشد.
محققان دانشگاه کپنهاگ بر این باورند میکروب‌هایی که به تازگی کشف شده‌اند، در یک محیط دریایی زیسته‌اند؛ بنابراین قدیمی‌ترین بقایای زیستی باید در بستر یک اقیانوس باستانی بوده باشد.
تکنیک به کار برده شده برای یافتن این میکروب‌ها «میکروسکوپ نیروی اتمی» (AFM) خوانده می‌شود و شامل استفاده از یک سوزن لیزری جهت اسکن کردن صخره است. این تکنیک قادر به شناسایی ردیف اتم‌های منفرد است و با تغییر دادن طول موج نور لیزر، دانشمندان می‌توانند واکنش سطح صخره را مشاهده کنند. این واکنش به پیوندهای اتمی موجود در صخره در همان نقطه برخورد لیزر بستگی دارد.
تکنیک مزبور به تیم علمی کمک کرد مکان دقیق بلوک‌های سازنده حیات از جمله کربن، اکسیژن، نیتروژن و فسفات را در داخل صخره بیابند. آنها معتقدند این بلوک‌های سازنده حیات، بقایای میکروب‌ها و احتمالاً باکتری‌ها هستند.