[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ارتباط خس‌خس سینه با کمبود ویتامین K، روزنامه شیراز نوین

یک مطالعه جدید نشان داده است که سطوح پایین ویتامین K با مشکلات ریوی و خس‌خس سینه مرتبط است.
به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، یک مطالعه جدید نشان داده در افرادی که سطح ویتامین K در خونشان پایین است، احتمال کاهش عملکرد ریه و گزارش مشکلات ریوی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا خس‌خس سینه بیشتر است.
ویتامین K که در سبزیجات برگ‌دار، روغن‌های گیاهی و غلات یافت می‌شود، پروتئین‌های مورد نیاز برای لخته شدن خون و ساخت استخوان را تولید می‌کند. با این حال، آنچه مشخص نیست، نقش ویتامین K در سلامت ریه است.
اکنون یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران بیمارستان دانشگاهی کپنهاگ و دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، رابطه بین سطح ویتامین K و عملکرد ریه را بررسی کرده است.
تورکیل یسپرسن (Torkil Jespersen) نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ما قبلاً می‌دانستیم که ویتامین K نقش مهمی در خون دارد و تحقیقات نشان می‌دهد که در سلامت قلب و استخوان نیز مهم است، اما تحقیقات بسیار کمی در مورد ارتباط ویتامین K با ریه‌ها انجام شده است.
وی افزود: طبق اطلاعات ما، این اولین مطالعه در مورد ویتامین K و عملکرد ریه در یک جمعیت عمومی بزرگ است. نتایج ما نشان می‌دهد که ویتامین K می‌تواند در حفظ سلامت ریه‌های ما نقش داشته باشد.
پژوهشگران ۴۰۹۲ نفر از ۲۴ تا ۷۷ سال را برای مطالعه خود انتخاب کردند. شرکت‌کنندگان آزمایش عملکرد ریه به نام اسپیرومتری را انجام دادند که شامل اندازه‌گیری مقدار هوایی است که فرد می‌تواند در یک ثانیه استنشاق کند (FEV۱) و حجم کل هوایی که می‌تواند پس از عمیق‌ترین نفس ممکن (ظرفیت حیاتی اجباری یا FVC) به زور بازدم کند.
همچنین از آنها نمونه خون گرفته شد و پرسش‌نامه‌های مربوط به سلامت و سبک زندگی را تکمیل کردند. آزمایش خون شامل نشانگر کمبود ویتامین K موسوم به dp-ucMGP بود.
پژوهشگران دریافتند که به ‌طور متوسط، شرکت‌کنندگانی با سطوح بالای پلاسمای dp-ucMGP که نشان‌دهنده سطوح پایین ویتامین K است، FEV۱ و FVC کمتری داشتند. همچنین احتمال بیشتری داشت که بگویند از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، آسم یا خس‌خس سینه رنج می‌برند.
یسپرسن گفت: یافته‌های ما به خودی خود توصیه‌های فعلی برای دریافت ویتامین K را تغییر نمی‌دهند، اما نشان می‌دهند که ما به تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا برخی از افراد، مانند افرادی که بیماری ریه دارند، می‌توانند از مکمل‌های ویتامین K بهره ببرند یا خیر، نیاز داریم.
پژوهشگران در حال حاضر در حال انجام یک کارآزمایی بالینی هستند که مکمل‌های ویتامین K را با دارونما مقایسه می‌کنند تا اثرات این ویتامین بر سلامت قلب و عروق، متابولیک و استخوان را ارزیابی کنند.
بر اساس مطالعه فعلی، آنها قصد دارند آنالیز عملکرد ریه را در این کارآزمایی لحاظ کنند.
این مطالعه در مجله ERJ Open Research منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی