[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جامعه هنوز نیازهای این بچه‌ها را نمی‌شناسد، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
نیازهای اقلیت‌های مختلف در جامعه ما تا چه میزان دیده و به آنها توجه شده است؟ به خصوص قشر معلول و آسیب‌دیده که بی هیچ گناهی دچار عارضه‌ای غیرقابل جبران شده‌اند و بدون کمک دیگران، نمی‌توانند نزدیک به مردم عادی زندگی کنند. اینجاست که نقش مسئولان شهر و استان و کشور، پررنگ می‌شود. هر قدر که برای رفاه حال این قشر، فکر و کار شود، در عین اینکه انجام وظیفه است، دارای اجر دنیوی و اخروی هم خواهد بود.
اخیراً مسابقاتی به میزبانی شیراز برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده ذهنی و سندروم داون برگزار شد؛ در این مسابقات که طی حدود 10 روز و با حضور بیش از 800 شرکت‌کننده به انجام رسید، این دانش‌آموزان خاص در شش رشته و در هر دو بخش دختران و پسران به رقابت پرداختند.
مسئول آموزش‌وپرورش استثنایی فارس، از نحوه برگزاری و میزان تحقق اهداف ابراز رضایت می‌کند و در عین حال، نیازهای این قشر را فراتر از این می‌داند.
خلیل عابدی در گفت‌و‌گو با شیرازنوین اظهار داشت: مسئله‌ای که ما در این رقابت‌ها دنبال می‌کردیم این بود که براساس سند تحول بنیادی، هدفی فراتر از بازی و سرگرمی داشته باشیم. در تربیت بدنی این دانش‌آموزان، بحث سلامت زیستی و بدنی در اولویت قرار دارد و مهم‌ترین هدف ماست.
وی گفت: در بحث توانبخشی، به وسیله حرکات اصلاحی بچه‌ها را آموزش می‌دهیم و بحث درمان آنها را هم به طور مداوم دنبال می‌کنیم. در بخش اجتماعی هم هدفمان این بوده که با آوردن بچه‌ها به اجتماع، موانع ورود آنها را به جامعه برطرف کنیم؛ سعی کنیم شناخت اندکی که جامعه از این بچه‌ها دارد را افزایش بدهیم.
این مسئول دانش‌آموزی فارس در ادامه توضیح داد: ما مجبور بودیم که برای برگزاری این مسابقات از همکارانمان در مدارس عادی هم کمک بگیریم؛ این عزیزان وقتی رفتارهای این دانش‌آموزان را می‌دیدند، برایشان تعجبآور و غیرمنتظره بود. این نشان می‌دهد که هنوز این بچه‌ها شناخته‌شده نیستند و در جامعه، حقشان داده نشده است؛ هنوز آن‌طور که باید و شاید به این‌ها شخصیت نمی‌دهیم. ما این اهداف را در کنار مسابقات دنبال می‌کردیم و در شهرگردی‌هایی که بچه‌ها را برده بودیم، مردم می‌آمدند با آنها عکس می‌گرفتند و تا حدودی شناخت بیشتری پیدا کردند.
عابدی افزود: ما دوست نداریم این بچه‌ها در جزیره‌های جدا افتاده زندگی کنند؛ می‌خواهیم به اجتماع بیایند و در ساحت‌های دیگر هم حضور پیدا کنند. 
رسانه‌ها هم کمک کردند که بتوانیم بیشتر این بچه‌ها را به جامعه بشناسانیم. 
با ادامه این روند می‌توانیم امیدوار باشیم که فرهنگ جامعه در این خصوص تغییر کند.
مسئول آموزش‌وپرورش استثنایی فارس ادامه داد: در کشورهای پیشرفته که نظام آموزشی مناسبی دارند، آموزش‌وپرورش برای این بچه‌ها رایگان است. همچنین استفاده رایگان از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز پیش‌بینی شده است. در کشور ما هم این قانون وضع شده که شرایطی برای این بچه‌ها به وجود بیاید تا از این امکانات استفاده کنند؛ ما داریم رایزنی می‌کنیم که این اتفاق بیفتد و با این نوع تورنمنت‌ها و مسابقات، به نظر می‌آید که سریع‌تر بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که مدیریت کلان شهر و استان در قبال این بچه‌ها چه کاری می‌تواند انجام دهد، گفت: در درجه اول، می‌خواهیم که در اذهان جامعه اتفاقاتی رخ دهد که آماده پذیرش این دانش‌آموزان شود. در وهله دوم، می‌خواهیم که مسئولان در ساخت‌وساز فضاهای شهری، مناسب‌سازی‌های لازم را برای استفاده هر چه بهتر دانش‌آموزان انجام دهند.، اما زمانی که منِ طراح این شهر، با این بچه‌ها آشنا نباشم، مسلماً ساختمانی که طراحی می‌کنم مناسب افراد معلول و آسیب‌دیده نیست. این باعث می‌شود که این قشر، بیشتر در ناتوانی‌های خود مستأصل شوند. ما از جامعه می‌خواهیم که بیش از پیش به این بحث مناسب‌سازی بپردازند و آن را دنبال کنند. خلیل عابدی در پایان تأکید کرد: باید از رسانه‌های استان تشکر کنم که برای شناخت این بچه‌ها قدم خوبی برداشتند و در طول مسابقات، همراه ما بودند. من به نمایندگی از این بچه‌ها، از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم حضور فعال شما در برنامه‌های مدارس استثنایی، تداوم داشته باشد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی