[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تلاش در جبهه عدالت مالیاتی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با ارائه آمار و ارقامی بر این موضوع تأکید می‌کند که تلاش برای تحقق عدالت مالیاتی در حال رشد و تعالی است.
حمیدرضا محمدابراهیمی صبح سه شنبه 24 مردادماه با تبریک فرارسیدن هفته خبرنگار و با عرض تسلیت به مناسبت حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: بخش عمده ای از فعالان اقتصادی در راستای تبصره 100 قانون مالیات‌های مستقیم تکالیف خود را با پرداخت مالیات 1401 به جا آوردند.
وی با ارائه توضیحاتی در این رابطه گفت: در حوزه تکلیف مالیاتی تا مبلغ یکصدمیلیون ریال، مالیات بیش از 130هزار نفر از فعالان اقتصادی صفر محاسبه شده که این رقم معادل 47درصد از فعالان اقتصادی را در سال 1401 تشکیل می‌دهد.
او با اعلام این خبر که بیش از 86 درصد از فعالان اقتصادی صرفاً مبالغی معادل 362میلیون مالیات پرداخت گرده اند، بیان داشت: 13 درصد از مؤدیان مالیاتی مبلغی معادل 947میلیارد تومان از مجموع 1300 میلیارد تومان مالیات را پرداخت کرده‌اند که درصدی معادل 72 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.
محمدابراهیمی از عزم راسخ برای احصای مالیات‌های واقعی خبر داد و افزود: بر اساس آمار و ارقام مشخص می‌شود که در مباحث محدودی با افزایش مالیات مواجه هستیم و 13 درصدی که از آنها یاد شد، مؤدیانی هستند که اطلاعات مالی در سامانه مالیاتی تکمیل‌تر شده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با اشاره به این موضوع که در سال 1400 مبلغ مالیات بیش از 500میلیون تومان وجود نداشت، بیان داشت: در سال گذشته 2 نفر از مؤدیان مالیاتی در این حوزه مشمول شناخته شدند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش افزود: سازمان امور مالیاتی روند پیشبرد امور را تغییر داده و تمرکز بر اقشاری از فعالان اقتصادی دارد که منافع بیشتری داشته و از مکانات عمومی بهره مضاعفی می‌برند.
محمدابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری از مؤدیان مالیاتی افراد معتقد، دین‌دار و مسئولیت‌پذیری هستند اما از این موضوع آگاهی مطلوبی ندارند که پرداخت مالیات‌های مستقیم هزینه نیست و نباید با افزایش قیمت کالا، مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار دهند. بلکه مالیات‌های مستقیم در حقیقت پرداخت هزینه‌های امکانات اجتماعی است.
وی با اشاره به این موضوع که در مبحث اظهارنامه‌های مالیاتی 1401، شاهد رشد بسزایی در ابراز مالیاتی بوده ایم، بیان داشت: در سال 1400، مبلغی معادل 170میلیارد تومان از 80هزار فعال اقتصادی ابراز مالیاتی داشتیم و در سال 1401 این رقم نزدیک به یکصدهزار مؤدی مالیاتی با رقم اظهاری 570میلیارد تومان رسیده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون در حوزه فرار مالیاتی 70هزار میلیارد تومان منبع درآمدی کشف شده که روند مالیات‌ستانی آن در حال انجام است.
او از رسیدگی ویژه دستگاه‌ها مالیاتی به پرونده اقتصادی واسطه‌ها خبر داد و افزود: اطلاعاتی از دلالان گوشت قرمز اخذ شد که مبلغی معادل 70میلیارد تومان مطالبه مالیاتی در این حوزه صادر شده است. همچنین برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه استان فارس به فعالان اقتصادی ارائه خدمات می‌کنند که شش مورد از آنها در مسیر اعمال ماده 181 قرار گرفت و منتج به 290میلیارد تومان محاسبه مالیاتی گردید. بخشی از منابع اطلاعاتی شرکت‌های مجری ساختمان مورد تفحص قرار گرفت و بر اساس آن اوراق مطالبه 100میلیارد تومانی برای آنها برگ تشخیص صادر شده و جمع همه این موارد تا به حال به 500میلیارد تومان رسیده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با بیان اینکه تعداد 1592 پزشک متخصص در استان داریم که 934 نفر اظهارنامه مالیاتی تسلیم کرده‌اند، عنوان کرد: بیشترین مالیات ابراز و قطعی شده که در روند پرداخت قرار دارد مربوط به پزشکان متخصص است که رقم آن به 150میلیارد تومان می‌رسد.
محمدابراهیمی در بخش پایانی سخنانش گفت: در حوزه مالیات‌ستانی از اتباع بیگانه نیز آن دسته از فعالانی که از دستگاه‌های پوز و سیستم‌های بانکی استفاده می‌کنند، مشمول مالیات می‌گردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی