[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گرانی تقاضای خرید را کاهش می‌دهد، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ، پرنده و ماهی و گوشت قرمز فروشان شیراز گفت: فروشندگان مرغ و گوشت از افزایش قیمت‌ها منتفع نمی‌شوند؛ زیرا افزایش قیمت موجب کاهش تقاضا می‌شود و تأمین نهاده‌ها در این میان نقش مؤثری دارد.
بسیاری از مواد غذایی طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت بوده که در این میان کاهش خرید و فروش آن اقلام را در پی داشته است؛ گوشت و مرغ نیز شاهد افزایش قیمت قابل توجهی بوده که باعث شده مشتریان مصرف این دسته از مواد غذایی کم و کمتر شود. گوشت گوسفندی که حالا تجربه هر کیلو حدود 500هزار تومان را تجربه می‌کند؛ به کالایی تبدیل شده که برخی از خانوارها در ماه یک بار هم نتوانند یک کیلو از آن را خریداری و مصرف کنند.
مرغ نیز همین روند را دارد و قیمت هر کیلو از آن از هرکیلو 100هزار تومن هم گذشته و قیمت سینه بدون استخوان نیز از حدود 180 تا 200هزار تومان در حال عرضه است.
این در حالی است که با یک حقوق کارمندی و یک خانواده سه تا چهار نفری واقعاً گنجاندن گوشت و مرغ در رژیم غذایی و سفره خانوارها به کاری دشوار و گاه غیرممکن تبدیل شده است.
در این میان، علی‌رغم اینکه تصور می‌شود افزایش قیمت کالاها برای فعالان و صنوف آن بخش سود در پی دارد، به این شکل نیست و این افراد هم متضرر می‌شوند و مشتریانشان کمتر و کمتر می‌شود.
برای بررسی مشکلات و علل افزایش این قیمت‌ها به سراغ رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، پرنده و ماهی و گوشت قرمز فروشان شیراز رفته ایم. محمد نجفی در گفت‌وگو با شیرازنوین، با اشاره به اینکه عوامل متعددی در افزایش قیمت مرغ دخیل بوده است، می‌گوید: افزایش قیمت نهاده‌ها، جوجه، آب، برق، گاز، دستمزد کارگر، هزینه حمل و نقل، افزایش مالیات و... همگی در این میان مؤثر هستند.
رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ، پرنده و ماهی و گوشت قرمز فروشان ادامه می‌دهد: در کنار تمام این موارد، سوء مدیریت جوجه‌ریزی حائز اهمیت ویژه است؛ وقتی زمان جوجه‌ریزی منظم نباشد، شاهد کمبود مرغ در بازار و افزایش قیمت خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت‌ها موجب کاهش توان خرید مردم می‌شود، اظهار می‌کند: قیمت‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته که بسیاری قدرت خرید مرغ را ندارند و خرید گوشت گوسفند و گوساله هم کاهش چشمگیری یافته است.
نجفی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی ادامه می‌دهد: نرخ بالای این نهاده‌ها در کنار هزینه بالای سایر موارد همچون حمل و نقل، دستمزد کارگر، اجاره دامداری و... موجب می‌شود تا پرورش دام برای پرورش دهنده به‌صرفه نباشد و کاهش تولید در این بخش را در پی داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: پیش از این هر زمان دچار کمبود گوشت گوساله بودیم، گوشت گوساله به صورت منجمد وارد می‌شد، اما اخیراً گوشت منجمد جایگزین نشده و همین امر نیز در افزایش قیمت اثرگذار است؛ البته اگر بخواهند با همین قیمت کنونی ارز، گوشت وارد کنند، قیمت بسیار گران تمام می‌شود.
نجفی همچنین به این نکته اشاره کرد که عدم واردات گوشت منجمد البته با هدف حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود، اما در این میان، مصرف‌کننده هم باید دیده شود.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوشت و مرغ موجب سود فروشندگان نمی‌شود هم می‌گوید: فروش مرغ و به ویژه گوشت کاهش زیادی داشته و امیدواریم مسئولان در این خصوص چاره مؤثری بیندیشند. صنف ما 5 درصد هم نمی‌تواند روی قیمت مرغ بکشد و مغازه‌ای که روزانه 10 گوسفند می‌فروخت، امروز در بهترین حالت ممکن یک گوسفند هم نمی‌تواند بفروشد.
نجفی ادامه می‌دهد: سال گذشته همین کاهش فروش واحدهای صنفی ما موجب شد تا 25 مرغ پروانه مغازه خود را ابطال کنند؛ مبحث گوشت نیز بسیار تخصصی است و نسل به نسل جلو آمده و فعالان این صنف روی شغلشان تعصب دارند و برای همین درخواست ابطال پروانه در گوشت‌فروشان را کمتر داشته‌ایم، اما اگر به همین منوال جلو برویم، آنها نیز چاره‌ای نخواهند داشت.
وی فروشگاه‌های بزرگ را رقیب مرغ‌فروشان و گوشت‌فروشان می‌داند و بیان می‌کند: این فروشگاه‌ها که صدها قلم جنس عرضه می‌کنند، برایشان مهم نیست که روی 2 قلمی مانند گوشت مرغ و گوشت گوسفند و گوساله سود نکنند و با همان قیمت خرید آن را بفروشند که موجب می‌شود صنف مرغ و گوشت‌فروش 
آسیب ببیند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی