[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ارائه خدمات تخصصی کتاب به جامعه عشایر فارس ، روزنامه شیراز نوین

به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، تفاهم‌نامه همکاری در حوزه توسعه خدمات کتاب‌خوانی به جامعه عشایری میان کتابخانه‌های عمومی، اداره کل عشایر و آموزش و پرورش عشایری استان فارس منعقد شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، در نشستی به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس که با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، عبدالحمید کریمی مدیرکل امور عشایر استان فارس و میثم رضازاده، مدیر اداره آموزش و پرورش عشایر فارس و با موضوع بررسی برنامه‌های همکاری در زمینه ترویج و توسعه زیرساخت‌های کتاب‌خوانی در میان عشایر برگزار شد، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای برای ارائه خدمات تخصصی کتاب وکتاب‌خوانی به جامعه عشایر فارس به امضا رسید. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در نشست امضای تفاهم‌نامه با اشاره به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه عشایر و مناطق کم‌برخوردار روستایی عنوان کرد: در سال‌های گذشته اقدامات ارزشمندی در حوزه ایجاد زیرساخت کتابخانه‌ای در مناطق عشایر به همت کتابخانه‌ها صورت گرفته، اما مهم‌ترین نکته در این مسیر استمرار برنامه‌ها برای عشایر است. محمدحسین فیروزی، بهترین نوع ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مناطق عشایر را ایجاد کتابخانه‌های سیار برشمرد و گفت: از اداره کل امور عشایر و اداره آموزش و پرورش عشایری انتظار داریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، در راستای ایجاد کتابخانه سیار در مناطق عشایری همکاری کنند تا بتوانیم کتابخانه‌های سیار را در استان گسترش دهیم. این تفاهم‌نامه می‌تواند مبنایی باشد تا در این حوزه گام‌های بیشتری برداریم. وی اضافه کرد: با حمایت‌های استاندار فارس ایجاد کتابخانه‌های سیار در استان قوت گرفته است. در حال حاضر سه کتابخانه سیار در استان فعال است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال دو کتابخانه دیگر نیز به مجموعه اضافه شود.
فیروزی همچنین از راه‌اندازی طرح سفیر کتاب در استان یاد کرد و گفت: پیش از این طرح سفیر کتاب ویژه عشایر برگزار شد و معلمان به عنوان سفیر، کتاب‌ها را به مناطق عشایری و مدارس شبانه‌روزی می‌بردند که این طرح با استقبال مواجه شد. در حال حاضر طرح اردوی فرهنگی برای ارائه خدمات کتاب‌خوانی به مناطق عشایری برنامه‌ریزی شده که به زودی اولین نشست آن در منطقه عشایرنشین آباده برگزار خواهد شد. مدیرکل امور عشایر استان فارس نیز در این نشست بر ضرورت توسعه کتاب‌خوانی در جامعه عشایری تأکید کرد و گفت: از تمامی ظرفیت‌ها همچون مدارس عشایری و تشکل‌های مردمی در راستای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی در مناطق عشایری استفاده خواهیم کرد. عبدالحمید کریمی با بیان اینکه توسعه فرهنگی و کتاب‌خوانی در میان عشایر مغفول مانده است، گفت: عشایر، جامعه‌ای مولد اما محروم است؛ لازم است در حوزه فرهنگی عشایر تحولی ایجاد شود.
مدیر اداره آموزش و پرورش عشایر فارس نیز در این نشست عنوان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه سبب ایجاد تمهیدات و امکانات بهتر در حوزه فرهنگ و کتاب‌خوانی در میان عشایر می‌شود و در قالب آن می‌توان خدمات بهتری را به جامعه عشایر ارائه داد. میثم رضازاده با اشاره به اینکه دانش‌آموزان عشایر، بزرگ‌ترین جامعه هدف این تفاهم‌نامه هستند، گفت: مدارس ابتدایی به صورت متغیر و در مناطق‌های عشایر و مدارس دبیرستان به صورت شبانه‌روزی است و باید برای دسترسی هر دو گروه از دانش‌آموزان به کتاب برنامه‌ریزی شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی