[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

فناوری جدید ناسا برای تحقق رؤیای خودروهای پرنده، روزنامه شیراز نوین

شرکت «Applied eVTOL Concepts» از طرح جدید خود برای خودروهای پرنده خبر داده است که می‌تواند گامی به سوی تحقق یافتن رویای استفاده گسترده از آنها باشد.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از اسپیس، خودروهای پرنده در نهایت قرار است در افق‌ها ظاهر شوند. هر کسی که فیلم‌ «بلید رانر»(Blade Runner) یا انیمیشن «جتسون‌ها»(The Jetsons) را دیده باشد، می‌داند که نمی‌توان آینده را بدون خودروهای پرنده تصور کرد. این وسایل نقلیه شخصی پرنده همیشه یک گام جلوتر از زمان حال هستند. اکنون، یکی از شرکت‌ها می‌گوید که کلید واقعی ساختن این خودروهای پرنده فوق‌العاده را در دست دارد که سیستم محرکه تأیید شده آن متعلق به ناساست.
این شرکت موسوم به «Applied eVTOL Concepts» اخیراً طرح خود را برای یک وسیله نقلیه صعود و فرود عمودی موسوم به «Epiphany Transporter» ارائه کرد که به گفته شرکت، می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۵۸ کیلومتر در ساعت برسد اما کمتر از ۵۵ دسیبل سر و صدا را در ارتفاع ۱۵ متری تولید ‌کند.
به نظر می‌رسد این راز مربوط به رانشگرهایی است که در امتداد کناره‌ها و عقب Epiphany Transporter قرار گرفته‌اند. پژوهشگران «مرکز تحقیقات ایمز» ناسا در سال ۲۰۰۲ دریافتند که این رانشگرها مقدار قابل‌توجهی نیروی رانش تولید می‌کنند که نیروی مورد نیاز موتورهای جت و بالگردها را تامین می‌کنند.
طراحی رانشگرها، مزیت محافظت از تیغه‌های چرخان درون آنها نیز به همراه دارد که نیروی رانش را ایجاد می‌کنند. «راب بولاگا»(Rob Bulaga) مهندس پروژه Epiphany Transporter در شرکت Applied eVTOL Concepts، یکی از نویسندگان مقاله اصلی بود. این طرح طی دو دهه از زمانی که اولین بار در مرکز تحقیقات ایمز آزمایش شد، اصلاح شده و «مایکل موشیر»(Michael Moshier) مؤسس مفاهیم کاربردی وسیله نقلیه برخاست و فرود عمود معتقد است که آنها از زمان اثبات اولیه طرح مفهومی در تونل باد ناسا، این فناوری را به طور قابل‌توجهی توسعه داده‌اند.
موشیر که مدیرعامل و طراح اصلی این شرکت است، در بیانیه‌ای گفت: ما دلایل زیادی داریم که به توانایی رانشگرهای اختصاصی و اثبات‌شده و طراحی وسیله نقلیه پیشرفته خود به همان صورتی که انتظار می رود، باور داشته باشیم.
این وسیله نقلیه برای جا دادن به دو مسافر و چمدان آنها طراحی شده است. شرکت سازنده می‌گوید که Epiphany Transporter به اندازه یک تسلا مدل S است و می‌تواند در گاراژ معمولی خودروی شما جا بگیرد.
تنها به این دلیل که رانشگر در یک تونل باد موفق بود، به این معنی نیست که ما در حال حاضر خودروهای پرنده خواهیم داشت. بسیاری از شرکت‌ها در طول سال‌ها آمده‌اند و رفته‌اند و مطمئناً تعدادی از مهندسان ناسا نیز در ترکیب آنها حضور داشته‌اند. با وجود این، کار کردن براساس یک طرح اثبات‌شده به‌عنوان مفهوم پایه، همیشه یک عمل مهندسی درست است؛ بنابراین، شاید در نهایت به واقعیت بپیوندد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی