[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تعالی اجتماعی از گذرگاه فرهنگی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
اختتامیه اولین همایش تبیین سیاست‌های فرهنگ شهروندی به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردرای شیراز برگزار شد. این مراسم با حضور ریئس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، قائم‌مقام شهردار شیراز، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، معاون استاندار فارس و جمعی دیگر از مقامات مسئول در تالار همایش‌های شهر برگزار شد.
 افزایش 10 برابری بودجه فرهنگی شهرداری
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این همایش اظهار کرد: مهم‌ترین مأموریت مدیریت شهری، مدیریت فرهنگ است و مهم‌ترین بخش این مدیریت تربیت شهروند تراز و موفق است.
سیدابراهیم حسینی اضافه کرد: فرهنگ دو بعد شخصی و جمعی دارد و مهم‌ترین مأموریت ما این است که انسان‌ها را از بعد شخصی و جمعی بسازیم. فرهنگ شهروندی مهم‌ترین بخش فرهنگ است و تأثیر خود را بر همه بخش‌ها خواهد گذاشت. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه عنصر محوری فرهنگ شهروندی سبک زندگی است، تأکید کرد: زیبایی‌های شهر، نمادهای شهری و رعایت قانون و مواظبت از حقوق دیگران، همه بخش‌هایی از فرهنگ شهروندی است؛ بنابراین همه باید دست به دست یکدیگر بدهیم و سبک زندگی را که بخش مهم فرهنگ شهروندی است، در اولویت اول قرار دهیم. حسینی با بیان اینکه بودجه شهرداری شیراز در دو سال گذشته چهار برابر شده است، تصریح کرد: در بخش فرهنگ بودجه ۱۰ برابر شده است و این بخش مهم نیاز به یک برنامه و مشارکت همگانی دارد که علاوه بر حضور تمام دستگاه‌های اجرایی باید مردم هم پای کار باشند.
 هدف ارتقای فرهنگ شهروندی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این مراسم اظهار کرد: با برگزاری چنین همایش‌هایی می‌توان اقدامات اثرگذاری را در حوزه فرهنگ شهروندی شاهد بود. شهرداری شیراز باید یک سازمان برای موضوعات شهروندی به عنوان یک اتاق فکر در راستای انجام اقدامات جدید طراحی و ایجاد کند. محمدرضا رضایی‌ کوچی ادامه داد: آموزش و آگاهی شهروندی یکی از مباحثی است که می‌تواند ساکنان شهر را به یک شهروند مشارکت‌پذیر تبدیل کند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه روزانه هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله هزینه می‌شود، تأکید کرد: اگر این میزان هزینه‌کرد در حوزه فرهنگ‌سازی صرف شود، علاوه بر کاهش هزینه، تولید زباله کمتری را شاهد خواهیم بود.
 آغازبه‌کار دبیرخانه فرهنگ شهروندی
در ادامه این مراسم، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اعلام آغاز به کار دبیرخانه فرهنگ شهروندی گفت: در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های مدیریتی و خدمات‌رسان، پیوست برنامه‌های فرهنگ شهروندی را تدوین کنیم. محمدعلی چوبینی اظهار کرد: این همایش طی دو روز شنبه و یکشنبه، در ۱۷ حوزه تخصصی در قالب برپایی کارگاه‌های مختلف در هر حوزه برگزار شد. وی افزود: در حوزه فرهنگ شهروندی دنبال یک شهروند تراز اسلامی هستیم، شهروندی که برای هم‌زیستی مؤمنانه در کنار دیگر شهروندان آماده می‌شود؛ بنابراین این موضوع نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است. معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در اجرای برنامه‌های فرهنگی وجود دارد، نداشتن سناریو و یک ریل‌گذاری دقیق است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در زمینه مباحث فرهنگی در بخش‌های متعدد اقدامات زیادی انجام می‌شود، اما بسط دادن به این اقدامات و تعریف پیوست‌های مناسب برای یک کار فرهنگی دقیق، نیازمند همدلی و همگرایی است. چوبینی ادامه داد: این همایش در راستای ایجاد این همدلی شکل گرفت و به دنبال آن دبیرخانه فرهنگ شهروندی کار خود را آغاز کرد تا با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های مدیریتی و خدمات‌رسان در این حوزه مرتبط، پیوست برنامه‌های مختلف تدوین شود.
 ریل‌گذاری برای تولید محتوای فرهنگی
وی تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف یک برنامه هوشمند و هدفمند به لحاظ محتوایی وجود دارد. اقدامات لازم در این زمینه از سوی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز آغاز شده و ریل‌گذاری خوبی شکل گرفته است. معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: در حوزه ایده‌پردازی باید با ایجاد اقدامات نوین و متفاوت، مسائل را کشف کرد. با گذشت دو روز از برگزاری این همایش، بیش از ۳۰۰ مسئله در حوزه‌های مختلف مطرح شد که نیاز است نظام مسائل این حوزه استخراج و روی آن‌ها کار شود. چوبینی به یکی دیگر از مشکلات موجود در اجرای برنامه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اجرای بسیاری از برنامه‌ها در حوزه‌های بین‌بخشی است، اگر بخش‌ها نتوانند با یکدیگر همراه شوند و فهم مشترکی نسبت به موضوع وجود نداشته باشد، دچار مشکل خواهیم شد. وی مردم شهر شیراز را مردمانی متدین، مؤمن و بافرهنگ و بزرگ‌ترین سرمایه کلان‌شهر شیراز دانست و تأکید کرد: این ادعا را داریم که با وجود تمدن غنی مردم با فرهنگ شیراز می‌توان حکومت جهانی تشکیل داد و در تمام دنیا شیراز را به دلیل مردمان خوب، تاریخ و پیشینه آن دوست دارند. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به پیشرو بودن مردم شیراز در اتفاقات خوب و اقدامات بزرگ تصریح کرد: نمونه بارز این موضوع در حادثه سیل سال ۹۸ و یا حادثه ناگوار حمله به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) مشهود است که چگونه مردم در کنار یکدیگر ایستادند.
 سخاوتمندی شهرداری شیراز در افزایش بودجه
در ادامه آرش فرج‌زاده، قائم‌مقام شهردار شیراز اظهار کرد: طی دو سال گذشته شورای اسلامی شهر شیراز سخاوتمندانه و با تغییرات اقتصادی کشور، بودجه شهر و شهرداری شیراز را دو برابر کرد. وی ادامه داد: شهرداری نمی‌تواند در حوزه فرهنگی به تنهایی فعالیت داشته باشد؛ چراکه از مجموع ۱۳هزار نفر از کارکنان شهرداری شیراز که در حوزه‌های خدماتی مشغول به کار هستند، شاید هریک بتوانند به عنوان یک سفیر عمل کنند، اما آنچه ضرورت دارد، حضور شهروندان در این عرصه است. قائم‌مقام شهردار شیراز تأکید کرد: اگر بتوانیم در چارچوب ارتقای فرهنگ شهروندی گام برداریم، اثرگذاری بسیار خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.
 رونمایی از آثار اهالی فرهنگ و ادب
در آیین اختتامیه نخستین همایش تبیین سیاست‌های فرهنگ شهروندی شیراز، کتاب کیفیت مسکن و سلامت روان ساکنان با حضور طاهره نصر و عبدالرسول امیری دو نویسنده این کتاب رونمایی شد. همچنین از پنج پوستر رویداد مدرسه شهرآموز ویژه مدارس شهر شیراز، پوستر شهر خنده با موضوع طنز فرهنگ شهروندی، پوستر فراخوان عضویت دبیرخانه دائمی فرهنگ شهروندی کلان شهر شیراز ویژه نهادهای دولتی، مراکز تابعه شهرداری، انجمن‌ها و مؤسسات مختلف آموزشی و فعالان عرصه فرهنگ شهری، پوستر استاروند فراخوان ملی نخستین استارت‌آپ فرهنگ شهروندی با موضوعات پسماندهای شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، ایمنی و آتش‌نشانی، فضای سبز شهری، پرداخت عوارض و توسعه فرهنگ شهروندی رونمایی شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی