[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

معلولان در گذر ناایمن ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com


مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی فارس گفت: باید معلولان را به حساب آوریم و به این مهم توجه کنیم و بدانیم یک شهر مناسب‌سازی شده برای هر واقعه غیرقابل پیش‌بینی یک مزیت شهروندی به شمار می‌رود؛ اگر نگاه مدیران در زمینه لزوم تأمین نیازهای معلولان به عنوان شهروندان شهر به حد کافی تغییر نکند، اگر میلیاردها هم بودجه داشته باشیم، بی‌فایده است.
تردد در شهر مسائل مربوط به خود را دارد و بسیاری از امور روزمره برای تردد در سطح شهر و معابر به صورت پیاده یا سواره که برای یک شهروند سالم کاری معمولی است، برای یک فرد معلول می‌تواند دشواری‌های مربوط به خود را داشته باشد. باید به این مهم توجه داشته باشیم که معلولان مانند سایر افراد جامعه حق دارند در فضاهای شهری و به ویژه معابر و پیاده‌روها به‌راحتی تردد کنند و عدم برخورداری از زیرساخت‌های لازم نباید به این منجر شود که یک فرد معلول و دارای محدودیت را خانه‌نشین و منزوی سازد. در این میان مناسب‌سازی معابر شهری و وسایل حمل و نقل نقش مؤثری دارد که تسهیل زندگی اجتماعی معلولان را در پی دارد. رعایت نکردن قوانین مناسب‌سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر مشکلات عدیده‌ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم‌توان، سالمندان و... ایجادکرده است. 
باید بگوییم که مناسب‌سازی فضای شهری به واقع به نوعی برقراری عدالت اجتماعی در شهرهاست و به معنی در دسترس‌پذیر بودن خدمات شهری برای تمامی شهروندان است که یکی از ابتدایی‌ترین مؤلفه‌های حقوق شهروندی نیز به شمار می‌رود.
 محدودیت‌ها معلولان را خانه‌نشین نکند
علی یک شهروند ویلچرنشین، در خصوص لزوم مناسب‌سازی شهری برای معلولان و افراد دارای محدودیت در جامعه به خبرنگار ما می‌گوید: مناسب‌سازی فضای شهری از مطالبات جدی معلولان است و در این میان مناسب‌سازی پیاده‌روها بسیار حائز اهمیت است. وی ادامه می‌دهد: در بسیاری موارد برای ورود به یک بانک و اداره و اماکن عمومی دیگر، عدم وجود رمپ مناسب یا دارای شیب زیاد باعث می‌شود ما نتوانیم از عهده کارهای روزانه خود برآییم و ناچار شویم از سایران در خیابان کمک بگیریم و این در حالی است که معلولان دوست ندارند این حس را داشته باشند که برای سایر افراد جامعه زحمت و دردسر هستند و این موجب کاهش اعتماد به نفس آنها شده و گاهاً به انزوای آنها از جامعه هم منتهی خواهد شد. این مرد 53ساله همچنین تعبیه شدن دستگاه‌های خودپرداز در ارتفاع مناسب برای استفاده معلولان را از دیگر درخواست‌های خود عنوان می‌کند. مناسب‌سازی امکانات تفریحی، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل و... نیز از خواسته‌های اوست.
 لزوم توجه به حقوق شهروندان دارای محدودیت
خوشبختانه در سال‌های اخیر در پیاده‌روهای شهرمان شاهد توجه شهرداری شیراز به موضوع در نظر گرفتن مسیر نابینایان در پیاده‌روها هستیم که با موزائیک‌های زردرنگ مشخص شده‌اند. 
این اقدام خوبی است و باید شهروندان نیز در این مسیر با قراردادن موانعی مثل دوچرخه یا موتورسیکلت مسیر نابینایان را سد نکنند؛ باید تأکید کنیم در کنار مناسب بودن فضای شهری برای معلولان و افراد کم‌توان و دارای محدودیت، فرهنگ شهروندان در زمینه توجه به حقوق معلولان به عنوان شهروندان این شهر هم نقش مؤثری دارد و زندگی روزانه را برای این قشر تسهیل می‌سازد.
اقداماتی از جمله تهیه و نصب موزائیک‌های هشداردهنده، پایه‌های روشنایی، رمپ، آسانسور، نرده‌ها، دستگردها، سرویس‌های بهداشتی استاندارد در سطح شهر، خدمات حمل‌ونقل عمومی و حتی مسائل مرتبط با دسترس‌پذیری کودکان همگی در مقوله مناسب‌سازی قرار دارند که نمونه آنها را در سال‌های اخیر در شهرمان دیده‌ایم، اما کافی نیستند و باید در نقاط مختلف شهر بیشتر و بیشتر تقویت شوند.
 مناسب‌سازی همت تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اهمیت مناسب‌سازی، به سراغ حمید گودرزی، مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی فارس رفته و با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
گودرزی به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: بهزیستی یکی از دستگاه‌های متولی در امور مناسب‌سازی است، اما واقعیت این است، علاوه بر آنکه بهزیستی دارای وظیفه در این خصوص است، قدرت اجرایی و اختیار کافی ندارد. بهزیستی در مناسب‌سازی شهر تنها نقش توصیه‌ای دارد. وی ادامه می‌دهد: در بحث مناسب‌سازی به عنوان یک امر همه‌شمول که بر تسهیل دسترسی و دسترسی‌پذیری تأکید دارد، همه دستگاه‌های خدمات‌رسان باید پای کار بیایند؛ زیرا کار کردن بهزیستی در حوزه توان‌بخشی که با هدف به استقلال رساندن معلول به انجام می‌رسد، باید فضای شهری مناسب باشد تا این استقلال معلول با حضور او در جامعه به معنا برسد.
مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی فارس با تأکید بر اینکه مناسب‌سازی مبلمان شهری برای معلولان توسط شهرداری یکی از اقدامات مناسب در این زمینه است، بیان می‌کند: سایر دستگاه‌ها و نهادها هم باید پای کار بیایند. وی با اشاره به اینکه دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی در ساسر کشور ایجاد شده است، اظهار می‌کند: دبیر آن بهزیستی کشور و رئیس دبیرخانه استان‌ها، استاندار و دبیر استانی هم بهزیستی‌های استان هستند.
گودرزی می‌افزاید: این دبیرخانه اعضای ثابت و مدعو دارد و جلسات آن هر سه ماه یک بار تشکیل می‌شود؛ کمیته‌های تخصصی هم زیرمجموعه این شورا هستند و دستور کارها را برای برررسی تعیین می‌کنند؛ تمام دستگاه‌ها هم عضو این ستاد هستند که بیشترین مصوبات به حوزه شهر و شهرسازی مربوط می‌شود که پیاده‌راه‌ها، اتوبوس‌ها، چراغ‌های راهنما، اماکن شهرداری و... جزو مصوبات هستند.
مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی فارس اضافه می‌کند: البته کارهای انجام شده در بحث مناسب‌سازی در شهری همچون شیراز بسیار مشهود هستند، اما کند پیش می‌روند؛ امسال به دلیل بیشتر بودن مشکلات این روند کمی هم کندتر شده است.
 لزوم تغییر نگرش مدیران در خصوص معلولان
گودرزی در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم تغییر نگرش مدیران در خصوص نیازهای معلولان تأکید کرده و می‌گوید: اگر نگاه مدیران در زمینه لزوم تأمین نیازهای معلولان به عنوان شهروندان شهر به حد کافی تغییر نکند، اگر میلیاردها هم بودجه داشته باشیم، بی‌فایده است. وی ادامه می‌دهد: بر این اساس سال‌هاست در خصوص مناسب‌سازی از طریق سازمان‌هایی همچون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دستگاه‌ها و رابطان آموزش‌های لازم در این زمینه را ارائه می‌کنیم.
گودرزی با اشاره به جشنواره شهید رجایی به عنوان یک اقدام خوب در زمینه تحقق مناسب‌سازی بیان می‌کند: یکی از شاخصه‌های این جشنواره برای دستگاه‌ها، بحث مناسب‌سازی است که دولت برای آن 50 امتیاز در نظر گرفته است و مباحثی شامل تعبیه شدن امکانات لازم برای معلولان در ورودی ساختمان‌ها، آسانسور، فضاهای بهداشتی و سطح شیب‌دار استاندارد را در بر می‌گیرد. وی می‌افزاید: معابر مشکل اصلی بسیاری از معلولان است و همچنین سوار شدن به اتوبوس؛ بسیاری از اتوبوس‌های درون شهری سطح شیب‌دار دارند، اما گاهاً چون راننده آموزش لازم را ندیده، نمی‌داند چه تکنولوژی دارد یا سطح شیب‌دار برای ورود معلول با ویلچر آماده نکرده‌اند.
گودرزی اضافه می‌کند: نابینایان هم در شمار معلولان قرار دارند و وجود سیستم صوتی در اتوبوس‌ها که مقصد را اعلام می‌کند و چراغ‌های راهنمای سخنگو مصداق مناسب‌سازی برای آنهاست؛ همچنین بعضاً برخی مسیرهای نابیانیان در پیاده‌روها به جدول منتهی شده و برایشان مشکل‌ساز می‌شود. وی از پیشرفت ادارات و سازمان‌ها در شهر شیراز برای مناسب‌سازی ورودی ساختمان‌هایشان ابراز خرسندی کرده و بیان می‌دارد: اما در ایجاد فضاهای بهداشتی برای معلولان و افراد سالمند و کم‌توان نیاز به کار کردن بیشتری وجود دارد.
 نفع مناسب‌سازی به تمام جامعه بازمی‌گردد
گودرزی نتایج مثبت مناسب‌سازی را دارای طیف گسترده دانسته و می‌گوید: سالمندان، خانم‌های باردار، خانمی که با کالسکه فرزندش را در سطح شهر می‌آورد و... همگی از نتایج مطلوب مناسب‌سازی در شهر بهره‌مند می‌شوند. وی بانک‌ها را از مواردی می‌داند که در زمینه مناسب‌سازی به اندازه کافی اقدام نکرده‌اند و عنوان می‌کند: گاهاً برخی بانک‌ها حتی در ایجاد رمپ ورودی یا عمل نکرده یا رمپ دارای شیب بسیار زیاد و غیر قابل استفاده برای معلولان است؛ در حالی که حداکثر شیب باید 8 درصد باشد. گودرزی ادامه می‌دهد: برای معرفی تکنولوژی‌های جدید برای ایجاد بالابرها، ایجاد سطح شیب‌دار متحرک و... در جلسات مناسب‌سازی گنجانده‌ایم و انتظار داریم در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشند. وی تصریح می‌کند: باید معلولان را به حساب آوریم و به این مهم توجه کنیم هر فرد سالمی خدایی ناکرده با یک اتفاق مثل تصادف و... ممکن است دچار مشکل یا محدودیت و معلولیت شود؛ بدین ترتیب یک شهر مناسب‌سازی شده برای هر واقعه غیر قابل پیش‌بینی یک مزیت شهروندی به شمار می‌رود. گودرزی در پایان می‌گوید: توجه به هم‌نوعان در دین مبین اسلام از زمان حضرت محمد(ص) همواره مورد تأکید بوده و زمانی که پیامبر(ص) برای اینکه یک نابینا بتواند خودش به مسجد برود، خواست که از در خانه آن فرد تا مسجد، طنابی وصل کنند، در واقع به مناسب‌سازی توجه کرده بودند که باید همواره الگوی ما 
قرار بگیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی