[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اکسیر قدرمند صبحگاهی، روزنامه شیراز نوین

اگر دمنوش صبحگاهی ویژه‌ای وجود داشته باشد که مثل یک اکسیر قدرتمند عمل کند، آیا حاضرید که صبح‌ها از آن استفاده کنید؟ دمنوش رزماری دقیقاً چنین عملکردی دارد و از جنبه‌های مختلفی برای بدن و روان ما مناسب است.
به گزارش بهداشت نیوز، رزماری، یک گیاه همیشه‌سبز در فرهنگ‌های غذایی مختلف به‌عنوان چاشنی در تهیه غذاهای مختلف،‌ سوپ‌ها، سالادها و... کاربرد دارد. اما فواید دمنوش آن مواردی است که در ادامه این مطلب به آنها اشاره کرده‌ایم. 
1. خواص آنتی‌اکسیدانی 
رزماری سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مهم مانند اسید رزمارینیک، اسید کارنوزیک و اسید کافئیک است. این آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند و درنتیجه برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن مناسب هستند درحالی که آسیب‌های سلولی و التهاب را هم کاهش می‌دهند.
2. بهبود عملکرد گوارش 
دمنوش رزماری می‌تواند نقش مثبتی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش داشته باشد، زیرا به افزایش ترشح آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند و جریان صفرا را هم تقویت می‌سازد. همین دو ویژگی مهم باعث می‌شوند که مصرف دمنوش رزماری با بهبود عملکرد دستگاه گوارش در تجزیه غذاها، دریافت بهتر مواد مغذی و کاهش علائمی مثل سوهاضمه و نفخ مرتبط باشد. 
3. بهبود عملکرد مغزی 
بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که رزماری می‌تواند مزیت‌های خوبی برای عملکردهای شناختی داشته باشد. خود بوی رزماری هم با بهبود حافظه و افزایش سطح هوشیاری مرتبط است. مصرف دمنوش رزماری هم به ‌خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی رزماری باعث می‌شود تا این دمنوش ساده و سالم به ارتقای سلامت مغز هم کمک کند.
4. اثرات ضدالتهابی 
التهاب مزمن با مجموعه‌ای از بیماری‌ها و مشکلات مختلف ارتباط دارد؛ بیماری‌های قلبی، دیابت و بعضی از سرطان‌ها. اما رزماری حاوی ترکیبات مهمی است که اکثریت آنها خواص ضدالتهابی دارند، به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهند.
5. تقویت سیستم ایمنی 
رزماری به ‌دلیل خواص ضدمیکروبی ویژه‌ای که دارد، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی هم کمک کند؛ بنابراین، مصرف دمنوش رزماری می‌تواند به مبارزه با عوامل بیماری‌زا (پاتوژن) کمک کند و به ‌طور کلی قوای دفاعی بدن را تقویت سازد. 
6. حفظ تعادل آب بدن 
حفظ تعادل آب در بدن و اصطلاحاً هیدراته نگه داشتن بدن، برای برخورداری از سلامت عمومی مناسب بسیار مهم است. افزودن دمنوش رزماری به رژیم غذایی هفتگی هم می‌تواند از همین نظر مفید باشد، زیرا رزماری می‌تواند آبرسانی به بدن را تقویت کند و نقش مثبتی در تقویت عملکردهای مختلف بدن داشته باشد.
7. محافظت از چشم‌ها 
مطالعات علمی نشان داده‌اند که ترکیبات شیمیایی و گیاهی موجود در رزماری از چشم‌ها در برابر دژنراسیون ماکولا و دیگر بیماری‌های چشم محافظت می‌کند. علاوه بر این، خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی رزماری هم باعث می‌شود که دمنوش رزماری به یکی از بهترین دمنوش‌ها برای محافظت از سلامت بینایی تبدیل شود. 
8. کاهش خطر ابتلا به سرطان
رزماری سرشار از ترکیبی به نام «کارنوسول» است که می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد، عملکردهای سیستم ایمنی را تقویت کند، شکل‌گیری هورمون‌های مرتبط با سرطان‌ها را محدود سازد و همچنین عملکرد آنتی‌اکسیدانی باکیفیتی داشته باشد. 
9. کمک به کاهش قند خون
رزماری یکی از گیاهانی است که به تنظیم قند خون کمک می‌کند؛ ترکیبات گیاهی نهفته در رزماری می‌تواند سرعت جذب قند در روده‌ها را کاهش دهد و در نتیجه مانع از افزایش ناگهانی قند خون پس از مصرف وعده‌های غذایی شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی