[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

انگل‌ها برای بقای برخی گونه‌ها حیاتی هستند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش سیناپرس، انگل‌ها به ‌طور قابل ‌توجهی محبوب نبوده و برخی بیماری‌‌های وحشتناک را در میزبانان خود ایجاد می‌‌کنند که اغلب نگران‌کننده هستند.
در حالی که انگل‌ها می‌توانند آسیب‌زا باشند، اما همه آنها بد نیستند. بسیاری از موجودات زنده از گونه‌هایی از همین انگل‌ها سود می‌برند و در برخی موارد حتی میزبان ممکن است یک یا دو امتیاز دریافت کنند.
اکنون یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌‌دهد که برخی از گونه‌‌ها تنها در صورت وجود انگل‌ها می ‌توانند در زیستگاه‌های خاصی زنده بمانند. انگل‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، از ویروس‌ها و آمیب‌ها گرفته تا گیاهانی مانند دارواش و حیواناتی مانند نماتدها یا پشه‌ها همگی جزو انگل‌ها حساب می‌شوند. همه آنها از یک میزبان برای منابع استفاده می‌کنند که معمولاً به آنها آسیب می‌رسانند اما آن را نمی‌کشند.
مشابه روشی که شکارچیان می‌توانند به تنظیم اکوسیستم کلی خود کمک کنند، انگل‌ها اغلب خدمات اکولوژیکی نادیده گرفته شده را ارائه می‌دهند که تنها در غیاب آنها آشکار است. در واقع به گفته سیگال اورلانسکی(Sigal Orlanski) جانورشناس و پژوهشگر این مطالعات، وحشت عفونت‌های انگلی فردی ارزش شگفت‌انگیزی را که این موجودات برای جامعه گسترده‌تر خود ارائه می‌دهند، از بین می‌برد.
او می‌گوید: انگل‌ها و پاتوژن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از هر اکوسیستمی هستند؛ علی‌رغم شهرت بدشان، انگل‌ها به لطف تأثیرشان بر تعادل بین گونه‌های موجود در آن اکوسیستم، نقش کلیدی در شکل‌‌دهی به پویایی جمعیت، ساختار جامعه و تنوع زیستی دارند. در یک مطالعه جدید، اورلانسکی و یکی از فریدا بن‌آمی(Frida Ben-Ami) بر چگونگی تأثیر انگل‌ها بر جمعیت سخت ‌پوستان کوچک که معمولاً کک‌های آبی از خانواده دافنی ها نامیده می‌‌شوند، تمرکز کردند.دافنی‌ها تا ۵ میلی‌متر رشد کرده و در زیستگاه‌های مختلف آب شیرین زندگی می‌کنند و از جلبک‌های تک‌سلولی، باکتری‌ها و پروتیست‌ها تغذیه می‌کنند. به نوبه خود، آنها به‌عنوان منبع غذایی برای سایر گونه‌های آبزی بزرگتر مانند ماهی، قورباغه و حشرات عمل می‌کنند.
محققان با استفاده از دو گونه دافنیا با سطوح مختلف مقاومت انگل، چگونگی تأثیر حضور انگل‌ها بر پدیده اکولوژیکی معروف به اصل حذف رقابتی را در میان کک‌های آب آزمایش کردند.
اورلانسکی در این‌باره گفت: تنوع زیستی یکی از ویژگی‌های کلیدی اکوسیستم‌های سالم است و گونه‌های مرتبط می‌توانند در صورتی که روابطشان با شکارچیان و منابع طبیعی به اندازه کافی متفاوت باشد، فضا را به اشتراک بگذارند.
با این حال، طبق قانون گاوز، دو گونه با سوله‌های یکسان در یک زیستگاه نمی‌توانند به طور نامحدود در سطوح ثابت همزیستی کنند. اگر آنها بیش از حد شبیه باشند، حتی یک مزیت کوچک می‌تواند به یک گونه کمک کند تا بر یک گونه مسلط شود.
اکثر حیوانات به‌عنوان میزبان یا ناقل انگل‌ها عمل می‌کنند و کک‌های آب نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به ندرت می‌توان گونه‌ای با مقاومت تقریباً کامل انگل پیدا کرد، با این حال این مطالعه شامل یک گونه دافنیا با توانایی تقریباً فوق طبیعی برای مقاومت در برابر انگل‌ها بود. بن‌آمی می‌‌گوید: در جمعیت کک‌های آبی، گونه‌ای به نام Daphnia similis را پیدا کردیم که نام مستعار آن در آزمایشگاه Super Daphnia است که به دلیل مقاومت تقریباً کامل آن در برابر انگل‌هاست.
او می‌افزاید: با این وجود، این «سوپر دافنیا» به گونه غالب دافنی در برکه‌ها تبدیل نمی‌شود؛ شایع‌ترین گونه در واقع دافنیا مگناست که در برابر طیف وسیعی از انگل‌ها بسیار آسیب‌پذیر است.
اورلانسکی اظهار می‌کند: نتایج این آزمایش‌ها بر نقش مهم انگل‌ها در شکل‌‌دهی به تنوع زیستی تأکید می‌‌کند، زیرا انگل‌ها می‌‌توانند رقابت بین گونه‌های دافنیا را میانجیگری کنند.
شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Frontiers in Microbiology منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی