[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

حراج دستکش‌های مخصوص مخترع ماوس، روزنامه شیراز نوین

دستکش‌های مخصوص ورود اطلاعات به رایانه که توسط مخترع موس یا موشواره ساخته شده، برای حراج گذاشته شده است.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از نیو اطلس، اگر تا به حال خواسته‌اید صاحب یک جفت دستکش مرتبط با یکی از جهش‌های بزرگ در فناوری رایانه باشید، اکنون وقت آن است، چراکه نمونه اولیه دستکش‌های تایپ که توسط داگلاس انگلبارت(Douglas Engelbart) و والری لاندو(Valerie Landau) برای جایگزینی با صفحه‌کلیدها به‌‌عنوان دستگاه‌های واسط ابداع شده است، به حراج گذاشته شده‌اند.
در ۹ دسامبر ۱۹۶۸ خبری از جانب داگلاس انگلبارت منتشر شد که دنیای رایانه را تکان داد. انگلبارت با الهام از مقاله ونوار بوش(Vannevar Bush) در سال ۱۹۴۵، خود را وقف اتصال مردم به پتانسیل عظیم رایانه‌ها از طریق ایجاد رابط‌های جدید و پروتکل‌های نرم‌افزاری کرد.
نتیجه یک سخنرانی و ارائه ۹۰ دقیقه‌ای بود که از چندین دوربین تلویزیونی پخش زنده، یک صفحه پروژکتور غول‌پیکر و پیوندهای رایانه‌ای از راه دور استفاده می‌کرد که برای اولین بار جهان را با پنجره‌های گرافیکی، ابرمتن، گرافیک رایانه‌ای، ناوبری کارآمد و ورودی‌های فرمان، ویدئو کنفرانس، اولین ماوس رایانه، پردازش کلمه، پیوند پویای فایل، کنترل‌های بازنگری و یک ویرایشگر بلادرنگ مشارکتی در یک سیستم واحد آشنا کرد.
امروز با نگاه کردن به آن اتفاقات و ابزار، به سختی می‌توان از آن نسخه‌های نمایشی استفاده کرد، زیرا آنچه در سال ۱۹۶۸ انقلابی بود، امروزه کاملاً عادی شده است.
با این حال، انگلبارت نه تنها ماوس را معرفی کرد، بلکه یک دستگاه رابط را نیز معرفی کرد که هرگز آن طور که شایسته بود مورد توجه قرار نگرفت. صحبت از یک «کلیدواره»‌ است که شبیه نیمی از صفحه کلید یک ماشین تندنویس بود.
این کلیدواره شامل یک پد با پنج کلید بود که قرار بود زیر دست چپ کاربر قرار بگیرد و با فشردن متوالی کلیدها کاربر می‌توانست کلمات را تایپ کند یا دستورات را تقریباً به همان سرعتی که با یک صفحه‌کلید انجام می‌شود، صادر کند. کاربر با این کلیدواره می‌توانست با صفحه کلید و ماوس به طور همزمان کار کند.
البته این ابزار در واقع برای تکمیل کارایی صفحه کلید و ماوس طراحی شده بود، نه اینکه جایگزین آنها شود.
در نهایت با وجود تولید چند نسخه، این کلیدواره به جایی نرسید، اما انگلبارت هرگز این ایده را رها نکرد. در عوض در سال ۲۰۰۷ زمانی که با همکارش والری لاندو کار می‌کرد، این کلیدواره را به یک دستکش سیمی با نوار محافظ در نوک انگشتان تبدیل کرد و آن را طوری توسعه داد که به کاربر اجازه می‌داد تا پیام‌ها و دستورات را با ضربه زدن به شلوار یا پارچه دیگری که می‌تواند مدارهای الکتریکی را برقرار کند، تایپ کند.
انگلبارت نمونه اولیه این دستکش را که «دست‌نویس»(HandWriter)نامیده بود در سال ۲۰۰۸ به ‌طور عمومی به نمایش گذاشت و مفهوم خود را توضیح داد که با ایجاد راهی برای تایپ پیام‌ها و دستورات در حین حرکت و بدون نیاز به استفاده از چشم، کلیدواره را به‌روزرسانی کرده بود تا با فناوری موبایل امروزی سازگار باشد.
البته دست‌نویس هرگز وارد بازار نشد، اما با افزایش استفاده از ابزارهایی مانند عینک واقعیت افزوده و مواردی از این‌دست، اگر روزی فردی را دیدید که روی یک نیمکت نشسته و روی پایش ضربه می‌زند، خیلی تعجب نکنید، چراکه ممکن است نشانه بی‌تابی نباشد، بلکه در حال نوشتن یک رایانامه است.
گفتنی است که این دستکش ویژه در تاریخ ۲۵ اوت به حراج گذاشته می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی