[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

آغاز جهش صادرات غیرنفتی، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر: 
رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: میزان صادرات استان فارس به لحاظ ارزشی و وزنی طی یک دوره 10 ساله به 5 برابر افزایش رسیده و امسال تلاشمان است که میزان صادرات استان به عدد 3 میلیارد دلار برسد. همچنین به گفته حمیدیان، مصوبه ممنوعیت چاپ آگهی‌های شرکت‌های تعاونی در روزنامه‌های استان لغو شد. او گفت: با مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس موضوع لغو ممانعت از چاپ آگهی، مزایده، مناقصه و دعوت مجامع عمومی شرکت‌های تعاونی توسط اداره کل ارشاد اسلامی موضوع درخواست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس بررسی، در سطح استان فارس لغو و به زودی به بخش‌های مربوطه ابلاغ خواهد شد.
محمدصادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در شصت و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس بیان کرد: میزان صادرات استان فارس به لحاظ ارزشی و وزنی طی یک دوره 10 ساله به 5 برابر افزایش رسیده و امسال تلاشمان است که میزان صادرات استان به عدد 3 میلیارد دلار برسد.
وی افزود: نکته قابل توجه در صادرات غیرنفتی استان فارس این است که صدرصد صادرات استان صادرات غیرنفتی است و ما صادرات نفتی و گازی نداریم و این قابل تقدیر است.
حمیدیان اظهار داشت: با توجه به اینکه در این مدت در برخی از سال‌ها میزان صادرات محصولات کشاورزی استان فارس حدود 33 درصد از صادرات کل محصولات کشاورزی کشور بوده است و این نکته می‌طلبد که با در نظر گرفتن وضعیت خشک‌سالی و تأمین 12 درصد محصولات غذایی کشور در استان فارس، دولت به این استان نگاه ویژه ای داشته باشد که این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده است.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به دستور جلسه مطالبات گندم‌کاران استان از دولت اضافه کرد: حدود 60 درصد مطالبات گندم‌کاران از دولت پرداخت شده است که مابقی مطالبات آنها با هدف تسهیل حال گندم‌کاران در قالب پرداخت خسارت ناشی از عدم پرداخت یا تهاتر با سود بانکی را به عنوان مصوبه شورای گفت‌وگوی استان به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ملی ارسال می‌کنیم تا در این زمینه در کشور تصمیم‌گیری شود.
وی ادامه داد: موضوع ممنوعیت چاپ آگهی‌های شرکت‌های تعاونی در روزنامه‌های کثیرالانتشار استان بنا به درخواست فعالان اقتصادی در دو جلسه متوالی در صحن اصلی شورای گفت‌وگوی استان مطرح و بررسی‌های لازم انجام شد و با توجه به اینکه این موضوع مبنای قانونی ندارد و در استان دیگری وجود ندارد، در استان فارس نیز لغو شد.
حمیدیان عنوان داشت: همچنین موضوع اجرای پروژه FTTH کارخانه نوآوری شیراز نیز مطرح شد و با توجه به توسعه این کارخانه طرح ایجاد خانه خلاق و سایر ابعاد توسعه‌ای آن این موضوع در ابعاد گسترده‌تر در استان بررسی شود.
وی با اشاره به دستور جلسه تکلیف قانونی صادرکنندگان بر ثبت ارزش صادرات تصریح کرد: در خصوص تکلیف قانونی صادرکنندگان مبنی بر ثبت در سامانه ثبت مؤدیان مالیاتی و تناقص احتمالی آن با سامانه اظهارنامه گمرکی و کوتاژهایی که صادر می‌شود نیز به عنوان یکی از دغدغه‌های تجار و بازرگانان استان در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که با پیشنهاد اتاق بازرگانی فارس قرار شد هرآنچه که صادرکنندگان بر اساس اسناد بالادستی از جمله قانون سامانه جامع پایانه فروشگاهی و سامانه جامع امور مالیاتی ثبت می‌شود و نه دایره ارزش گمرک، مورد پذیرش قرار گیرد و موضوع با نظر مساعد اداره کل امور مالیاتی استان فارس در این جلسه به تصویب رسید.
حمیدیان افزود: همچنین چهار موضوع در حوزه خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان و تعارض‌های این حوزه، با درخواست سازندگان مسکن مطرح شد که بنا به پیشنهاد مدیریت ارشد استان مقرر شد کمیته ای با حضور نماینده چهار دستگاه متولی و نماینده اتاق بازرگانی و سازمان برنامه و بودجه استان در سطح استان تشکیل شود و نتایج بررسی‌های تخصصی آن کمیته در جلسه بعدی شورای گفت‌وگوی استان مطرح شود.
شصت و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با دو پیش دستور و پنج دستور جلسه مشکل گندم‌کاران درخصوص تأخیر در پرداخت ثمن گندم، تکلیف قانونی صادرکنندگان بر ثبت ارزش صادرات در سامانه مؤدیان مالیاتی و اختلاف مبنای محاسبه ارزش پایه صادراتی کالا در سامانه، شرایط امضای قرارداد نظارت توسط سازندگان وفق مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان، عدم اجرای سیستم ارجاع کار به ناظرین در سیستم نظام مهندسی به استناد حکم دیوان عدالت اداری مطابق با اصل تسلیط و آزادی قراردادها، افزایش تعرفه خدمات مهندسی بر خلاف تبصره 2 ماده 117 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در استانداری فارس برگزار شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی