[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تورم بخش درمان از اختیار پزشک خارج است، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com


دکتر رضوانی فوق تخصص خون و سرطان و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: باید اعتماد میان مردم و جامعه دانشگاهی و پزشکی افزایش یابد و بیماران باور داشته باشند که پزشکان هم از همین مردم هستند و با شادی آنها شاد و با غمشان محزون می‌شوند.
اول شهریورماه، هم‌زمان با تولد پزشک و حکیم بزرگ، ابوعلی سینا (Avicenna)، به پاس خدمات وی به علوم پزشکی، تألیفات و فعالیت وی در این رشته و برای بزرگداشت پزشکان، روز پزشک نام‌گذاری شده است.
ابوعلی سینا با نام کامل ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا در یکم شهریور سال ۳۵۹ هجری شمسی مصادف با ماه صفر سال ۳۷۰ هجری قمری و قرن چهارم هجری، در روستایی به نام خرمیثن در حوالی بخارا که مرکز حکومت سامانیان بود، به دنیا آمد. پدر او عبدالله از اهالی بلخ و مادرش ستاره اهل روستایی در افشنه بود. او در دوران کودکی، علاقه خاصی به طبیعت، گیاهان و حیوانات داشت و زمان فراغتش را به جست‌وجو و کسب تجربه در دشت و صحرا سپری می‌کرد. از این رو در دوران کودکی به خواص گیاهان دارویی و طبابت علاقه پیدا کرد. همچنین شرکت در جلسات بحث از دوران کودکی، به واسطه پدر که از پیروان آنها بود، بوعلی را خیلی زود با مباحث و دانش‌های مختلف زمان خود آشنا ساخت.
استعداد وی در فراگیری علوم، پدر را بر آن داشت تا به توصیه استاد وی ابوعبدالله ابراهیم بن حسین ناتلی، ابن سینا را به جز تعلیم و دانش‌اندوزی به کار دیگری مشغول نکند و چنین شد که او به دلیل حافظه قوی و نبوغ خود در ابتدای جوانی در علوم مختلف زمان خود از جمله طب مهارت یافت. آثار گران‌قدری به زبان‌های عربی و فارسی توسط ابن سینا نوشته و گاه تا ۴۵۰ عدد کتاب و رساله به او نسبت داده شده است. از میان تألیفات ابن سینا، شفا در فلسفه و کتاب قانون (یکی از کتاب‌های معروف جهان در زمینه علم پزشکی) در طب شهرتی جهانی یافته است. کتاب شفا در هجده جلد در بخش‌های علوم و فلسفه، یعنی منطق، ریاضی، طبیعیات و الهیات نوشته شده است. ابوعلی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی در جهان غرب به نام Avicenna و با لقب «امیر پزشکان» شناخته شده است. ابن سینا در محل درگذشت، یعنی همدان به خاک سپرده شد و آرامگاه بوعلی‌سینا هم‌اکنون در این شهر قرار دارد.
لزوم اعتماد مردم به پزشکان
دکتر علیرضا رضوانی، فوق تخصص خون و سرطان و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تبریک روز پزشک در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: اول شهریورماه مصادف با تولید ابن سینا به عنوان روز پزشک نام‌گذاری شده است؛ تا پیش از او طب بر اساس تخیلات و خرافات پیش برده می‌شد، اما بوعلی سینا براساس مشاهدات، تحلیل و آزمایش و تجربه‌گرایی علم پزشکی را پیش برد‌.
وی ادامه می‌دهد: در پزشکی آنچه حائز اهمیت ویژه است، اخلاق پزشکی است که همواره مطرح می‌باشد، اما کلیشه ای به آن پرداخته می‌شود؛ باید توجه داشته باشیم که یک رفتار و تعامل اخلاقی در اجتماع، دوجانبه است؛ یعنی همان‌طور که جامعه از پزشک صبوری و عدم توجه به مادیات را انتظار دارد، پزشک نیز متقابلاً انتظاراتی از بیماران و جامعه دارد که به این موضوع کمتر پرداخته شده است.
دکتر رضوانی با تأکید بر اینکه پزشک غیر از اشراف بر پزشکی و تخصص خود باید شناخت خوبی هم از فرهنگ مردم محل فعالیت خود داشته باشد، بیان می‌کند: نگاه و فرهنگ مردم آن جامعه به مقوله مرگ و زندگی مبحث مهمی است که باید مورد توجه پزشک باشد؛ او باید بداند بیمارش چه عاداتی دارد؛ خانواده بیمار چقدر حمایتگر هستند و در مجموع به فرهنگ و آداب جامعه هدف خود اشراف داشته باشد. وی تأکید دارد که ارتباط با جامعه مخاطب از ملزومات یک پزشک است و پزشک باید با زبان و روحیه جامعه هدف خود آشنایی داشته باشد.
این فوق تخصص خون و سرطان به این مهم نیز اشاره می‌کند که پزشک از بیمار و خانواده‌اش توقع دارد که به پزشک خود اعتماد کنند و می‌گوید: آنها باید بدانند و درک کنند که من پزشک هم یک انسان هستم، از بیماری یا خدایی ناکرده مرگ بیمارم ناراحت می‌شوم، دوست دارم بیمارم در بهترین و مناسب‌ترین محیط بستری شود و من هم در چنین محیطی بهتر می‌توانم به بیمار خود رسیدگی کنم.
وی می‌افزاید: اینکه قیمت دارو، خدمات و تجهیزات پزشکی و هزینه بستری بالاست، از اختیار پزشک خارج است، اما این موارد گاهی برای بیماران و خانواده‌شان منجر به سوءتفاهم می‌شود؛ در حالی که باید بدانند که تنها کسری ناچیز از مبلغ پرداختی بیمار به بیمارستان به پزشک می‌رسد و ندانستن این مهم، سوءتفاهم و بی‌اعتمادی بیمار را در پی 
دارد.
دکتر رضوانی اضافه می‌کند: درخواست بیمار برای تخفیف بیمارستانی از دست ما خارج است و نهایتش این است که از سهم ناچیزی که به خودمان می‌رسد، بتوانیم تخفیفی بدهیم یا چشم‌پوشی کنیم.
او تصریح کرد: پزشکان ما در طول روز بار زیادی بر دوش دارند که این حجم کار توسط سیستم دولتی از آنها مطالبه می‌شود؛ به عنوان مثال در ترکیه، مالزی و... یک متخصص روزانه ۲۵ بیمار ویزیت می‌کند، اما من پزشک در اینجا موظف به ویزیت روزانه ۸۰ بیمار هستم.
دکتر رضوانی ادامه می‌دهد: این حجم کار برای متخصصی که باید تصمیمات تخصصی در حوزه تخصصی خود برای بیمار بگیرد، دشوار است؛ در دنیا شاهد یک کار تیمی هستیم که توان‌بخشی و پاسخ به سؤالات بیمار به صورت تیمی در کنار فعالیت پزشک متخصص به انجام می‌رسد، اما در کشور ما همه کارها بر دوش پزشک است؛ در حالی که فوق تخصصی که باید تمرکزش روی درمان بیمارش باشد، نباید دغدغه بیمه بیمار، مسائل روانی او و.‌‌.. را داشته باشد؛ اما بیمار انتظار دارد تمامی این‌ها را پزشک حل کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم اعتماد بیماران به شبکه پزشکی اشاره کرده و می‌گوید: در سراسر جهان برای اینکه یک دارو اثربخشی خود را نشان دهد، روی افرادی که داوطلب می‌شوند ابتدا امتحان شده و پس از اثبات اثربخشی روانه بازار می‌گردد؛ بیماران هم برای آزمایش شدن این داروها داوطلب شده و اعلام آمادگی می‌کنند؛ به ویژه وقتی داروی دیگری برای درمان یک بیماری نباشد، این داوطلب شدن افزایش دارد. اما در کشور ما در چنین مواردی می‌گویند مگر ما موش آزمایشگاهی هستیم؟
این پزشک متخصص تأکید می‌کند: این تصور خوبی نیست؛ چرا یک نفر در اروپا برای تست اثربخشی دارو داوطلب می‌شود، اما ما داوطلب نمی‌شویم؟ خب یک دارو باید امتحان شود تا اثربخشی خود را نشان دهد؛ در کشورهای دیگر شاهدیم که در یک پروژه تحقیقاتی ۱۲۰۰ نفر داوطلب می‌شوند و همین امور موجب پیشرفت علم پزشکی است.
وی در پایان تصریح می‌کند: باید اعتماد میان مردم و جامعه دانشگاهی و پزشکی افزایش یابد و بیماران باور داشته باشند که پزشکان هم از همین مردم هستند و با شادی آنها شاد و با غمشان محزون می‌شوند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی