[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

آب پایدار سهم شیراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
مهار تنش آبی در پیک مصرف، گسترش زیرساخت‌های حوزه آب و فاضلاب در شهرستان شیراز، مدیریت حوادث در شبکه آبرسانی، وضعیت رضایت‌بخش مخازن و مهم‌تر از همه برحق بودن گلایه‌های شهروندان از مهم‌ترین مواردی بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 تأمین آب برای پروژه‌های مسکن‌سازی
بهمن بهروزی صبح چهارشنبه، اول اردیبهشت‌ماه در یک نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک فرارسیدن هفته دولت و مقام شامخ شهدا اظهار داشت: سالانه حدود ۱۱۰ هزار نفر به جمعیت مصرف‌کننده آب شرب شیراز اضافه می‌شود و بر این اساس باید پیش‌بینی زیرساخت تأمین و توزیع آب برای ۸۰ هزار واحد مسکونی جدید را در شیراز و صدرا داشته باشیم. او با اشاره به دستاورد تلاش‌هایی که در این مدت صورت گرفته، اظهار داشت: سال گذشته نزدیک به 110 کیلومتر لوله‌گذاری به همراه حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه جدید حفر و تجهیز صورت گرفته و این در حالی است که بخشی از رینگ آبرسانی شیراز نیز اجرایی شده است. مدیرعامل آبفای شیراز در بخش دیگری از سخنانش در مورد علت بروز تنش آبی در روزهای بسیار گرم تابستان امسال توضیح داد: از نیمه بهمن سال گذشته، شاهد وقوع چند حادثه غیرمترقبه بر روی خطوط انتقال اصلی بودیم که همه توان ما را به سمت رفع این دشواری‌ها معطوف کرد.
 صاعقه مانع آبرسانی نشد
وی با یادآوری اینکه در بهمن‌ماه سال گذشته، شاهد برخورد صاعقه با سیستم برق‌رسانی به خط انتقال آب بودیم هم گفت: این حادثه منجر به خارج شدن خط یک انتقال آب به مدت دو ماه و از دست دادن خط دو انتقال آب به مدت ۷۲ ساعت از مدار شبکه تأمین شد. به دنبال آن، این حوادث منجر به از دست دادن ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب در همان مقطع زمانی شد که برای تأمین هم‌زمان آب از منابع زیرزمینی و سطحی، امکان جایگزینی فراهم گردید و بخش اعظمی از مشترکان متوجه مشکل نشدند. بهروزی ادامه داد: در ابتدای تابستان در حالی که فکر می‌کردیم با توجه به اقدامات زیرساختی، وضعیت تأمین آب رو به بهبود است، حادثه دیگری رخ داد و خط پتروشیمی و خط اول آبرسانی شیراز در کیلومتر ۳۸ سد درودزن، دچار مشکل شد؛ رفع این حادثه با تلاش شبانه‌روزی حدود ۳۰ ساعت به طول انجامید. در این شرایط ما مجبور شدیم در این مدت، با ایجاد افت فشار تصنعی در نقاطی از شهر، وضعیت توزیع منابع آبی را مدیریت کنیم تا عدالت در این امر تا حدودی رعایت شود.
 تقویت شبکه با خط دوم درودزن
او با اشاره به اینکه در این ایام خبر خوب، نهایی شدن خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز، اعلام شد، گفت: با تلاش همکاران سازمان آب‌منطقه‌ای و پیگیری مجدانه استاندار فارس، از مرداد امسال، آب از طریق خط دوم انتقال آب درودزن به مخزن معالی‌آباد شیراز وارد شد. بهروزی ادامه داد: با اضافه شدن ۸۰۰ لیتر برثانیه از خط دوم، سرجمع آب تأمین‌شده از منابع سطحی به حدود ۲.۷ متر مکعب بر ثانیه رسید؛ اکنون حدود ۳۵ درصد از کل آب مورد نیاز شیراز را از منابع زیرزمینی و مابقی را از منابع سطحی تأمین و توزیع می‌کنیم. او خاطرن شان کرد: امیدوار هستیم که ایرادهای برقی مابقی خط برطرف شده و ظرفیت ما به سه مترمکعب آب در ثانیه از خط دوم آبرسانی برسد؛ اگرچه امروز هم بخشی از چاه‌های آب را در شیراز خاموش کرده‌ایم تا این منابع برای مواقع ضرورت باقی بماند.
 رشد چشمگیر سرانه مصرف
مدیرعامل آبفای شیراز در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب، اقدامات اجرایی‌شده در این زمینه را یادآور شد و گفت: در ایام پیک مصرف و ماه‌های گرم سال، سرانه مصرف آب در شیراز به ۲۲۰ لیتر در روز می‌رسد که رقم بسیار بالایی است. مدیرعامل آبفای شیراز با تذکر اینکه هنوز فصل گرم سال به پایان نرسیده است، تأکید کرد: براساس پیش‌بینی‌ها طی یک هفته آینده شاهد افزایش گرمای هوا خواهیم بود؛ باید توجه داشت که به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، حداقل ۱۰ درصد به مصرف آب اضافه می‌شود. بهروزی گفت: هم‌اکنون، بیشترین ظرفیت مخزن آب را نسبت به سال گذشته در شیراز داریم و براساس گزارش‌های اعلامی ۱۲۲، قعطعی آب نداریم؛ مگر اینکه حادثه‌ای رخ داده باشد. 
 پایش شبکه با راهکارهای هوشمند
مدیرعامل آبفای شیراز با بیان اینکه به سمت هوشمندسازی کامل شبکه آب پیش می‌رویم، اعلام کرد: امروز دیگر ضرورتی ندارد که برای بررسی وضعیت مخازن و شیرهای آب، حضور فیزیکی در محل داشته باشیم. بهروزی گفت: اکنون که وضعیت تأمین آب تا حدودی به پایداری رسیده، باید به سمت برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت داخلی شبکه آب شهرستان شیراز حرکت کنیم؛ افزایش تعداد مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ و ... باید در دستور کار قرار گیرد، کمبود مخازن ذخیره، یکی از چالش‌های جدی این کلان‌شهر محسوب می‌شود که باید به سمت مرتفع کردن کامل آن برویم.او خاطر نشان کرد: به ازای هر مشترک حدود ۱.۸ تا ۲ مترمکعب مخزن نیاز داریم، اما در شرایط حاضر میزان موجودی بسیار کمتر است، لذا برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع کامل این کمبود انجام داده‌ایم؛ اکنون مخازن و ایستگاه‌های پمپاژی را در دست احداث داریم که با تکمیل و بهره‌برداری از آنها، می‌توانیم به سطح مناسبی از وضعیت تأمین پایدار آب شرب برسیم.
او با بیان اینکه تنها طرح مصوب دور اول سفر رئیس جمهوری به شیراز، رینگ آبرسانی این شهرستان بوده است، عنوان کرد: برای دور دوم، پیشنهاد ادامه رینگ آبرسانی، توسعه تصفیه‌خانه شماره دو شیراز و تصفیه خانه غرب صدرا، ارائه شده است که در صورت نهایی شدن به دنبال تأمین اعتبار و اجرایی کردن این طرح‌ها خواهیم بود.
 مزایده‌ای برای پساب‌ها
بهروزی میزان کل پساب تولیدی از تصفیه‌خانه‌های زیر مجموعه آبفای شیراز را ۲۲۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: واگذاری بخشی از این پساب در مرحله مزایده قرار دارد؛ امیدوار هستیم که امکان استفاده از این پساب در بخش‌های کشاورزی، فضای سبز و صنایع به شکل کامل فراهم و وابستگی این بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی کاملاً صفر شود.
وی با تأکید اینکه امکان تأمین آب مرود نیاز باغ‌هایی که با هدف تأمین چوب، ایجاد می‌شود از محل پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، وجود دارد، گفت: در تصفیه‌خانه‌های شیراز و صدرا به دنبال تعبیه تصفیه ثانوی هستیم تا استانداردهای بالاتری را اخذ کرده و امکان استفاده از این پساب در مزارع هم وجود داشته باشد.بهروزی با اشاره به خشک شدن حداقل ۱۰ حلقه چاه آب طی تابستان امسال بیان کرد: بعضی از این چاه‌ها کف شکنی و بعضی از مدار خارج شده است؛ در مورد مخزن سعدی که با خشک شدن چاه مواجه شدیم با ۶۰ متر کف شکنی، عمق چاه به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است؛ البته در بعضی مناطق شیراز، چاه با عمق بیش از ۳۲۰ متر هم داریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی