[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

ضیافت سینمایی در سواحل کوزه‌گری، روزنامه شیراز نوین

سعیدرضا امیرآبادی: گروه گزارش
اشاره: این کلیدواژه‌ها را با طمأنینه بخوانیم؛ نشاط، سرزندگی، ارتقای فرهنگ شهروندی، رونق اقتصادی، کاهش محرومیت، بدرقه سلسله آسیب‌های اجتماعی، تقویت سرانه امید و از همه مهم‌تر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دستاورد پروژه‌های عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر است.
ساختن سازه‌های عظیم بتنی نظیر پل‌ها، زیرگذرها، ابرپروژه قطارشهری و تقاطع‌های چندسطحی شاید مرهمی بر چالش‌های شهری در حوزه حمل‌ونقل و مدیریت بحران ترافیک گذارند؛ اما زمینه‌ساز دل‌خوشی شهروندان نمی‌شوند؛ در نظر داشته باشیم که شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) داعیه‌دار پایتخت فرهنگی ایران زمین است و اهالی فرهنگ‌مدار شهر هفت هزار ساله از دیرباز شیفته هنر بوده‌اند.
شادی و شادکامی در نهاد پاک‌نهاد مردم شیراز نهادینه شده و از هر فرصتی برای این موضوع بهره می‌برند. اگر یک بازه زمانی یک‌ساله را فاکتور بگیریم، در ماه‌ها و سال‌های اخیر گام‌هایی برای احداث پارک آبی، آکواریم، تله‌کابین، احیای شهربازی، احداث پردیس‌های تئاتر و سینما و مواردی از این‌دست انجام شده و به واسط چنین اقداماتی است که می‌توان دل‌خوشی را برای شیراز و انبوهی از مسافران شهر راز به ارمغان آورد. به طور حتم اگر مردم به مدیریت شهری خوش‌بین باشند و اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر زمینه‌های دل‌خوشی شهروندان را تقویت کند، می‌توان انتظار داشت تا حجم مشارکت‌های مردمی با مدیریت شهری افزایش یافته و این به معنای تأمین مالی و رشد نقدینگی برای پروژه‌های عمرانی است. در همین راستا بازدید مشترک مدیریت شهری و اصحاب رسانه در ادامه چهارشنبه‌های عمرانی از سومین سال شورای اسلامی شهر شیراز به پروژه عمرانی- فرهنگی پردیس سینمایی جوان در منطقه ۲ شهرداری شیراز رسید.
 سینما جوان مجموعه ارزشمندی است
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این بازدید اظهار کرد: پردیس سینما جوان، یک مجموعه فرهنگی ارزشمند است که در نتیجه زحمات شهرداری شیراز در حال احداث است. سید ابراهیم حسینی گفت: بهره‌برداری از این مجموعه در راستای مدیریت و خدمات‌رسانی آن، نیازمند همکاری و هم‌اندیشی متخصصین این حوزه است. 
 پردیس سینمایی جوان یک نماد برای شیراز خواهد شد
شهردار شیراز نیز در بازدید از پروژه پردیس سینمایی جوان اظهار کرد: اجرای این پروژه در یک مقطع زمانی به دلیل اختلاف با پیمانکار پروژه کاملاً تعطیل بود، اما با عزم‌ جدی شهرداری فراخوان مناقصه پیمانکار جدید انجام شد و روند احداث در دستور کار قرار گرفت.
محمدحسن اسدی ادامه داد: پروژه پردیس سینمایی جوان یک نماد برای شهر شیراز خواهد شد که افزایش سرانه فضاهای فرهنگی، هنری و ادبی را در بر خواهد داشت. او با بیان اینکه برای این پروژه ظرفیت یک‌هزار نفری در مجموع سالن‌های سینمای آن در نظر گرفته شده است، بیان کرد: سالن آمفی‌تئاتر این مجموعه نیز ۲۲۰ نفر ظرفیت دارد و ایجاد سایر فضاهای خدماتی و رفاهی در حال احداث است. این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز خاطر نشان کرد: موضوع بهره‌بردار این پروژه به صورت جدی در شهرداری شیراز آغاز شده است و در مهر‌ماه سال جاری، بهره‌بردار آن مشخص خواهد شد. 
اسدی با بیان اینکه ارزش امروز هزینه پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان است، گفت: قدردان شهرداران و شوراهای اسلامی شهر شیراز در گذشته هستیم.
او در ادامه سخنان خود با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت شهری، اعلام کرد: اعتبار پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آنها در هفته دولت آغاز و یا به افتتاح و ‌بهره‌برداری می‌رسند، به میزان ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. افتتاح ایستگاه مترو عدالت با ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار، بهره‌برداری از ۴۷ پروژه محرومیت‌زدایی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان در سطح مناطق یازده‌گانه شیراز، آغاز عملیات اجرایی خط ۴ مترو از ایستگاه رازی از جمله این پروژه‌هایی بود که شهردار کلان‌شهر شیراز به آنها اشاره کرد و گفت: عملیات  اجرایی آنها در هفته دولت، آغاز می‌شود و یا به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسند. اسدی با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه‌های مورد بهره‌برداری بازار پروتئین در خیابان کارگر در محله دروازه کازرون است، عنوان کرد: این پروژه در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و به جهت سامان‌دهی و انتقال صنوف پروتئینی، صیفی و لبنی در این محله احداث شده است.
 این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز تصریح کرد: شهرداری تا پایان سال جاری پروژه‌هایی اجرا می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر است و بهره‌برداری از سه بزرگراه در شهر شیراز تنها یکی از این پروژه‌های شاخص است.
 محرومیت‌زدایی به واسطه پروژه‌های فرهنگی
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید تصریح کرد: این مجموعه یکی از پروژه‌های بسیار خوبی است که در دوره مدیریت شهری قبل کلنگ‌زنی و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت. رضا محمدیان با اعلام اینکه این پروژه در دوره فعلی مدیریت شهری به اتمام می‌رسد، افزود: این مجموعه، پروژه‌ای فرهنگی است که در یکی از مناطق محروم شهر شیراز در حال اجراست و احداث آن موجب محرومیت‌زدایی و ارتقای جایگاه منطقه خواهد شد. این مقام عمرانی حوزه پارلمان شهری شهر شیراز، از شهردار این کلان‌شهر خواست تا این پروژه هم‌زمان با بهره‌برداری از آن افتتاح شود.او خاطر نشان کرد: بهره‌بردار این پروژه باید رویکردی اقتصادی و تجاری را در نظر نداشته باشد و تأکید آن بر رویکرد فرهنگی باشد. 
 تحولات عمرانی در پرتو پروژه‌های محرومیت‌زدایی
در این بازدید همچنین رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، اظهار کرد: در راستای محرومیت‌زدایی از چهره شهر، رویکرد و نگاه‌ها باید فرهنگی، عمرانی و شهرسازی باشد. سیده مریم حسینی افزود: این رویکرد از گذشته در مدیریت شهری وجود داشت و با ادامه‌دار بودن آن مردم می‌توانند از این فضاها استفاده کنند.
 ارتقای کیفیت فرهنگ عمومی با سینما جوان
مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز نیز اظهار کرد: هدف احداث پروژه پردیس سینمایی جوان در یکی از نقاط کم‌برخوردار این کلان‌شهر، ارتقای کیفی فرهنگ عمومی منطقه است. بابک همتی افزود: این پروژه در زیر بنایی به مساحت ۵ هزار متر مربع در حال احداث است و ۶ سالن دارد که ۵ سالن سینما و یک سالن ویژه تئاتر دارد. او خاطر نشان کرد: ظرفیت این پردیس سینمایی در مجموع یک هزار و ۱۰ نفر است و بالاترین استانداردهای صوت و تصویر در سالن‌های سینما لحاظ شده است. مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: بوستان جوان در کنار این پردیس سینمایی قرار دارد که در آن فرهنگسرایی ایجاد شده و در این فرهنگسرا، یک سالن با ظرفیت ۵۰۰ نفر هم ایجاد شده است. همتی تأکید کرد: پردیس سینمایی جوان در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 پردیس سینما جوان در مسیر بهره‌برداری
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است پردیس سینما جوان از اقدامات سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شیراز است که سالن شماره یک پروژه پردیس سینمایی جوان با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارای زیربنای ۳۸۳ مترمربع و ظرفیت ۲۴۳ صندلی، سالن شماره ۲ با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی با زیربنای ۱۰۷ متر مربع و با ظرفیت ۵۷ صندلی، سالن شماره ۳ با پیشرفت ۸۵ درصدی زیر بنا ۱۰۷ متر مربع با ظرفیت ۵۷ صندلی، سالن شماره ۴ با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی با زیربنای ۳۸۳ مترمربع و ظرفیت ۲۴۳ صندلی، سالن شماره ۵ با پیشرفت ۷۰ درصد با زیربنای ۲۲۶ مترمربع و با ظرفیت ۱۸۱ صندلی و سالن شماره ۶ آن که سالن تئاتر است، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۵۵۹ متر مربع زیربنا و ۲۲۰  صندلی ظرفیت دارد.سالن انتظار این مجموعه فرهنگی نیز با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی شامل فضاهای خدماتی و رفاهی با زیربنای ۱۳۵۰ مترمربع محوطه و آمفی‌تئاتر رو باز با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع در حال احداث است.
 یادی از خاطرات سینماهای نوستالژی شیراز
در پایان این گزارش به این موضوع اشاره کنیم که وضعیت سینماهای نوستالژی شیراز وخیم است؛ یکی دچار آتش‌سوزی شد، سقف دیگری از عرش به زمین آمد و یکی دیگر از سینماهای نوستالژی شیراز تبدیل به پارکینگ شد تا گرهی از حمل‌ونقل باز کند! در حالی که سینماهای نوستالژی فقط کارکرد سخت‌افزاری نداشتند و بخشی از هویت هنر شیراز را تشکیل داده و در حافظه تاریخی مردم خاطرات خوشی از آنها به ثبت رسیده بود. 
به همین دلیل انتظار می‌رود پس از سال‌ها رکود و فراموشی و غفلت، شاهد طرحی نو برای احیای آنها باشیم و از بن‌بست غمناکی که دچار آن هستند، خارج شوند. اجرای طرح تملک شهرداری برای سینماهای نوستالژی شیراز می‌تواند اقدامی راهگشا از سوی مدیریت شهری برای احیای هویت ظرفیت‌های شهر دیرینه شیراز باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی